Fortell meg om Kindle eller lignende

Forum for frittgående skravling over en lav sko og høy takhøyde.
Svar
Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Fortell meg om Kindle eller lignende

Legg inn av Vriompus » tirsdag 22. oktober 2019 kl. 21.46

Ser det finnes forskjellige merker og modeller.

Noen som har kunnskap å dele? Hvor store? Lagringsplass?

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Brukeravatar
enel
Fast inventar
Tidligere kjent som: Sistemann

Re: Fortell meg om Kindle eller lignende

Legg inn av enel » tirsdag 22. oktober 2019 kl. 22.31

Veldig lite kunnskap. Jeg kjøpte en for disputasgavepenger. Bruker den i perioder, også glemmer jeg den litt bort. Dessverre lite å by på av facts utover at det er en paperwhite. Veldig god å lese på.
2004-2005-2008-2015 :gruppeklem:

Brukeravatar
cathysunshine
Fast inventar
Sted: Østfold
Tidligere kjent som:

Legg inn av cathysunshine » tirsdag 22. oktober 2019 kl. 22.48

Lite facts herfra også. Jeg har en «eldgammel Kindle. Helt sikkert 8-9 år gammel. Lettere å holde i enn iPaden, tar mindre plass i veska enn en bok, har stor lagringskapasitet (ihvertfall mer enn nok for meg), god å lese på ute i sola og det er uproblematisk å ha med maaange bøker i veska. Batteriet er litt dårlig nå men, det skulle bare mangle.... Den holder fint etpar uker mens den som ny hadde batterikapasitet til flere ukers lesing. Kommet»litt» ny teknologi siden jeg kjøpte. Bruker den ikke særlig mye nå. Derfor har jeg ikke kjøpt ny. Men, helt genial til å ha med på reise. Jeg liker min veldig godt. Det eneste som er dumt er at det (tidligere) ikke er like enkelt å kjøpe/låne norske bøker. Men, hvis du liker å lese på engelsk Kindle genialt og Amazon har jo ikke særlig mye på norsk.
Mamma til Lillevennen -06 (som ikke er så lita lenger)
For er det grunn til å si noe godt til mennesker, er det ingen grunn til å la være. Halldis Moren Vesaas

Brukeravatar
gaupekatt
Fast inventar
Sted: Oslo
Tidligere kjent som:

Legg inn av gaupekatt » tirsdag 22. oktober 2019 kl. 23.07

Gaupeungen kjøpte for bursdagspenger i mai, kindle 2018 paperwhite. Det virkelig fine med kindle er at skjermen er passiv, dvs den bruker bare strøm når den skifter farge på pixelene, så batteriet varer mye lenger enn feks en ipad. Og skjermen fungerer ikke ved at den lyses opp, så man kan lese på stranda, feks. I tillegg har den lys slik at man kan lese selv om det er mørkt.

Hun har kun kjøpt engelske bøker, da. Har ikke sjekket hvor mye man kan få på norsk, men hun leser engelsk nå så det går fint. Man kan laste ned samples fra amazon, så man får en sniktitt før man kjøper boka. Vi har kun handlet på amazon.com, de har det hun vil ha.

Snerten sak, men den er jo kun til lesing. Gubben kjøpte for ti år siden, han har brukt sin massemasse. Litt usikker på hvor mye minne hans har, gaupeungen kjøpte 32GB, det holder til masse.
Storesøster 1996 gaupeungen 2006

Brukeravatar
Nynaeve
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Legg inn av Nynaeve » onsdag 23. oktober 2019 kl. 0.35

Jeg har en gammel kindle, og så fikk jeg en kindle paperwhite da lille Hvithai var en baby som aldri sov alene (så jeg kunne lese i mørket)

Den gamle har MYE bedre batterikapasitet. Med paperwhiten kan jeg bare lese et par bøker før jeg må lade, med tjukke bøker må jeg av og til lade før den er lest ferdig. Med den gamle gikk det 3-4 bøker mellom ladinger. Egentlig logisk, siden den ikke hadde noe lys.

Det er plass til flere hundre bøker på dem. Jeg elsker kindle, og leser nesten ikke papirbøker lenger 🙈

Foretrekker nok paperwhite tross dårligere batteri, siden den gir muligheten til å lese når set er dårlig lys.

