Barn og kjæledyr...

Forum for frittgående skravling over en lav sko og høy takhøyde.
Svar
Brukeravatar
maybeme
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Barn og kjæledyr...

Legg inn av maybeme » torsdag 3. oktober 2019 kl. 18.59

Minstemann ønsker seg veldig et dyr og har lenge snakket om dverghamster. Vi har drevet litt research og ser at dverghamster og hamster ikke egentlig anbefales til barn, av ulike årsaker. Nå tenker vi litt på marsvin, hvis pappaen lar seg overtale. Jeg vet at det jo blir hovedsakelig mitt ansvar og det er greit, men jeg funderer litt på ferier og slikt. Hvor lenge kan de egentlig være alene f.eks.
Dere som har dyr i bur, vil dere fortelle litt om hvilket dyr dere har og hvorfor dere valgte det? Og hva dere gjør i ferier og når dere reiser bort?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Brukeravatar
Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Re: Barn og kjæledyr...

Legg inn av Batman » torsdag 3. oktober 2019 kl. 19.39

Det morsomste burdyret jeg har hatt var en dansemus (som jeg riktignok arvet fordi eieren ikke gadd mer). Kaniner kan være morsomme, men da må man nesten ha dem løse. Jeg har dratt fra mine når jeg har vært borte lørdag til søndag. Synes ikke det var så mye lettere å få noen til å passe de små burdyrene enn f.eks katt og høner..

Hvis dere har hage anbefaler jeg høner, de bor jo på en måte i bur de også :bag:, de er kosete og morsomme og ikke så mye jobb og gir i tillegg mat!
Storebror 09, lillebror 11, minstebror 16

Brukeravatar
Rhea
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Legg inn av Rhea » torsdag 3. oktober 2019 kl. 19.51

De skal jo ha friske grønnsaker hver dag og ut og lufte seg jevnlig, så du må nok få en nabo til å se etter dem én gang om dagen. Og marsvin skal helst være to sammen.
Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

Brukeravatar
Lidolin
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Legg inn av Lidolin » torsdag 3. oktober 2019 kl. 21.29

Mange gnagere er nattaktive og blir ofte fort «kjedelige» for barn dessverre. Hamster lever ikke så lenge, marsvin lengre. Viktig at de har nok plass, riktig fôring osv. Det er veldig varierende hvor tamme gnagere blir. Noen kan være veldig sky, og det å bli håndtert er en stor stressfaktor for dyret.

Sent from my iPhone using Tapatalk
At the feathered edge

Brukeravatar
husmorporr
JegsåbortetøyeblikkHVORERBABYEN!?!... Åh. På ryggen i dag.
Tidligere kjent som:

Legg inn av husmorporr » fredag 4. oktober 2019 kl. 1.25

Jeg har ikke hatt marsvin, men mange andre dyr. Venninna mi hadde marsvin, men ble fryktelig allergisk. Visstnok er marsvin veldig allergifremkallende (ble det sagt).
Jeg passet de marsvinene noen ganger, men var ærlig talt ikke så imponert. De var vanskelige å håndtere, og hun brukte lang tid på å få dem så tamme at de ikke sprellet seg ut av armene. Jeg lot ikke mine barn holde dem i frykt for at de skulle bli mista ned.
Det beste burdyret jeg har hatt, er rotte. Nysgjerrige, lette å få tamme, liker kos og er allsidige i matveien. Våkne om dagen. Hamster har jeg og hatt, men de sover hele dagen, så jeg tror ikke de er så artige for barn nei.

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Barn og kjæledyr...

Legg inn av MtM » fredag 4. oktober 2019 kl. 6.54

Marsvin er fine kjæledyr. Dere bør absolutt ha minst to. Husk også stort(!) bur og at de må få løpe fritt daglig.
Når dere er på ferie må de ha tilsyn minst en gang daglig.

Ellers er jeg enig i at rotter er kanskje det beste valget når det gjelder små burdyr. Men de skal heller ikke holdes alene, og dessverre er det veldig vanlig at de får kreftsvulster når de blir eldre.

Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
melym
TiFo-Avhengig

Legg inn av melym » fredag 4. oktober 2019 kl. 8.45

Vurdert undulat? Jeg hadde undulat og hamster som liten, og hadde mye mer glede av undulaten. Men når det jeg egentlig ønsket meg var hest og hund ble jo begge deler litt stusselig... Slår som vanlig et slag for å være avlastningshjem for hund, det gir masse dyreglede uten å ha ansvaret hver dag. Mange låner gladelig ut hunden sin fast når det passer for dere. Men kommer jo an på hva dere ønsker dere.

