Vegetaroppskrifter

Her kan alt fra ulike kostholdsteorier til den beste oppskriften på rødkål diskuteres.
Post Reply
zitapus
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Vegetaroppskrifter

Post by zitapus »

Nå har jeg bestemt at siden det ifølge gammel kalender skal være faste så skal vi prøve å kutte kjøttforbruket. Det er det som veier tyngst på min miljøsamvittighet. Vi spiser ca 1 kg kjøtt til hver middag, det er jo ganske ille.
Målet er finne frem til flere kjøttfrie måltider, evt måltider som har lite kjøtt.

Problemet er at barna er kresne og mannen vil ikke kutte kjøtt.
Ingrediensene i zitapus-familien er følgende:
1 stk mann som spiser tilnærmet Ketogen kost, han spiser ikke kornprodukter, helst ikke erter/bønner, er litt kresen når det gjelder grønnsaker og synes 1/2 kg kjøtt per middag er minimum.
1 stk kone som er forholdsvis lite kresen, men har ikke all verdens tid og ork til å finne frem nye oppskrifter.
1 stk 14 åring som er motivert for å prøve, men ikke liker kokte/stekte grønnsaker.
1 stk 12 åring som kan spise ganske mye, så lenge det ikke er banan, løk og avokado.
1 stk 7 åring som ikke spiser maten hvis den ikke ser god ut. Edit: han spiser forresten ikke avocado og ost (bortsett fra i smelta på pizza, ikke smelta på noe annet).

Hjelp!

(Hittill er eneste kjøttfrie maten som alle liker tomatsuppe).

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Last edited by zitapus on Friday 19. February 2021 kl. 16.22, edited 2 times in total.
Mamma til Primo (sept 06), Sekundo (feb 09) og Tertio (sept 13).
Bokormen
Fast inventar
Tidligere kjent som: en leseglad dame

Re: Vegetaroppskrifter

Post by Bokormen »

Chili sin carne - vi bruker stavmikser slik at den blir helt glatt.

Hälsans kök er en serie med gode vegetarprodukter. Ungene mine trodde lenge at vegetarsnitzlene var laget av kylling.
Mammaen til Storebror november 2007 og Lillesøster mai 2012

Strikkegal bokorm
krokodillen
Fast inventar
Tidligere kjent som: Har alltid vært en krokodille

Post by krokodillen »

En halv kilo kjøtt til en person var veldig mye! Men da bør det vel erstattes med noe annet ketogent.

Gratenger med mye egg kan være ketogene. Noen ganger har vi en enkel grateng med tinte frosne grønnsaker i bunnen (en pose med brokkoli og blomkål, eller rosenkål, alt det skal være OK). Oppå der en bit røkelaks skåret i små skiver. Eggemasse av egg, seterrømme og/eller fløte, og revet ost. Her bruker jeg opp hva vi har. Denne er populær hos alle! Absolutt ikke vegetar, men ikke noe kjøtt, og mengder av proteiner.

Eller pannestekt røye med rømmesaus (jeg pleier lage den enkel, la stekesjyen varmes med rømme og kanskje litt fløte eller melk i, etter hva jeg har). Oppblåste potetbåter til (men det blir nok ikke ketogent). Eller ovnsbakte rotgrønnsaker. Stekte gulrotstaver smaker mye bedre enn kokte eller rå. Hvis tilbehøret er riktig er dette også ketogent. Igjen, absolutt ikke vegetar, men uten kjøtt.

Linsesalat med kikerter, litt finkuttet rå løk og dressing smaker godt og er lavkarbo, men det blir kanskje feil her, høres det ut som.
:kroko:
Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Hva med at mannen lager sin egen ketogene middag og du og ungene spiser det du lager?

Men hva med egg? Mye godt der som ikke trenger å være speilegg? Forøvrig er speilegg på karbonade godt og enkelt. Fritatta, omelett med ønsket innhold, som nevnt fisk, hvalbiff?

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Tifo-avhengig, (ufrivillig) hjemmeværende,grønnsakshagenerd :dum:
travelbug
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by travelbug »

Hos oss er det taco som gir minst kjøttspising.
Ungene tar på det de vil ha, som stort sett er andre ting enn kjøtt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Maia
Liker ideen om familieseng

Post by Maia »

Er sjømat et alternativ?

Man kan ha mye godt med reker, scampi, stekt fisk, røyket fisk, blåskjell, tunfisk, hval osv.
Pensjonert bærer med 05 og 09 modell i heimen.
Regnbue
TiFo-Avhengig

Post by Regnbue »

Mange gode gryter, jeg bruker oftest kikerter i, det smaker lite men gir god tyggekonsistens.

