Gode håndklær

Forum for frittgående skravling over en lav sko og høy takhøyde.
Svar
Brukeravatar
melym
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Gode håndklær

Legg inn av melym » fredag 22. mars 2019 kl. 14.58

Vi trenger nye håndhåndklær! på være gamle Ikea-håndklær syr jeg stroppene gang på gang, og de blir ikke ordentlig rene i vask lenger. Noen som vet om gode håndhåndklær? :nanna: Kriterier: en opphengsløsning som ikke løsner selv med litt brutal bruk av barna, tåle hyppig bruk uten å bli klissvåte (=tykke?), enkel design f.eks. hvite.

Brukeravatar
enel
Fast inventar
Tidligere kjent som: Sistemann

Re: Gode håndklær

Legg inn av enel » fredag 22. mars 2019 kl. 15.14

Vi har lysegrå, syns det funker bedre enn hvite mtp møkk og flekker. Lexington. Passe tykke og god kvalitet.
2004-2005-2008-2015 :gruppeklem:

Brukeravatar
melym
TiFo-Avhengig

Legg inn av melym » fredag 22. mars 2019 kl. 15.56

Har vurdert lysegrå eller noe annet enn hvitt ja, ser ekkelt ut når det synes at de er skitne. Men er litt redd for at det å kamuflere møkka vil medføre enda sjeldnere skifting av håndhåndklær :bag: Av en eller annen grunn ser det ut til at jeg er den eneste i huset som har oppdaget at håndhåndklær bør skiftes.

Brukeravatar
Insomnia
Fast inventar
Sted: Vestlandet
Tidligere kjent som: Mitt virkelige jeg :)

Legg inn av Insomnia » fredag 22. mars 2019 kl. 20.30

Veldig fornøyd med princess sine håndklær. Kjøpte 6 stykker til håndtørk og de er i bruk hele tiden og vaskes regelmessig. Tror det er 5-6 år siden. De er fremdeles gode og tykke og holder godt på fargen. Har andre også, men det er ikke samme kvalitet på de.

Sent fra min SM-T580 via Tapatalk

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Strikker mest,Syr litt mer, kokkelerer, dyrker grønnsaker Kundalini yoga. Selvutnevnt Teoman.

Brukeravatar
plysjhai
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet

Legg inn av plysjhai » lørdag 23. mars 2019 kl. 15.14

Jeg er veldig godt fornøyd med bambushåndklær fra Princess. De fins i flere forskjellige farger, vi har grå.

Sent from my iPhone using Tapatalk
12 15

Brukeravatar
Bokormen
Fast inventar
Sted: Follo
Tidligere kjent som: en leseglad dame

Legg inn av Bokormen » mandag 25. mars 2019 kl. 7.06

Jeg har noen grå håndklær fra Princess. De holder i hempen og de ser ikke ekle ut selv om sandkassebarnet har tørket hendene etter en slurvete håndvask. De blir vasket mye og ser likevel fine ut etter to-tre år.

Sent fra min G8231 via Tapatalk

Mammaen til Storebror november 2007 og Lillesøster mai 2012

Strikkegal bokorm

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av MtM » mandag 25. mars 2019 kl. 16.30

plysjhai skrev:Jeg er veldig godt fornøyd med bambushåndklær fra Princess. De fins i flere forskjellige farger, vi har grå.

Vi har også disse, og jeg er fornøyd med dem. Hempene har holdt greit (men ikke på alle, men de brukes ganske hardt her i huset, da...). De blir ganske stive uten trommel. Men det blir kanskje de fleste håndklær etter endel vask?

Brukeravatar
melym
TiFo-Avhengig

Legg inn av melym » mandag 25. mars 2019 kl. 16.38

Takk for gode tips, skal sjekkes ut! :-) Ellers skjønner jeg at mine forventninger til håndklærs levetid muligens er litt urealistiske, de vi har er seks år gamle og hadde egentlig ikke forventet å bytte dem ut nå. Men de vaskes og brukes jo hele tiden, så kanskje ikke så rart.

