Linser for astigmatisme

Forum for frittgående skravling over en lav sko og høy takhøyde.
Svar
Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Linser for astigmatisme

Legg inn av Vriompus » fredag 6. september 2019 kl. 0.18

Har du prøvd forskjellige linser (merker) med korreksjon for astigmatisme, hvilke likte du og eventuelt ikke?

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Sagaa
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Re: Linser for astigmatisme

Legg inn av Sagaa » fredag 6. september 2019 kl. 7.02

Bruker Air Optix. Synes de er veldig gode, har omtrent aldri tørre øyne. Bruker kun linsevæske med peroksid og nøytralisator, da holder de seg rene og fine.

Må nå bytte merke fordi jeg trenger sterkere linser, er skikkelig lei meg for det. Prøvde ut 2 merker (husker ikke navnet) som ikke fungerte for meg, så blir sannsynligvis årslinser.

Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Vriompus » fredag 6. september 2019 kl. 9.22

Må ha dagslinser, bruker i utgangspunktet bare linser ved aktivitet (trening, skiturer, bading osv). I det daglige er jeg glade i brillene mine.

Sliter så med at jeg føler meg tørr i øyene, og at det klør. Men det er nok også litt fordi jeg ikke helt klarer å vende meg til linsene. :/

Sagaa
TiFo-Avhengig

Legg inn av Sagaa » fredag 6. september 2019 kl. 9.37

Aha, da har jeg ingen erfaring, dessverre. Glemte helt å tenke på at det muligens var det du var ute etter, for det finnes ikke dagslinser som passer til mitt syn.

Jeg sleit veldig med tørre øyne da jeg prøvde to andre typer, så det kan godt hende at du får en helt annen opplevelse med et annet merke. Jeg ble overrasket over hvor ubehagelig jeg syntes det var, er jo vant til at jeg ikke merker noe til linsene mine.

Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Vriompus » fredag 6. september 2019 kl. 9.41

Jeg har bare gått gjennom flere runder med prøvelinser, for å finne riktig sylinder og akse. Første runden så jeg dårlig på både lang og kort avstand, null dybdesyn og var så svimmel og jævelig, andre runde er bedre. Ikke optimalt, men det har jeg fått beskjed om at jeg ikek kan forsvente helker, da det er hornhinnene som er problemet og "styrken" ellers er så liten at det ikke finnes linser for det. Så jeg må ha linser med litt høyere styrke enn jeg egentlig trenger for å kunne korrigere hornhinnene som er det egentlige problemet. Så jeg har vel en følelse av at det finnes linser som er mer behagelige på øynene enn de jeg har prøvd.

Sagaa
TiFo-Avhengig

Legg inn av Sagaa » fredag 6. september 2019 kl. 9.53

Akkurat, da blir det vel litt ekstra trøblete å tilpasse/bli vant til, siden styrken sikkert forstyrrer litt også. Ved tilpasning så har jeg opplevd at linsen "svømmer" litt rundt om sylinder/akse ikke er riktig, om du skjønner. Den sitter ikke fast slik den skal, feks om man kniper øynene litt sammen. Det er skikkelig slitsomt.

Dette er årsaken til at jeg utsetter og utsetter å få meg nye linser, og heller bruker minusbriller fra Nille for å greie å lese på skjerm i møter og når jeg ser på tv. 🙈 Men nå må jeg, jeg ser altfor dårlig. Bare gruer meg til tilvenning til harde linser, det skal visstnok være stor overgang.

Brukeravatar
Insomnia
Fast inventar
Sted: Vestlandet
Tidligere kjent som: Mitt virkelige jeg :)

Legg inn av Insomnia » fredag 6. september 2019 kl. 10.17

Det savner jeg også. Når man bader o.l hadde det vært fint å ha noen linser på lur. Jeg måtte bare gi meg på linser, for det fantes ikke gode nok til mitt behov.

Sent fra min SM-T580 via Tapatalk

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Strikker mest,Syr litt mer, kokkelerer, dyrker grønnsaker Kundalini yoga. Selvutnevnt Teoman.

Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Vriompus » fredag 6. september 2019 kl. 10.21

Jeg må bare ha noe til ski, slalom og helst til svømming. Sto på slalom i vinter uten briller, helt jævelig. Og briller på langrenn - dugging, for ikke snakke om hvor festelig det er med litt snø i lufta så man får dråper på glassene. Jogging - brillene glir litt nedover når jeg blir svett.

Å, har så lyst til å få linser til å fungere til de tingene.