Kan på ingen måte sammenlignes med å lese på ipad eller sånn type skjerm, det er mye mer som en ordentlig bok, men lettere å holde, og så får man med seg mange bøker i slengen.

Brukeravatar
Bokormen
Fast inventar
Sted: Follo
Tidligere kjent som: en leseglad dame

Legg inn av Bokormen » onsdag 23. oktober 2019 kl. 7.29

Jeg fikk en Kindle Paperwhite i 2013 og elsker den. Det går fint å ligge i et mørkt soverom og lese med lav lysstyrke. Lyset er ikke av den typen som er slitsomt for øynene og forstyrrer søvnen. Det er enkelt og rimelig å kjøpe bøker og den har veldig god ordliste. Jeg har aldri forsøkt å bruke den til noe annet enn engelske bøker, men med god ordliste er det ikke noe problem.
Mammaen til Storebror november 2007 og Lillesøster mai 2012

Strikkegal bokorm

Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Vriompus » onsdag 23. oktober 2019 kl. 7.45

Men... dere snakker om dårlig batterikapasitet og "et par uker", er det problematisk da? Er vel bare en lader som med pad/mobil, eller? Smakk og fulladet på noen timer?

Brukeravatar
gaupekatt
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av gaupekatt » onsdag 23. oktober 2019 kl. 8.57

Vriompus skrev:
onsdag 23. oktober 2019 kl. 7.45
Men... dere snakker om dårlig batterikapasitet og "et par uker", er det problematisk da? Er vel bare en lader som med pad/mobil, eller? Smakk og fulladet på noen timer?

Selvfølgelig helt uproblematisk. Den holder 20 ganger lenger enn et nettbrett, lissom... (uvitenskapelig estimat)

Og det er nok om man har på lyset, at batteriet ikke varer så lenge. Tror gaupeungen ladet sin en gang i løpet av 3.5 ukers ferie.
Storesøster 1996 gaupeungen 2006

Brukeravatar
Nynaeve
Fast inventar

Legg inn av Nynaeve » onsdag 23. oktober 2019 kl. 9.02

Vriompus skrev:
onsdag 23. oktober 2019 kl. 7.45

Nei egentlig ikke nå til dags. Men back in the day, før vi var så avhengige av de teite mobilene, og man kanskje dro på ferie i flere uker uten å ha adapter til rare utenlandske stikkontakter, så var det veldig greit å kunne lese flere bøker uten å måtte lade.

Den bruker forøvrig mye lenger tid på å fullades enn en telefon gjør, et par timer ladetid holder ikke til fullt batteri.

Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Vriompus » onsdag 23. oktober 2019 kl. 9.17

Men Kindle Paperwhite, Kindle Oasis, Onyx Book, PocketBook - noen som har noe peil der? Same same, bare forskjellige leverandører?

Kuriosa
Liker ideen om familieseng

Legg inn av Kuriosa » onsdag 23. oktober 2019 kl. 10.08

Kindle paperwhite her også. Liker egentlig aller best bøker på papir, men paperwhite er objektivt sett like bra å lese på, så det er kanskje bare gleden ved å se på bokrygger i bokhylla som mangler. Ellers er det praktisk å kunne kjøpe neste bok i en serie man holder på med uten å måtte vente på å få den i posten. Og det å kunne merke et ord og få opp ordbokdefinisjon av ordet er også veldig praktisk, særlig hvis du ønsker å lese mer på et språk som du holder på å lære.

Jeg valgte Kindle fordi jeg ville ha et lesebrett som ikke ga mulighet for surfing på nettet, og paperwhite fordi jeg ville ha en skjerm som var mest mulig lik vanlig papir.
Storebror 2011, Lillebror 2014.

Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Vriompus » onsdag 23. oktober 2019 kl. 10.13

Her er det nok snakk om å slippe å drasse på tung bok som tar plass i bag på toget hver dag. En Kindle er mindre drass, i så måte.

Brukeravatar
Nynaeve
Fast inventar

Legg inn av Nynaeve » onsdag 23. oktober 2019 kl. 10.15

Anbefaler varmt paperwhite

Brukeravatar
Smurfenurket
Fast inventar

Legg inn av Smurfenurket » onsdag 23. oktober 2019 kl. 10.36

Er det blitt enklere med norske bøker nå? Mulighet for å legge inn bøker man låner på e-bibliotek? Jeg syntes det var vanskelig å finne frem til mye bøker i nettshoppen på selve Kindelen.