Erter er mye proteiner om det er et krav. Søtpotet kan være godt i stekeovn.

Daal med linser er digg.

Pastasalat man lager selv er ungene sin favoritt. Bruker fullkornspasta oftest, men nå har vi kjøpt linse og spinat-pasta og. De har fine farger

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Bokormen
Fast inventar

Post by Bokormen »

Kolonial har en del gode vegetaroppskrifter.

Strikkegal bokorm
zitapus
Fast inventar

Post by zitapus »

Mange tips her, bring it on -gjerne med link til oppskrifter.
zitapus
Fast inventar

Post by zitapus »

krokodillen wrote: Friday 19. February 2021 kl. 8.46 En halv kilo kjøtt til en person var veldig mye! Men da bør det vel erstattes med noe annet ketogent.

Gratenger med mye egg kan være ketogene. Noen ganger har vi en enkel grateng med tinte frosne grønnsaker i bunnen (en pose med brokkoli og blomkål, eller rosenkål, alt det skal være OK). Oppå der en bit røkelaks skåret i små skiver. Eggemasse av egg, seterrømme og/eller fløte, og revet ost. Her bruker jeg opp hva vi har. Denne er populær hos alle! Absolutt ikke vegetar, men ikke noe kjøtt, og mengder av proteiner.

Eller pannestekt røye med rømmesaus (jeg pleier lage den enkel, la stekesjyen varmes med rømme og kanskje litt fløte eller melk i, etter hva jeg har). Oppblåste potetbåter til (men det blir nok ikke ketogent). Eller ovnsbakte rotgrønnsaker. Stekte gulrotstaver smaker mye bedre enn kokte eller rå. Hvis tilbehøret er riktig er dette også ketogent. Igjen, absolutt ikke vegetar, men uten kjøtt.

Linsesalat med kikerter, litt finkuttet rå løk og dressing smaker godt og er lavkarbo, men det blir kanskje feil her, høres det ut som.
Mannen pleier ikke å spise så mye tilbehør uansett, så lenge jeg har en hovedrett som han spiser kan jeg ha tilbehøret veldig karbohydratrikt ;)

Gratenger kan jeg prøve, men jeg kan ikke bruke din variant siden han hverken spiser grønnsakene eller røkelaks (han spiser bare hvit fisk). Jeg har prøvd fiskegrateng, men det likte ingen andre enn meg. Jeg lager fleskepannekake og det er jo ikke så mye kjøtt (ca 300 g bacon for oss alle tror jeg), men jeg vet ikke helt hva jeg kan ha i stedet for kjøtt her.

Har du oppskrift på linsesalaten? Jeg har lyst til å prøve noe sånn, kan jo ha det som tilbehør til å begynne med og se hvordan det går.
zitapus
Fast inventar

Post by zitapus »

Insomnia wrote: Friday 19. February 2021 kl. 12.57 Hva med at mannen lager sin egen ketogene middag og du og ungene spiser det du lager?

Men hva med egg? Mye godt der som ikke trenger å være speilegg? Forøvrig er speilegg på karbonade godt og enkelt. Fritatta, omelett med ønsket innhold, som nevnt fisk, hvalbiff?

Det hender at vi lager noe annet enn mannen, da steker han 6 hamburgere og spiser med egg. (og det er jo 6x120 g kjøtt).
Mulig vi kan gjøre det litt oftere, men jeg synes det er kjipt med stekelukta.
zitapus
Fast inventar

Post by zitapus »

travelbug wrote: Friday 19. February 2021 kl. 13.16 Hos oss er det taco som gir minst kjøttspising.
Ungene tar på det de vil ha, som stort sett er andre ting enn kjøtt.

Vi spiser like mye kjøtt når det er taco. :/
zitapus
Fast inventar

Post by zitapus »

Maia wrote: Friday 19. February 2021 kl. 13.22 Er sjømat et alternativ?

Man kan ha mye godt med reker, scampi, stekt fisk, røyket fisk, blåskjell, tunfisk, hval osv.
Vi kan godt spise sjømat, men mannen spiser bare hvit fisk og eldste spiser ikke reker og scampi (egentlig spiser han bare en type fiskeboller og en type ovnsrett med fisk, og så spiser han rosa fisk, og dette er akkurat de fiskerettene som mannen ikke spiser). Så sjømat er vanskelig.
zitapus
Fast inventar

Post by zitapus »

Regnbue wrote: Friday 19. February 2021 kl. 13.50 Mange gode gryter, jeg bruker oftest kikerter i, det smaker lite men gir god tyggekonsistens.