Brukeravatar
Tindre
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Legg inn av Tindre » fredag 6. september 2019 kl. 10.27

Jeg bruker 1Day Acuvue moist for astigmatism.
Det er de eneste jeg har fått til å fungere. Forsøkte noen fra Focus Dailies som ikke var noe for meg, og 1Day Acuvue Oasys er heller ikke samarbeidsvillige.

Jeg er i tillegg så nærsynt at en del merker ikke lager sterke nok linser til at jeg kan bruke dem, derfor er det ikke så veldig mange jeg har prøvd.

-04, -07, -09

Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Vriompus » fredag 6. september 2019 kl. 10.46

1 day acuvue oasys er de jeg har prøvd, og har lyst til å prøve noe annet. Lurer på å prøve de "moist".

Brukeravatar
Insomnia
Fast inventar

Legg inn av Insomnia » fredag 6. september 2019 kl. 10.59

Har dere vurdert operasjon?

Jeg må ha sterkere styrke og korrigere hver gang jeg skal ha nye briller.

Strikker mest,Syr litt mer, kokkelerer, dyrker grønnsaker Kundalini yoga. Selvutnevnt Teoman.

Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Vriompus » fredag 6. september 2019 kl. 12.00

Nei, jeg har jo nesten ingenting og begynte med briller for bare to år siden, for å se om jeg fikk mindre anspenthet/hodepine av det (og det gjorde jeg). Så operasjon tror jeg ikke er noe for meg.

Brukeravatar
travelbug
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Linser for astigmatisme

Legg inn av travelbug » fredag 6. september 2019 kl. 13.23

https://www.lenson.com/no/biofinity-lens-347

Disse månedslinsene er de eneste jeg vil bruke. Jeg bruker hvert par i to måneder, og tar på om morgenen og av om kvelden. De er laget for å kunne brukes i 30 dager og netter, men jeg takler ikke å sove med linser. Optikeren min sier at kun 5% av linsebrukerene kan bruke linsene sine en måned i strekk.
De dagslinsene jeg har prøvd er tynne og ekle og sklir rundt på øyet. De er kun til å surfe med.
Så ja, linser er forskjellige, men det skal kunne gå an å finne en som sitter perfekt.

Dog er mitt utgangspunkt et helt annet enn ditt, siden jeg har skikkelig dårlig syn. -6,75
Har hatt linser siden jeg var 12 år.

Sagaa
TiFo-Avhengig

Legg inn av Sagaa » fredag 6. september 2019 kl. 13.36

Insomnia skrev:
fredag 6. september 2019 kl. 10.59
Har dere vurdert operasjon?

Jeg må ha sterkere styrke og korrigere hver gang jeg skal ha nye briller.

Operasjon er dessverre ikke aktuelt for min del. Synet mitt har ikke stabilisert seg, så jeg må ha sterkere styrke med jevne mellomrom. I tillegg så ser jeg såpass dårlig at en operasjon ikke kan gi meg vanlig syn. Da er det jo ingen vits i, da er jeg like avhengig av linser/briller uansett. Jeg kan operere inn en permanent linse, men siden synet endrer seg så synes jeg ikke det er så mye vits i heller.

Men linser funker jo veldig bra, synes det er helt fantastisk sammenlignet med å bruke briller.
Sist redigert av Sagaa den fredag 6. september 2019 kl. 15.25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tindre
Tidligere kjent som:

Legg inn av Tindre » fredag 6. september 2019 kl. 15.19

Jeg kommer til å være avhengig av briller eller linser selv etter operasjon, og da gidder jeg ikke.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

-04, -07, -09

Brukeravatar
travelbug
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av travelbug » fredag 6. september 2019 kl. 19.55

Lillesøsteren min tok laseroperasjon for ca 8-10 år siden (husker ikke lenger nøyaktig når).
I år har hun fått seg nye briller og bruker dem igjen på daglig basis fordi øynene har blitt dårligere igjen.

Selvfølgelig er -1,75 langt bedre enn -8,5 men jeg hadde vært skuffa hvis det var meg.

Selv er jeg altfor kylling til å tørre å ta laseroperasjon kommer aldri til å tørre det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

meliz

Legg inn av meliz » fredag 6. september 2019 kl. 21.00

Jeg har brukte linser i ørtiførti år og slutta for ti år siden ish fordi jeg hadde mye tørre øyer og bruker nå linser kun til skigåing og sånt. For et par år siden fikk jeg dailies total 1 som inneholder vann og skulle være bedre for øynene og de var ok. Men i våres fikk jeg acuvue oasys med hydralux og de var skikkelig digge. Nå har ikke jeg med astigmatisme, men de er vel gjerne like om de først fører linser for astigmatisme. Er det den samme som acuvue moist som dere nevner? Hadde visstnok en annen måte å la øynene få puste på som var det beste om dagen.