Hilsen en som har en paperwhite liggende mer eller mindre ubrukt i en skuff et eller annet sted...
Mamma til Vesla (oktober 2010), Mellombror (juli 2012) og Minstemann (april 2015)

"Når du har gått akkurat så langt at du ikke orker å gå et skritt til, da har du gått akkurat halvveis av hva du klarer."
Grønlandsk ordtak

Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Vriompus » onsdag 23. oktober 2019 kl. 11.19

Godt innspill, derfor jeg har kikket litt på andre merker og. Denne PocketBook virker som et greit alternativ og har god støtte for formater.

Helt på siden; hvordan funker e-bibliotak? Virker fila i et gitt antall dager?

Brukeravatar
plysjhai
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet

Legg inn av plysjhai » onsdag 23. oktober 2019 kl. 12.02

Ebibliotek fungerer ikke, det gjør det vel bare på noen få som er android-baserte og kan laste ned apper.

Jeg kjøper nesten alle de norske bøkene mine på ebok.no, og jeg har enda ikke kommet over en som ikke kan sendes over til kindle. Det er et eget valg etter man har kjøpt boka. Man kan velge "last ned" og "send til Kindle". Og jeg har kjøpt mange norske bøker, både for meg, mamma, tanta mi og svigermor.

Jeg ville valgt Kindle, rett og slett fordi det er den beste leseren. Kjøpte ny paperwhite i sommer, den forrige hadde jeg i 3-4 år og den gikk videre til mamma, og jeg er veldig godt fornøyd med denne også.
12 15

Brukeravatar
Tindre
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Legg inn av Tindre » onsdag 23. oktober 2019 kl. 15.57

Jeg har også paperwhite og er veldig fornøyd. Jeg synes batteriet holder lenge, selv om jeg bruker bakgrunnslys. Glemmer nesten at den må lades siden det er så lenge mellom hver gang.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

-04, -07, -09

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av MtM » onsdag 23. oktober 2019 kl. 17.44

Nå fikk jeg lyst på Kindle...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
siphonaptera
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av siphonaptera » onsdag 23. oktober 2019 kl. 21.10

Vriompus skrev:
onsdag 23. oktober 2019 kl. 11.19
Godt innspill, derfor jeg har kikket litt på andre merker og. Denne PocketBook virker som et greit alternativ og har god støtte for formater.

Nei, nei, ikke gjør det!!!!! Vi trodde det var en god ide med Pocket Book til pappa da ha kun leser norske bøker. Men sammenlignet med kindle’en så er det et mareritt å handle bøker til den! Vi endte med å bytte den. Kindle har god støtte for de fleste formater, er intuitiv å bruke og fantastisk god å lese på. Har paperwhite, men ikke den aller nyeste (min er kanskje tre år gammel). Lader en gang annenhver bok omtrent.

Brukeravatar
Smurfenurket
Fast inventar

Legg inn av Smurfenurket » onsdag 23. oktober 2019 kl. 21.13

Finnes det noe nettbutikk med litt rimeligere bøker på norsk da? Hvis jeg handler bøker i bokhandel så er det gjerne bøker som er på tilbud. Finner ikke så mye av det når det gjelder e-bøker, men mulig jeg bare er veldig dårlig til å lete? Blir jo veldig dyrt i lengden hvis jeg blir nødt til å handle bøker til fullpris...
Mamma til Vesla (oktober 2010), Mellombror (juli 2012) og Minstemann (april 2015)

"Når du har gått akkurat så langt at du ikke orker å gå et skritt til, da har du gått akkurat halvveis av hva du klarer."
Grønlandsk ordtak

Brukeravatar
Grooo
Fast inventar
Sted: Askim
Tidligere kjent som:
Kontakt:

Legg inn av Grooo » onsdag 23. oktober 2019 kl. 21.48

Smurfenurket skrev:Finnes det noe nettbutikk med litt rimeligere bøker på norsk da? Hvis jeg handler bøker i bokhandel så er det gjerne bøker som er på tilbud. Finner ikke så mye av det når det gjelder e-bøker, men mulig jeg bare er veldig dårlig til å lete? Blir jo veldig dyrt i lengden hvis jeg blir nødt til å handle bøker til fullpris...
Uten å vite noe om Kindle, men mye om norske bøker, vil jeg si at jeg tviler sterkt på at det finnes noe sted handle det billig.
Besøk vår fine nettbutikk vidunderbarn.no
Kanskje blir du overrasket over vårt vareutvalg? Vi har ikke bare ting til baby og bæring...