Erter er mye proteiner om det er et krav. Søtpotet kan være godt i stekeovn.

Daal med linser er digg.

Pastasalat man lager selv er ungene sin favoritt. Bruker fullkornspasta oftest, men nå har vi kjøpt linse og spinat-pasta og. De har fine farger Image

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Har du noen oppskrifter på gryter. Det er enkelt å gjemme ting i gryteretter.

Pastasalat kan vi lage, det liker ungene. Mannen spiser ikke det da, men det kan jo være en av dagene han spiser noe eget.
Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Batman »

Jeg har så vidt prøvd å spise ala lavkarbo etter at vi kuttet kjøtt, det ga jeg opp ganske fort, selv om jeg har hørt at det skal gå helt fint. Vanskelig kombinasjon!

Vil anbefale å prøve en skikkelig oppskrift på gryte eller suppe, riktig krydder har så utrolig mye å si for smaken.

Blomkål er vel ketongent? Det er veldig godt i gryter, alle tre ungene mine synes også det. Og søtpotet og potet er veldig godt. Ooog squash! Jeg er superkresen og liker virkelig ikke vanlig kokt blomkål eller søtpotet, men i gryte er det helt annerledes.
Storebror 09, lillebror 11, minstebror 16
Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Batman »

https://www.indianhealthyrecipes.com/mu ... r-chicken/

https://www.vegetarbloggen.no/2017/05/15/kremet-daal/

http://www.veganmisjonen.com/2011/12/op ... r.html?m=1 (passer også når det ikke er jul :))

Vi elsker indisk i forskjellige varianter, bytter bare kjøttet med noe av det over. Men bruker mest oppskriftsbok..

Ellers spiser vi mye salat med fetaost/ kikerter/byggris/quinoa/couscous, mettende og veldig godt :)

Storebror 09, lillebror 11, minstebror 16
krokodillen
Fast inventar
Tidligere kjent som: Har alltid vært en krokodille

Post by krokodillen »

zitapus wrote: Friday 19. February 2021 kl. 16.28
krokodillen wrote: Friday 19. February 2021 kl. 8.46 En halv kilo kjøtt til en person var veldig mye! Men da bør det vel erstattes med noe annet ketogent.

Mannen pleier ikke å spise så mye tilbehør uansett, så lenge jeg har en hovedrett som han spiser kan jeg ha tilbehøret veldig karbohydratrikt ;)

Gratenger kan jeg prøve, men jeg kan ikke bruke din variant siden han hverken spiser grønnsakene eller røkelaks (han spiser bare hvit fisk). Jeg har prøvd fiskegrateng, men det likte ingen andre enn meg. Jeg lager fleskepannekake og det er jo ikke så mye kjøtt (ca 300 g bacon for oss alle tror jeg), men jeg vet ikke helt hva jeg kan ha i stedet for kjøtt her.

Har du oppskrift på linsesalaten? Jeg har lyst til å prøve noe sånn, kan jo ha det som tilbehør til å begynne med og se hvordan det går.
Jeg lager linsesalat etter ta-hva-du-har-prinsippet: grønne linser, røde linser, kikerter, finhakket rå løk (vanlig, rød, sjalott eller annet, men lite løk for å holde den barnevennlig), finhakket hvitløk, sitronsaft (pleier ta i litt realemon sitronsaft på slump hvis jeg ikke har sitron å presse), olivenolje, havsalt, basilikum, estragon, annet krydder etter smak, noen ganger finhakket sylteagurk, eller finhakket jalapenos, eller litt tomat, eller bønner av ulike typer. Mye passer. Jeg pleier alltid ha både linser og kikerter, det fyller opp mest mengdemessig, og så bidrar resten med ulike smaker.

Helstekt blomkål i ovn er forresten godt som tilbehør, og litt artig og uvanlig, slo an her. Den bruker litt tid, men står jo bare i ovnen mens resten lages.

Hvis det skal være hvit fisk og lavkarbo: vi har iblant torsk, tomater, purre, bacon og litt revet ost en halv time i ovnen.
:kroko:
Bokormen
Fast inventar

Post by Bokormen »

Hva foreslår mannen din til middag, @zitapus ?

Strikkegal bokorm
Maia
Liker ideen om familieseng

Post by Maia »

Kanskje løsningen egentlig er at det ikke lar seg gjøre å lage noe alle kan spise?