Brukeravatar
KuMedFletter
TiFo-Avhengig

Legg inn av KuMedFletter » fredag 4. oktober 2019 kl. 9.03

Støtter Husmorporr angående rotter! Trivelige, sosiale, intelligente og nysgjerrige. Supre kjæledyr, helt klart!
Be kind whenever possible
Its always possible

(Dalai Lama)

Brukeravatar
Maia
Liker ideen om familieseng

Legg inn av Maia » fredag 4. oktober 2019 kl. 9.14

Når jeg skal se noe som er bare koselig og avkoblende på Youtube pleier jeg å se på kanalen Shadow the rat. Hun er veldig dyktig og sjarmerende og har utrolig skjønne dyr.
Youtube er et ganske bra sted å finne god informasjon og se litt nærmere på den enkelte typen dyr, siden noen av de ekstra dedikerte og engasjerte folkene gjerne har populære og gode kanaler.
Pensjonert bærer med 05 og 09 modell i heimen.

Brukeravatar
travelbug
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av travelbug » fredag 4. oktober 2019 kl. 10.03

Jeg og mamma hadde både gullfisk, undulater, kanin, og enda en undulat før hun fikk sin første hund da jeg var 12 år.
Den siste undulaten var det mest tamme dyret og veldig underholdende og koselig. men forskjellen på de to første og den siste som vi hadde flere år senere var ganske stor.
Ei venninne av mamma fikk sine undulater så tamme at hun tok den med ut i bilen og hadde den sittende på dashbordet når hun kjørte. Den satt i lommen hennes når hun gikk på butikken.

Brukeravatar
Nynaeve
Fast inventar

Legg inn av Nynaeve » fredag 4. oktober 2019 kl. 11.20

Jeg hadde kanin, marsvin og katt som barn. Kanin og marsvin var stas i kanskje en uke, mens katt var stas hele tiden. Jeg ville anbefalt katt, hund eller ingenting. Men jeg har ikke sansen for å ha dyr i bur i det hele tatt da...

Brukeravatar
maybeme
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av maybeme » fredag 4. oktober 2019 kl. 15.36

Batman skrev:Det morsomste burdyret jeg har hatt var en dansemus (som jeg riktignok arvet fordi eieren ikke gadd mer). Kaniner kan være morsomme, men da må man nesten ha dem løse. Jeg har dratt fra mine når jeg har vært borte lørdag til søndag. Synes ikke det var så mye lettere å få noen til å passe de små burdyrene enn f.eks katt og høner..

Hvis dere har hage anbefaler jeg høner, de bor jo på en måte i bur de også :bag:, de er kosete og morsomme og ikke så mye jobb og gir i tillegg mat!
Høner hadde vært morsomt, men de bør vel kanskje ikke være inne i stua? Ser for meg protester fra mannen... Kaniner har vi hatt før og jeg likte dem jo egentlig veldig godt, men de spiste på alt mulig.
Lidolin skrev:Mange gnagere er nattaktive og blir ofte fort «kjedelige» for barn dessverre. Hamster lever ikke så lenge, marsvin lengre. Viktig at de har nok plass, riktig fôring osv. Det er veldig varierende hvor tamme gnagere blir. Noen kan være veldig sky, og det å bli håndtert er en stor stressfaktor for dyret.

Ja, det er nettopp det jeg har lest, så fikk meg til å lure litt på om det er hamster vi vil ha...

Brukeravatar
Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Batman » fredag 4. oktober 2019 kl. 15.40

Helst ikke inne i stua nei 🙈 Men mye godt selskap allikevel:)Ellers enig med Nynaeve, katter er skikkelig fine! Og egentlig mindre jobb en dyr som er i bur.

Brukeravatar
maybeme
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av maybeme » fredag 4. oktober 2019 kl. 15.57

husmorporr skrev:Jeg har ikke hatt marsvin, men mange andre dyr. Venninna mi hadde marsvin, men ble fryktelig allergisk. Visstnok er marsvin veldig allergifremkallende (ble det sagt).
Jeg passet de marsvinene noen ganger, men var ærlig talt ikke så imponertBilde. De var vanskelige å håndtere, og hun brukte lang tid på å få dem så tamme at de ikke sprellet seg ut av armene. Jeg lot ikke mine barn holde dem i frykt for at de skulle bli mista ned.
Det beste burdyret jeg har hatt, er rotte. Nysgjerrige, lette å få tamme, liker kos og er allsidige i matveien. Våkne om dagen. Hamster har jeg og hatt, men de sover hele dagen, så jeg tror ikke de er så artige for barn nei.