Brukeravatar
maybeme
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av maybeme » onsdag 23. oktober 2019 kl. 22.15

Jeg har kjøpt Onyx boox nova plus for ikke så lenge siden. Den nye bibliotekappen Bookbites funker bra på den og den virker å ha god batterikapasitet. Veldig fornøyd foreløpig. Låne bøker var viktig for meg, derfor ville jeg ikke ha Kindle.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Vriompus » onsdag 23. oktober 2019 kl. 23.38

siphonaptera skrev:
Vriompus skrev:
onsdag 23. oktober 2019 kl. 11.19

Nei, nei, ikke gjør det!!!!! Vi trodde det var en god ide med Pocket Book til pappa da ha kun leser norske bøker. Men sammenlignet med kindle’en så er det et mareritt å handle bøker til den! Vi endte med å bytte den. Kindle har god støtte for de fleste formater, er intuitiv å bruke og fantastisk god å lese på. Har paperwhite, men ikke den aller nyeste (min er kanskje tre år gammel). Lader en gang annenhver bok omtrent.
Takk! Da utgår den. :)

Brukeravatar
Pippi
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av Pippi » torsdag 24. oktober 2019 kl. 7.55

Storesøster fikk pocket book i bursdagsgave nå nylig. Har enda ikke tatt den i bruk for vi har ikke klart å laste ned bøker som hun faktisk vil lese..... Veldig tungvint i bruk og lite intuitiv.
Det lille vi har lest på den har også vært en dårlig leseopplevelse.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
cathysunshine
Fast inventar
Sted: Østfold
Tidligere kjent som:

Legg inn av cathysunshine » torsdag 24. oktober 2019 kl. 8.05

Kan du ha Bookbites appen som bibliotekene bruker på det Onyx book nova brettet? Er det Androidbasert? Jeg fant ikke ut det ved å google det. Jeg ser nemlig etter julegave til Lillevennen og hun vil gjerne låne bøker fra biblioteket. Dermed utgår Kindle selvom mesteparten av bøkene hun leser er på engelsk.
Mamma til Lillevennen -06 (som ikke er så lita lenger)
For er det grunn til å si noe godt til mennesker, er det ingen grunn til å la være. Halldis Moren Vesaas

Brukeravatar
maybeme
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av maybeme » torsdag 24. oktober 2019 kl. 8.09

cathysunshine skrev:Kan du ha Bookbites appen som bibliotekene bruker på det Onyx book nova brettet? Er det Androidbasert? Jeg fant ikke ut det ved å google det. Jeg ser nemlig etter julegave til Lillevennen og hun vil gjerne låne bøker fra biblioteket. Dermed utgår Kindle selvom mesteparten av bøkene hun leser er på engelsk.
Jepp, fungerer bra med Bookbites. Ebokbib fungerer, men har litt svak skrift, men det forsvinner jo snart uansett.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Brukeravatar
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Vriompus » torsdag 24. oktober 2019 kl. 9.37

Da høres det ut som Kindle Paperwhite er rett. Takk for hjelp!

Brukeravatar
Pippi
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Legg inn av Pippi » torsdag 24. oktober 2019 kl. 10.22

Eneste motargumentet vi har mot kindle er at det blir veldig dyrt i lengden (storesøster er en skikkelig lesehest, og storforbruker av biblioteket). Skulle ønske det fantes bedre muligheter for å låne e-bøker fra biblioteket!

Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
Nynaeve
Fast inventar

Legg inn av Nynaeve » torsdag 24. oktober 2019 kl. 10.28

her er masse gratisbøker til kindle
http://www.gutenberg.org/wiki/Main_Page

Svar

Gå tilbake til «Åpent skravleforum [Grønn]»