Kjøpe symaskin, hjelp?

Forum for frittgående skravling over en lav sko og høy takhøyde.
Svar
Hestesko
Bruker EC på alt, også katten
Tidligere kjent som:

Kjøpe symaskin, hjelp?

Legg inn av Hestesko » mandag 21. oktober 2019 kl. 21.14

Jeg har lyst til å kjøpe meg en symaskin, men aner ikke hva jeg skal se etter. Er det noen som har peil som kan hjelpe? Jeg tenker sy heeeelt enkle ting, typ en søm som har gått opp på et putetrekk, scrunchie, sy en lapp på en bukse. Jeg kan tre en maskin og sy rett fram og sikksakk :-) Så jeg tenker en enkel maskin bør holde. Har sett på de enkleste fra Singer, denne

https://www.symaskiner.no/symaskiner/si ... 3-symaskin

og denne
https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fri ... gzEALw_wcB

Den enkleste har 9 ulike sømmer, den andre 23 stk, hva trenger jeg? Vet bare om to, rett og sikksakk ... Mamma mente jeg også trenger en elastisk sikksakk, hva nå enn det er. Er det andre ting man bør tenke på som gjør det verdt det å kjøpe en dyrere maskin?

Brukeravatar
Maia
Liker ideen om familieseng
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Re: Kjøpe symaskin, hjelp?

Legg inn av Maia » mandag 21. oktober 2019 kl. 21.24

Ulempen med billige maskiner er at de veldig ofte er ganske dårlige. Noe som gjør dem vanskelige å få greit resultat med. Man kan være heldig, men man får mye bedre muligheter med en litt dyrere maskin.
Generelt er vel tipset å kjøpe dyrest mulig innenfor budsjettet man har, gjerne fra en spesialbutikk i nærheten av der man bor. Da kan man få hjelp og service på maskinen.
Jeg har sydd mye på en billig Aeg jeg fikk i gave "for å sy enkle ting", det har vært unødig mye stress og jeg angrer i grunnen på at jeg ikke brukte litt penger på en bedre maskin på den tiden jeg var sygal. Nå frister det veldig lite å ta opp igjen hobbyen med aeg-traktoren.
Om jeg skulle kjøpe en enkel maskin nå ville jeg tenkt at den skulle vare "resten av livet".

Enn så lenge har jeg ikke kjøpt ny maskin siden jeg alltid får lyst på dyrere maskin enn jeg egentlig trenger og dermed sliter med å lande på hvilken som er god nok.
Pensjonert bærer med 05 og 09 modell i heimen.

Hestesko
Tidligere kjent som:

Legg inn av Hestesko » mandag 21. oktober 2019 kl. 21.36

Jeg har jo ikke peiling her, hva er "billig" og hva er "dyr" maskin? Er det noen merker der man får mer for pengene? Jeg valgte Singer litt tilfeldig fordi det var et merke jeg hadde hørt om. Enig at den bør vare "livet ut" når det først skal kjøpes. Er bare usikker på hvor mye den vil bli brukt, jeg har bare savnet symaskin til de der helt enkle reparasjonsprosjektene. Pluss nå da 9-åringene har dilla på scrunchies, som er en av få ting jeg får til å sy.

Brukeravatar
McMor
Fast inventar
Sted: Jæren
Tidligere kjent som:

Legg inn av McMor » mandag 21. oktober 2019 kl. 22.37

Eg hadde ein enkel billigmaskin som eg elska i over 15 år. Den døydde dessverre til slutt, men varte altså ganske så lenge. Eg følte aldri behov for å kjøpa noko meir fancy, sjølv om maskina i periodar vart mykje brukt. Så eg slår eit slag for å ikkje kjøpa meir enn du treng. Ikkje nødvendigvis den billigaste maskina, men ikkje gå for mest mogleg saumar og finesser, du kjem langt med basic.
Storesøster aug.11 og Litlesøster nov.12
Deler livet med min større halvdel, McFar

Brukeravatar
cathysunshine
Fast inventar
Sted: Østfold
Tidligere kjent som:

Legg inn av cathysunshine » mandag 21. oktober 2019 kl. 22.49

Enig med McMor. Jeg hadde min billige og enkle symaskin fra jeg var ca 15 og til langt opp i tredveårene. Tidvis sydde jeg mye på den. Men den ble utslitt da jeg fikk barn og sydde vognposer og bæretøy. Før det hadde jeg sydd både hverdags- og festklær og maaange meter gardiner på den.
Min var en Bernette av billigste slag. Men, kjøpt i en faghandel hvor jeg alltid fikk gode råd når jeg skulle sy noe og god service på maskinen ved behov.
Mamma til Lillevennen -06 (som ikke er så lita lenger)
For er det grunn til å si noe godt til mennesker, er det ingen grunn til å la være. Halldis Moren Vesaas

Brukeravatar
krokodillen
Fast inventar
Tidligere kjent som: Har alltid vært en krokodille

Legg inn av krokodillen » mandag 21. oktober 2019 kl. 22.56

Jeg kjøpte en ganske basic Husqvarna da jeg var student for omtrent 5000,- (les: lenge siden). Basic sømmer inkludert for elastiske stoffer, veldig greit - det ville jeg hatt mulighet for. Veldig nyttig for reparasjoner her hos oss. Noen få pyntesømmer, det har jeg aldri brukt (men jeg redesignet klær med pyntesøm på lånt maskin da jeg gikk på ungdomsskolen, så kanskje det kommer til nytte en gang).