Oi, det visste jeg ikke. Ang. allergi altså. Vi har allerede en del allergi her, mot katt, hund og diverse gresstyper, så da bør vi kanskje ikke friste skjebnen...
Jeg tenker også at rotter er fine kjæledyr, men mange er så skeptiske til dem at jeg er redd det blir enda vanskeligere å finne dyrepass... Er ørkenrotter like fine lekekamerater som andre tamrotter?

Brukeravatar
maybeme
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av maybeme » fredag 4. oktober 2019 kl. 16.02

Jeg skulle veldig gjerne hatt katt altså, men jeg er veldig allergisk dessverre. Det er absolutt mitt førstevalg på kjæledyr. Hund er jeg også allergisk mot, men ikke i like stor grad som katt, men mannen er uansett helt imot.
Undulat har jeg egentlig ikke tenkt på, men de er jo også veldig fine. Kan de bli så tamme altså? Det er jo verdt å tenke på.
Vi burde kanskje vært litt vertsfamilie for ulike typer dyr, så vi kunne sett hva som passet for oss.

Brukeravatar
Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Batman » fredag 4. oktober 2019 kl. 16.06

Åh :/ Så kjedelig.

Brukeravatar
maybeme
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av maybeme » fredag 4. oktober 2019 kl. 16.10

Jeg leser om allergivennlige katteraser, men det er jo en sjanse vi ikke kan ta. Jeg kunne aldri skaffet en katt hvis jeg ikke var sikker på at vi kunne beholde den.

Brukeravatar
Insomnia
Fast inventar
Sted: Vestlandet
Tidligere kjent som: Mitt virkelige jeg :)

Legg inn av Insomnia » fredag 4. oktober 2019 kl. 16.30

Er du allergisk i utgangspunktet er kanskje ikke pelsdyr noe å satse på?

En venninne av meg hadde undulater da vi var små. Jeg reagerte kraftig på de. Det snurpet seg i halsen og klødde i øynene når jeg var i nærheten.

Sent fra min SM-T580 via Tapatalk

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Strikker mest,Syr litt mer, kokkelerer, dyrker grønnsaker Kundalini yoga. Selvutnevnt Teoman.

Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Vriompus » fredag 4. oktober 2019 kl. 20.10

Jeg har undulat, hun er nå 12.5 år gammel og en meget fin dame. Tam, kosete og en fantastisk personlighet. Hadde en make til henne, men han døde for 7 år siden. Han var supertam og god, og skravla som en foss (menneskespråk, altså). Fine dyr, greie å holde, greie å skaffe pass til. Trenger "bare" vann, mat, frukt/grønt og uv-lys.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Brukeravatar
lilletambur
Stort hjerte og lang hals
Tidligere kjent som: lilletambur

Legg inn av lilletambur » lørdag 5. oktober 2019 kl. 1.42

Kva med ørkenrotter? Berre sørg for at dei ikkje er superinnavla hjå dyrebutikken.. Dei er søte, nyfikne og ein kan få dei ganske tamme. Dei kan ha same bur, leiker og utstyr som ein hamster(vanleg type). Dei må også vere to.. Dei har det best om dei har et kjempestor bur eller får ut og springe på golvet når dei er husvarme. Mest info å finne på engelsk, trur eg. Gerbil heiter det då. Dei er veldig søte og artige. Dei grev ned maten sin, så i teorien kan ein dra frå dei eit par dagar om dei har vatn på flaske nok, og ein har gjeve dei nok mat til å hamstre av det på førehand. Eg gjekk for ørkenrotter den gong, fordi eg korkje ville ha mus eller rotte, kanin var prøvd og katt fekk ikkje ha av eksen.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

- Mor til tre gutar - Bonusmor til gut og jente

Brukeravatar
maybeme
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av maybeme » lørdag 5. oktober 2019 kl. 8.51

Ja, ørkenrotter så vi på i dyrebutikken, de var veldig søte. De er nok ikke så "ekle" for folk flest som andre rotter. Jeg tror vi kjenner noen med ørkenrotter, så kanskje vi kan få invitert oss på besøk.

