Vevd sjal

Ny bærer som lurer på hva du skal velge, eller trenger hjelp til bæretøy du allerede har? Dreven bærer som ønsker å prøve noe nytt? Dette er forumet for bærehjelp :)
Svar
Brukeravatar
Popps
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Vevd sjal

Legg inn av Popps » mandag 8. juni 2015 kl. 10.14

Har så lyst til å bli flink til å bruke vevd sjal, så nå er det vel på tide å komme i gang! Minstemann er 3mnd, så nå i starten blir det nok mest øving på magebæring. Hvilke knytinger foretrekker dere til småttiser? Legg gjerne ved linker til instruksjoner (bildeserier, videoer).

Har to vevde sjal, et ellevill karma(?) str 4 og et ellevill zara str 5(?).

Brukeravatar
sjalig
TiFo-Avhengig
Sted: Østlandet
Kontakt:

Re: Vevd sjal

Legg inn av sjalig » mandag 8. juni 2015 kl. 10.29

Omsluttet kryss og dobbelt kryss er flotte til magebæring.
De beste intrusksjonene ligger ikke ute på nett ( i mine øyne) med det er endel gode instruksjoner på youtube , men ofte er det slik at man ikke får med spesefikke detaljer i disse instruksjonene om sjal og sjalbruk, mye fokus på babyen og hvor fint sjalet er , og hav den som har lagd vidioen liker og har fått lært.
Det meste er avhengig av din fasong og babyens størrelse og fasong om hvor høyt opp og hvor du plasserer babyen. Du trenger ikke stramme såå mye med vevd sjal, det sitter uansett, det er bredere enn elastisk så det må tilpasses babyen på en annen måte.
Omsluttet kryss:
https://www.youtube.com/watch?v=_43INpwSv68 denne er grei synes jeg, men dra opp magebeltet og rull toppen( øverste 10-20cm) for støtte bak barnets hode og for å gjøre det smalere så det ikke blir så mye i babyens knehaser. Som du ser på sjalet er det farget i striper det gjør det ofte lettere å se hvor du strammer. Når baby er oppi magebeltet , ta tak i sjalet på skulderen og dra rett opp og stram innover, ta tak ca 20 cm inn på sjalet og "gå med tommelen" innover mens du strammer, det er ikke sikkert du trenger å stramme så mye eller i det hele tatt. Så brett opp, IKKE stram ytterkanten , men brett den opp på skulderen (slik hun gjør i vidioen) , brett gjerne en gang til og stram så over lengden og ta sjalnden under barnets rompe og bein, om det er stappen innunder så sitter det fast og du kan ta den andre enden og brette og stramme før du tar endene bak og knyter, er sjalet langt nok knyter du foran.
Bærenerd
Bæring i tilpasset bæretøy til folket!

Brukeravatar
Popps
Fast inventar

Legg inn av Popps » mandag 8. juni 2015 kl. 10.44

Takk, sjalig! Skal testes

Brukeravatar
Popps
Fast inventar

Legg inn av Popps » mandag 8. juni 2015 kl. 10.45

Skulle forresten ønske at jeg bodde litt mer sentralt til slik at jeg kunne komme på treff og få bærehjelp.

Brukeravatar
kattungen
Først og fremst Mamma
Sted: Østfold
Tidligere kjent som:
Kontakt:

Legg inn av kattungen » mandag 8. juni 2015 kl. 10.49

Popps skrev:Skulle forresten ønske at jeg bodde litt mer sentralt til slik at jeg kunne komme på treff og få bærehjelp.
Jeg husker ikke helt hvor du holder til, men det begynner å bli en del treff i distriktene også nå
Mamma til Lillekatt (nov. 13), Minikatt (juli 17) og TiFo
Ammehjelper og bæreveileder

Brukeravatar
sjalig
TiFo-Avhengig
Sted: Østlandet
Kontakt:

Legg inn av sjalig » mandag 8. juni 2015 kl. 10.49

Dobbelt kryss
https://www.youtube.com/watch?v=QdX_3jR3akg ,
Knyt bare enkel knyte først, så er det enklere å strammme slik hun gjør på slutten.
Legg barnet på den motsatte skulderen av det innerste sjalkrysset og ta barnet inn i den og spre over ryggen , før du tar den andre (ytterste) kryssdelen, da sitter babyen mer fast og du slipper og holde så mye . Babyen har da beina på hver side av sjalenden og kan ikke falle ned.
Bærenerd
Bæring i tilpasset bæretøy til folket!