Jeg fant en liknende og betydelig nyere modell til omtrent 3500,- (her var det oppført stillbar stinglengde og -bredde, noe som er viktig, og så begynte jeg å lure på om de billige ikke hadde det). Jeg ville nok unngått de aller billigste, og heller ikke giddet kjøpe en veldig dyr. For min del må den fungere uten knot.
:kroko:

Miliane
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Miliane » tirsdag 22. oktober 2019 kl. 6.47

Jeg hadde tatt kontakt med en faghandel. Om du ikke har en i nærheten, er det fullt mulig og ringe til f.eks symaskiner.no eller Tonje symaskiner.

Ellers signerer jeg Krokodillen i at jeg hadde styrt unna de billigste. Da jeg endelig for drøye 10 år siden kjøpte symaskin, endte jeg opp med Janome, som kostet noe mer. Nå syr jeg ikke så mye, men det er aldri tull når jeg finner den frem.

Brukeravatar
Insomnia
Fast inventar
Sted: Vestlandet
Tidligere kjent som: Mitt virkelige jeg :)

Legg inn av Insomnia » tirsdag 22. oktober 2019 kl. 11.03

Å oppsøke en faghandel er smart. Du kan få en god basis symaskin til ditt behov til en rimelig pris, men sats på gode kvalitetsmerker. F.eks Husqvarna, Pfaff og Janome er gode maskiner. Singer var tidligere et veldig bra merke, men etter det jeg har skjønt har den tapt seg veldig de siste årene. Uansett hva du trenger, så kontakt en faghandel.

I dag kan du også velge om du skal ha mekanisk eller elektrisk maskin, så det kan være lurt å tenke på.

Min første maskin var Husqvarna og den var mekanisk og et arbeidsjern. Nå står den på vent for en større reparasjon. Kommer ikke til å kvitte meg med den. Tenker at ungene kan lære seg å sy på den.

Fikk meg en Pfaff elektrisk, men har ikke fått brukt den så mye etter at lillebror kom.

Og så har jeg en overlock fra janome og den er kjekk når du skal sy klær til barn eller sy i jersey f.eks.

Sent fra min SM-T580 via Tapatalk

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Strikker mest,Syr litt mer, kokkelerer, dyrker grønnsaker Kundalini yoga. Selvutnevnt Teoman.

Brukeravatar
Rhea
Fast inventar

Legg inn av Rhea » tirsdag 22. oktober 2019 kl. 11.40

Enig med Insomnia: velg et godt symaskin-merke som i hovedsak lager symaskiner. Deretter kan du godt velge den billigste maskinen. Du trenger ikke mange fancy sømmer. Rettsøm, sikksakk og trestings sikksakk er nok.
Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

Brukeravatar
travelbug
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av travelbug » tirsdag 22. oktober 2019 kl. 12.31

I min familie holder vi en knapp på Husquarna.
Mamma har mormors gamle fra 1960ish, jeg har mormors "nye" fra ca 1990.
En service her og det, og så varer de og varer.

På jobben har jeg en Toyota superjeans som bare tuller hele tiden
Den skal skiftes ut på sikt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hestesko
Tidligere kjent som:

Legg inn av Hestesko » tirsdag 22. oktober 2019 kl. 21.29

Takk, så mye å lære! Mekanisk vs elektrisk, altså, dere mener ikke mekanisk som slik med tråpedal eller manuelt snurrehjul som greier seg helt uten strøm? Finnes de fortsatt? Jeg lærte å sy på en slik med elektrisk pedal, er det da en elektrisk? Hadde egentlig håpet det bare var å bestille på nett, men skjønner det er mye å sette seg inn i så kanskje best å forhøre seg for å få noe som passer behovet. Kan dere anbefale en faghandel i Oslo? Takk Rhea, det var de stingene jeg trodde jeg trengte. Mulighet for å sy elastisk er kanskje også bra.

Brukeravatar
Rhea
Fast inventar

Legg inn av Rhea » tirsdag 22. oktober 2019 kl. 22.37

En mekanisk maskin går vanligvis på strøm, men du stiller den inn ved å skru på knotter/hjul. Det er antakelig en slik du har sydd på tidligere. En elektronisk maskin har display og styres med knapper. Sånn stereotypisk er mekaniske maskiner mer solide og driftssikre, mens elektroniske har flere fancy valgmuligheter. Fullt så enkelt er det selvsagt ikke. Jeg ville dratt til en forhandler og fått prøvd litt ulike maskiner.

Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

Svar

Gå tilbake til «Åpent skravleforum [Grønn]»