Brukeravatar
maybeme
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av maybeme » lørdag 5. oktober 2019 kl. 8.55

Insomnia skrev:Er du allergisk i utgangspunktet er kanskje ikke pelsdyr noe å satse på?Bilde

En venninne av meg hadde undulater da vi var små. Jeg reagerte kraftig på de. Det snurpet seg i halsen og klødde i øynene når jeg var i nærheten.

Sent fra min SM-T580 via Tapatalk
Jeg har hatt kanin og det gikk greit, men det er jo ikke godt å vite hva jeg kan reagere på nå. Undulat har jeg ikke tenkt på at man kan være allergisk mot, men det er vel allergener i huden til alle dyr.

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av MtM » lørdag 5. oktober 2019 kl. 18.07

Undulater bør heller ikke holdes alene, og de bør få ut av buret for å fly hver dag.

Brukeravatar
lilletambur
Tidligere kjent som: lilletambur

Legg inn av lilletambur » lørdag 5. oktober 2019 kl. 21.45

maybeme skrev:Ja, ørkenrotter så vi på i dyrebutikken, de var veldig søte. De er nok ikke så "ekle" for folk flest som andre rotter. Jeg tror vi kjenner noen med ørkenrotter, så kanskje vi kan få invitert oss på besøk.

Dei er jo ikkje rotter, eigentleg.

- Mor til tre gutar - Bonusmor til gut og jente

Brukeravatar
maybeme
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av maybeme » lørdag 5. oktober 2019 kl. 22.24

lilletambur skrev:
maybeme skrev:Ja, ørkenrotter så vi på i dyrebutikken, de var veldig søte. De er nok ikke så "ekle" for folk flest som andre rotter. Jeg tror vi kjenner noen med ørkenrotter, så kanskje vi kan få invitert oss på besøk.

Dei er jo ikkje rotter, eigentleg.

Nei, nå leste jeg om dem og ser at de hører til musefamilien. Jeg tenker at ørkenrotter virker mest aktuelt for oss, men vi bør vel sjekke ut mer i forhold til allergi først. Ungen krysser fingrene... Bilde

Brukeravatar
Trøffelpiken

Legg inn av Trøffelpiken » mandag 7. oktober 2019 kl. 1.06

Venninna mi vurderer Sibirsk etterllerannet katt. Den skal være alergivennlig. For å få kjøpe en må man visst besøke et besøkshjem og eksponere seg for katten en times tid for å sjekke. Det skal visst være flere besøkshjem rundt omkring.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Brukeravatar
Pippi
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av Pippi » mandag 7. oktober 2019 kl. 15.37

Om dere vil ha et magisk - og relativt enkelt dyrehold - så vurder å skaffe noen befrukta egg og inkubator, og så klekk egne kyllinger. Nei, de bor ikke på stua etter at de har blitt store, men for ungene å få være med på den klekkinga og kose med de søte små gule nøstene - legger grunnlaget for mye kos også etter at hønene er voksne og har flytta ut i hagen.
Minus er at man må være forberedt på å ta livet av hanekyllinger, at man må ha plass i hagen, bygge ett eller annet slags bosted for dem og et sted å gjøre av møkka. Vi deler høner med naboene. Sosialt, enkelt og veldig gøy.

Sibirkatt bør testes grundig før dere evt vurderer. Jeg kjenner både veldig allergiske folk som lever fint med sibirkatt og de som ikke visste de var allergiske før sibirkatten flytta inn.

Ellers er jo undulat et trivelig og ganske enkelt dyr å ha med å gjøre.

Brukeravatar
Rhea
Fast inventar

Legg inn av Rhea » mandag 7. oktober 2019 kl. 15.48

Allergivennlige katteraser/hunderaser finnes ikke. De er bare litt annerledes enn de fleste andre rasene, slik at noen reagerer på denne rasen og ikke andre, og noen reagerer omvendt. Dessverre er det jo sånn at de som først er allergiske for én ting, gjerne er allergiske for flere ting.

Man kan ikke utelukke allergi etter ett besøk, heller. Er man først allergisk for pelsdyr så er det ingen måte å gardere seg på.

Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av MtM » mandag 7. oktober 2019 kl. 17.13

Lærte akkurat at gnagere har mange allergener - og at hanner har fire ganger mer enn hunndyr, siden noen av allergenene er testosteron-avhengige. Så det kan være lurt å kjøpe seg hunnrotter.

Svar

Gå tilbake til «Åpent skravleforum [Grønn]»