Brukeravatar
Popps
Fast inventar

Re: RE: Re: Vevd sjal

Legg inn av Popps » mandag 8. juni 2015 kl. 10.58

kattungen skrev:
Popps skrev:Skulle forresten ønske at jeg bodde litt mer sentralt til slik at jeg kunne komme på treff og få bærehjelp.
Jeg husker ikke helt hvor du holder til, men det begynner å bli en del treff i distriktene også nå
Ett stykke nordover Svært lite akkurat her, dessverre litt for langt til Tromsø for treff.

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av MtM » mandag 8. juni 2015 kl. 11.25

Det er bare å hive seg ut i det! anbefaler å se på endel YouTube-videoer først. Det er bare å øve, prøve og feile. Det er ikke så mye du kan gjøre katastrofalt feil, så lenge du ikke mister ungen og ungen har frie luftveier. Bare å hoppe ut i det! Du kan evt legge ut bilder og be om tilbakemelding også.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Vivo
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet

Legg inn av Vivo » mandag 8. juni 2015 kl. 11.47

Eg signerer MtM, det er berre å prøve, feile og prøve igjen. Eg synest det er godt å tenke gjennom knytinga i fred og ro utan baby. Det som er det innerste sjalet her, blir det ytterst eller innerst der? Den kanten som er innerst mot halsen, kor er den når sjalt kjem fra på motsett hofte? Og så vidare. Då er det lettare å stramme riktig når ein prøver med baby og har litt begrensa med tid før tolmodet er brukt opp.

Eg likar omslutta kryss godt, og synest ofte det er lettast å knyte det fyrst med krysset samla, og ikkje spredd. Sånn som dette: https://frangipanibaby.files.wordpress. ... ction2.jpg og så spre og stramme etterpå så det blir sånn: https://newzealandbabywearingweek.files ... g33541.jpg

(Å, det er lenge sidan eg har sett på berebilete! Får nesten lyst på ny berebaby, jo.)

Brukeravatar
Tindre
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Legg inn av Tindre » mandag 8. juni 2015 kl. 12.25

Jeg bar mest med omsluttet kryss på rygg. Med mellomste trengte jeg endel øvelse før jeg fikk knytingen ordentlig til, så han ble ikke båret på rygg i sjal før han var rundt 6 mnd, men med vesla hadde jeg teknikken inne, så hun satt på ryggen fra hun var et par måneder (korrigert for prematuritet var hun bare et par-tre uker). Jeg likte også JBC (Jordans Back Carry):https://www.youtube.com/watch?v=z_6cO_gQctY
-04, -07, -09

Brukeravatar
Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Batman » mandag 8. juni 2015 kl. 12.26

Hvis bildeinstruksjonene fra TI fremdeles finnes anbefaler jeg de! Jeg skrev ut et par og hang de opp inni skapet i gangen. Jeg knoter fremdeles, seks år etter at jeg begynte, men får det til og i perioder jeg bærer mye blir det ikke knot. Uansett veldig behagelig med sjal så det er verdt det!
Storebror 09, lillebror 11, minstebror 16

Brukeravatar
Ilce
Fast inventar
Sted: Østfold
Tidligere kjent som:

Legg inn av Ilce » mandag 8. juni 2015 kl. 12.40

Du har sett mine (nesten) daglige bærebilder fra ryggbæring?! Lag deg noe slikt du og, så får du tips og tilbakemeldinger!
❤️ Den selverklærte Diktatoren (juli-10) ❤️ Den autonome Anarkisten (mai-12) ❤️ Ninjaen (februar-15)

Brukeravatar
Popps
Fast inventar

Re: RE: Re: Vevd sjal

Legg inn av Popps » mandag 8. juni 2015 kl. 12.43

Ilce skrev:Du har sett mine (nesten) daglige bærebilder fra ryggbæring?! Lag deg noe slikt du og, så får du tips og tilbakemeldinger!
Har ikke sett! Må lete om jeg finner

Svar

Gå tilbake til «Jeg trenger bærehjelp [Grønn]»