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Brukeravatar
Tindre
Tidligere kjent som:

Legg inn av Tindre » fredag 6. september 2019 kl. 21.56

Det er forskjell på Moist og Oasys. Om jeg dupper av med Moist er øynene fryktelig tørre etterpå, men med Oasys er det ikke noe problem. Problemet kommer først når jeg skal lese - da fungerer dessverre Oasys dårlig. Den roterer nok ikke riktig på øyet hos meg.

-04, -07, -09

Brukeravatar
Insomnia
Fast inventar

Legg inn av Insomnia » fredag 6. september 2019 kl. 22.11

travelbug skrev:Lillesøsteren min tok laseroperasjon for ca 8-10 år siden (husker ikke lenger nøyaktig når).
I år har hun fått seg nye briller og bruker dem igjen på daglig basis fordi øynene har blitt dårligere igjen.

Selvfølgelig er -1,75 langt bedre enn -8,5 men jeg hadde vært skuffa hvis det var meg.

Selv er jeg altfor kylling til å tørre å ta laseroperasjon Bilde kommer aldri til å tørre det.

Nettopp derfor jeg ikke kommer til å operere. Men jeg var litt nysgjerrig på om andre har hatt vedvarende effekt av å operere.

Brukeravatar
McMor
Fast inventar
Sted: Jæren
Tidligere kjent som:

Legg inn av McMor » fredag 6. september 2019 kl. 22.47

Eg trudde ikkje det var muleg å operera astigmatisme? Trudde bare det var lang- og nærsynhet som kunne korrigerast med operasjon? Mannen min vart laseroperert for ti år sidan (nærsynt), og har fortsatt like godt syn. Han fekk betrakteleg betre syn etter operasjon, og spesielt vart mørkesynet betra.

Mine skeivhetar har eg i alle fall fått beskjed om at eg må leva med. Prøvde linser, men dei gav for lite korreksjon, så nå bruker eg briller. I teorien i alle fall. I praksis not so much.
Storesøster aug.11 og Litlesøster nov.12
Deler livet med min større halvdel, McFar

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av MtM » lørdag 7. september 2019 kl. 6.55

Insomnia skrev:
travelbug skrev:Lillesøsteren min tok laseroperasjon for ca 8-10 år siden (husker ikke lenger nøyaktig når).

Selv er jeg altfor kylling til å tørre å ta laseroperasjon Bilde kommer aldri til å tørre det.

Nettopp derfor jeg ikke kommer til å operere. Men jeg var litt nysgjerrig på om andre har hatt vedvarende effekt av å operere.

Jeg har det. Jeg opererte øynene for 13(?) år siden, og har hatt mer eller mindre perfekt syn siden. Den beste investeringen jeg har gjort! Utgangspunktet var at jeg var skikkelig nærsynt (rundt 5,5-6) og litt skjeve hornhinner.

Jeg har en venninne som var enda mer nærsynt enn meg (9-10) som måtte begynne å bruke briller igjen etter et par-tre år, samt hennes bror, som var enda mer nærsynt igjen. Men begge sier det likevel var verdt det - de ser mye bedre uten briller enn før (det har mye å si når man ligger på minus 10-12...), og brilleglassene de trenger nå er MYE billigere enn de de trengte tidligere. Men hva som er «verdt det» varierer nok fra person til person.

Brukeravatar
Tindre
Tidligere kjent som:

Legg inn av Tindre » lørdag 7. september 2019 kl. 8.26

Mamma har blitt operert for astigmatisme, men hos henne er skjevheten kommet tilbake.

-04, -07, -09

Brukeravatar
skogskatt
Eksepsjonell
Tidligere kjent som: skogskatt for alltid

Legg inn av skogskatt » søndag 8. september 2019 kl. 9.17

Har prøvd mange merker og gitt opp linser. Har alltid hatt skjeve hornhinner. Linsene blir tørre/ plagsomme etter en halvtime. Det hjelper å dryppe, ha saltvannsdråper eller hva det er i veska, men for meg funker det ikke. Jeg har noen dailies total liggende. Nå har jeg i tillegg multifocal. Dailies er det beste synes jeg. Funker ok ute i noen timer om en skal stå slalom eller lignende.

Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Vriompus » søndag 8. september 2019 kl. 10.10

Ja, det jeg opplever og. De er jo så innmari tjukke, så er vanskelige å vende seg til. Men for skitur, slalåm og joggeturer bør det gå.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Svar

Gå tilbake til «Åpent skravleforum [Grønn]»