Brukeravatar
fruorfrops
Fast inventar
Sted: Oslo
Tidligere kjent som:

Legg inn av fruorfrops » mandag 25. mars 2019 kl. 18.58

Jeg har arvehåndklær fra 60 eller 70-tallet, og er veldig fornøyd med dem, men det er jo biiiittelitt irrelevant her, sorry. Yndlingshåndkleet mitt ble kjøpt i Afrika i 1998, det er fortsatt i fin stand. Men jeg liker harde håndklær, de må ikke vaskes med tøymykner og ikke tromles. Synes egentlig ikea sine dekker behovet mitt fint. Tror vi vasker dem ca en gang i uken?

Brukeravatar
lilletambur
Stort hjerte og lang hals
Tidligere kjent som: lilletambur

Legg inn av lilletambur » tirsdag 26. mars 2019 kl. 21.01

Har handla handkle hjå JYSK, trur det er bambus. Dei kan nok minne ein del om dei frå Princess. Dei er tjukke og hev gode hemper, men her er det opptil 5 ungar som dreg i dei handkleda, så nokre ryk jo.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

- Mor til tre gutar - Bonusmor til gut og jente

Brukeravatar
melym
TiFo-Avhengig

Legg inn av melym » onsdag 10. juli 2019 kl. 11.07

har fremdeles ikke fått kjøpt meg håndklær (ikke det morsomste å shoppe :-) ), men nå skal jeg få fart på det. To spørsmål til:

1. Bambushåndklær: Bambus/bambusviskose-klærne tørker saktest av alle i klesvasken. Tørker bambushåndklær like raskt som bomull?
2. Størrelse: Håndhåndklærne våre er stadig våte, med mange i familien og dårlige riste-rutiner. Lurer derfor på om løsningen er større håndklær? Men ser for eksempel 90*50 rart ut som håndhåndkle, eller tørker det like sakte når det blir stort og derfor henger mindre fritt? :nanna:

Akk, de vanskelige spørsmålene i hverdagen :knegg:

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Gode håndklær

Legg inn av MtM » onsdag 10. juli 2019 kl. 11.29

1) Ja, jeg synes bambushåndklær tørker saktere.
2) Hvis håndklærne henger mindre fritt, vil de tørke saktere. Jeg tviler på at større håndklær vil hjelpe så mye, mao.

dura mater
TiO-fantast
Tidligere kjent som:

Legg inn av dura mater » onsdag 10. juli 2019 kl. 11.34

Vi har kuttet ut håndhåndklær i et forsøk på å bli mindre syke, hele 2018 gikk med til en uendelig rekke av luftveisinfeksjoner. Har en poseholder fra IKEA med kluter i, som vi bruker til å tørke oss med (ny klut hver gang, åpenbart), og en kurv på gulvet til brukte kluter. En farge på kluter til det ene badet og annen farge på det andre. Det blir jo mer klesvask, men sorteringen går kjempefort med fargekoding, og det kjennes mye freshere enn å tørke seg på et halvfuktig håndkle. De poseholderne er ikke smellpene, men de fungerer bra.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Mamma til snupps (nov 08) og junior (okt 13)

Brukeravatar
Rhea
Fast inventar

Legg inn av Rhea » onsdag 10. juli 2019 kl. 12.23

1. Bambusviskose absorberer mer vann, det er liksom poenget med å bruke det i håndklær (eller tøybleier), og det medfører også at det tørker saktere, ja.

2. Jeg ville heller byttet oftere. Håndklær som henger og er konstant våte er ikke så veldig hygienisk.

Lagt til: men jeg synes egentlig ikke at 60x90 er for stort som hånd-håndkle på badet, da.
Sist redigert av Rhea den onsdag 10. juli 2019 kl. 12.23, redigert 1 gang totalt.
Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

Brukeravatar
Nynaeve
Fast inventar

Legg inn av Nynaeve » onsdag 10. juli 2019 kl. 12.44

Jeg synes bambushåndklær er helt ubrukelige, vannet legger seg utenpå i stedet for å trekke inn, på samme måte som når noen bruker tøymykner på håndklærne.

Elsker våre tynne litt harde fra Kid, de absorberer vannet, og tørker fort.