Vi har en tenårings vegetarianer, en kresen kjøtt men nesten ikke fisk og nesten ikke grønnsaker-spiser, en voksen som vil ha mat fra grunnen og lavkarbo og en voksen som synes matlaging er kjedelig men spiser det meste. Det er ikke mange måltidene alle kan spise alt, så det blir ofte litt forskjellig som man så kan velge det man vil fra. Det er mye arbeid, men heldigvis lager vegetarianeren gjerne mat til seg selv, og det hjelper mye. Kanskje mannen din kan lage sin egen mat, så kan du få konsentrert seg om det du vil dere andre skal spise?

Jeg husker en episode av Hellstrøm ordner opp hjemme, der en familie med mange barn, bestemt svigermor i kjelleren og mann med diabetes og en mor som måtte lage noe alle ville ha til middag. Når de satt opp en liste der de tok vekk alt en eller annen ikke likte endte de opp nesten uten noen ingredienser. Og det er jo en vanskelig oppgave.
Pensjonert bærer med 05 og 09 modell i heimen.
travelbug
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by travelbug »

Enig med Maia.

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Maia er nok inne på noe der... Vi har litt samme problemstilling her (bortsett fra at ingen spiser ketogent) Mannen er ikke kresen, jeg har endel intoleranser å ta hensyn til, og så tre sære barn som omtrent ikke liker det samme. Vi har noen få retter alle spiser godt av, men dessverre er ingen av dem uten kjøtt.

Men hvis dere liker supper så er jo både dhaal(linsesuppe) og minestronesuppe veldig godt. Minestrone skal ha litt kjøtt, men den fungerer veldig fint uten også, og pasta kan tilsettes i skåler før suppa legges i, da slipper mannen din å spise korn.

En fiskerett som er populær hos oss voksne er torskefilet surret i spekeskinke evt bacon, pannestekt. Serveres med rosenkål stekt sammen med hakkede hasselnøtter og sjy til. Av og til lager jeg mos av sellerirot eller blomkål.
Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Tifo-avhengig, (ufrivillig) hjemmeværende,grønnsakshagenerd :dum:
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Vriompus »

zitapus wrote:
Insomnia wrote: Friday 19. February 2021 kl. 12.57 Hva med at mannen lager sin egen ketogene middag og du og ungene spiser det du lager?

Det hender at vi lager noe annet enn mannen, da steker han 6 hamburgere og spiser med egg. (og det er jo 6x120 g kjøtt).
Dette er jo helt ekstremt! Du har i endel innlegg ymtet om kjip økonomisk situasjon. Det kostholdet hans hjelper ikke akkurat på... hvordan forsvarer han det? Dere må jo ha et skyhøyt matbudsjett?

(Jeg har også levd ketogent, men da fyller jeg på med grønnsaker. Det høres ut som han spiser skaldemann, og det er en sjukt egoistisk diett fra mange vinkler.)

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk

zitapus
Fast inventar

Post by zitapus »

Vriompus wrote: Saturday 20. February 2021 kl. 10.19
zitapus wrote:
Dette er jo helt ekstremt! Du har i endel innlegg ymtet om kjip økonomisk situasjon. Det kostholdet hans hjelper ikke akkurat på... hvordan forsvarer han det? Dere må jo ha et skyhøyt matbudsjett?

(Jeg har også levd ketogent, men da fyller jeg på med grønnsaker. Det høres ut som han spiser skaldemann, og det er en sjukt egoistisk diett fra mange vinkler.)

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
Det er sikkert egoistisk. Men på den andre siden har dette kostholdet hjulpet han å gå ned 20 kg og holde vekta i flere år, han har mer energi og sover bedre. Det gjør han til en bedre partner og pappa.
Så det er ikke bare å si at han skal slutte med det.
zitapus
Fast inventar

Post by zitapus »

1. forsøk: Hjemmelagd blomkålsuppe med stekte kikerter, bacon og egg (ja, jeg feiga ut fra å gjøre den helt vegetar).
Jeg syntes suppa var supergod og mettende.
2 av 3 barn måtte spise pølse etterpå fordi de ikke klarte å få i seg nok til å bli mette.
3. barnet syntes første porsjon var overraskende god (det er han som liker blomkålsposesuppe), men så snudde noe i porsjon 2 og da var den "spiselig, men ikke så god" og han klarte ikke å spise opp.
Pappaen trøkket i seg en skål med "jeg skal nok klare å få i meg dette" uttrykk i ansiktet. Heldigvis kunne han spise rester fra kjøttgryta i går litt senere på kvelden.

Så denne går ikke på lista over godkjente retter. :/
Post Reply

Return to “Mat, kosthold og oppskrifter [Grønn]”