Ang å la håndhånkle henge for lenge, kan du ikke bare ha en rutine på å bytte det når du pusser tenner om kvelden eller noe?

Ellers elsker jeg steder som har sånne vaskekluter til å tørke hendene med ja, hadde gått for det hjemme om vi var flere.

Brukeravatar
Rhea
Fast inventar

Legg inn av Rhea » onsdag 10. juli 2019 kl. 13.32

Nynaeve skrev:Jeg synes bambushåndklær er helt ubrukelige, vannet legger seg utenpå i stedet for å trekke inn, på samme måte som når noen bruker tøymykner på håndklærne.
Det går seg til ved bruk.
Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

Brukeravatar
DronningMargrethe
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av DronningMargrethe » torsdag 11. juli 2019 kl. 14.13

dura mater skrev:Vi har kuttet ut håndhåndklær i et forsøk på å bli mindre syke, hele 2018 gikk med til en uendelig rekke av luftveisinfeksjoner. Har en poseholder fra IKEA med kluter i, som vi bruker til å tørke oss med (ny klut hver gang, åpenbart), og en kurv på gulvet til brukte kluter. En farge på kluter til det ene badet og annen farge på det andre. Det blir jo mer klesvask, men sorteringen går kjempefort med fargekoding, og det kjennes mye freshere enn å tørke seg på et halvfuktig håndkle. De poseholderne er ikke smellpene, men de fungerer bra.

Smart! Jeg tror jeg ska prøve noe lignende.

Har du brukt vanlige vaskekluter?
Skravleglad Bergenser

dura mater
TiO-fantast
Tidligere kjent som:

Legg inn av dura mater » torsdag 11. juli 2019 kl. 18.01

DronningMargrethe skrev:
dura mater skrev:Vi har kuttet ut håndhåndklær i et forsøk på å bli mindre syke, hele 2018 gikk med til en uendelig rekke av luftveisinfeksjoner. Har en poseholder fra IKEA med kluter i, som vi bruker til å tørke oss med (ny klut hver gang, åpenbart), og en kurv på gulvet til brukte kluter. En farge på kluter til det ene badet og annen farge på det andre. Det blir jo mer klesvask, men sorteringen går kjempefort med fargekoding, og det kjennes mye freshere enn å tørke seg på et halvfuktig håndkle. De poseholderne er ikke smellpene, men de fungerer bra.

Smart! Jeg tror jeg ska prøve noe lignende.

Har du brukt vanlige vaskekluter?
Ja, frottevaskekluter fra IKEA

Mamma til snupps (nov 08) og junior (okt 13)

Brukeravatar
melym
TiFo-Avhengig

Legg inn av melym » mandag 30. september 2019 kl. 16.44

Inspirert av denne tråden har jeg nå endelig kjøpt håndklær: Dyre, fine Lexington håndklær (på tilbud). Og håndklærne? Flotte de. men etter to uker løsnet den første hempen, og nå spretter de av en etter en. Moralen i historien: du kan bytte til luksusvarianten så mye du bare vil, men så lenge du beholder den samme gamle håndkle-draende familien endrer det ikke stort :knegg:

Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av Leoness » tirsdag 1. oktober 2019 kl. 21.33

Vi har også brukt vaskekluter fra Ikea i stedet for håndkle i en periode. Hadde de pent sammenrullet i en kurv ved vasken, og puttet de en stund i en papirkurv på gulvet og en stund rett i beholderen for håndklær som skal vaskes. Inspirert fra et hotellbesøk :knegg: og det føltes veldig fresht ut. Men gikk etter en stund tilbake til håndkle pga det ble mye vask. Muligens vi innfører det igjen, men da vil jeg ha kluter i samme farge evt få farger for å få et "roligere" inntrykk.
Å bruke samme håndkleet lenge er uansett ikke aktuelt her i huset. Jeg bytter ofte! Så og si hver kveld, i alle fall annenhver dag og alltid etter gjester/besøk. Syns det er skikkelig ekkelt med halvvått håndkle, og liker ikke å bruke felleshåndkle når jeg er på besøk hos andre.

Svar

Gå tilbake til «Åpent skravleforum [Grønn]»