Strikk til prematurbaby - 24 uker nå

For deg som er glad i å bruke hendene
Post Reply
Peanuts
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Peanuts »

Min kollega fikk en liten gutt nå i helgen, han var født i uke 23 så han er bitte liten. Vi krysser fingre og tær for at det skal gå bra, og jeg lurte på om jeg skulle strikke noe smått til han. Er det noen som har noen erfaring med hvilken størrelse jeg bør strikke? Han kan vel kanskje ikke ha på seg noen klær ennå? Finnes det noen anbefalte oppskrifter tilgjengelig? Jeg kan gjerne kjøpe enkeltoppskrift(er).

Sagaa
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Re: Strikk til prematurbaby - 24 uker nå

Post by Sagaa »

Krysser fingrene for ham. ❤

Har du sett på hjemmesiden til Amandaprosjektet? Der er det oppskrifter på luer, sokker, votter og tepper, som jeg forstår det som er mest aktuelt for de som er så små.

Amandaprosjektet anbefaler garn i ren ull, eventuelt ull med litt silke, til de som er så små, og garn med minst 165 meter per 50 gram, slik at det ikke blir for tungt.

Ellers har Tove Fevang gitt ut en bok med prematurstrikk, Strikk til dei aller minste nøstebarna. Jeg vet ikke hvor små størrelsene der er.

Peanuts
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Peanuts »

Takk for svar :) Ja jeg fant nå Tove Fevang sin bok, og etterhvert nettsiden for Amandaprojektet. Tenker jeg setter igang med sokker og lue til å begynne med.

DronningMargrethe
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by DronningMargrethe »

Lue blir ofte ikke brukt så mye tidlig, faktisk. Først ligger de i kuvøse, og den er god og varm. Noen bruker lue når de er på respirator, men så fort barnet er over på cpap, så brukes en egen cpap-lue. Sokker er ofte litt knotete pga metingsmåler på foten.

Jeg skulle ønske mine hadde hatt sånne blekkspruter med snurretentakler. De er gode å gripe i for små hender som drar i ledninger. Tepper blir brukt mye når de ligger både i kuvøsen og på brystet.

Avhengig av babyens form begynner den neppe å bruke klær før uke 29-32, mange senere også. Da er de såpass store at str 38-44 er passe for de fleste.
Skravleglad Bergenser

Peanuts
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Peanuts »

Ahaa, så teppe bør være førsteprioritet da kanskje, men hvor store? Bør ikke være så stort for å få plass inni kuvøsen kanskje?

Rhea
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Rhea »

Amandateppet er 30×40 cm.
Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

Peanuts
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Peanuts »

Rhea wrote:Amandateppet er 30×40 cm.
Ok, flott! Jeg så på teppene på nettsiden deres, men de jeg lurte på å strikke var så store. Burde jo sett på alle, sjekket igjen nå og fant et rillestrikket et i liten str. Endte opp i går med å tilpasse maskeantall til bølgeteppe, det bør vel bli omtrent 35-40 cm bredt..

DronningMargrethe
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by DronningMargrethe »

Peanuts wrote:Ahaa, så teppe bør være førsteprioritet da kanskje, men hvor store? Bør ikke være så stort for å få plass inni kuvøsen kanskje?
Mine hadde noen på ca 35*45 i kuvøsen. Husker vi fikk et fra sykehuset, men det var nesten litt lite.

Ellers blir det mye kengurutid og da er det bare fint med litt større teppe til det. Jeg strikket i silkeull og de var skikkelig gode. Vel hjemme sydde jeg sammen de to teppene til et stort, det er ca 70*130 og det er enda i daglig bruk.
Skravleglad Bergenser

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by MtM »

Jeg har strikket til en som vel var et par uker «større». Jeg strikket et teppe i Babysilk fra Du store alpakka, og garnet fikk visst mye skryt av sykepleierne på nyfødtintensiv. Men det har vel gått ut av produksjon, så det er ikke lett å få tak i. Som andre skriver så bruker de ikke klær i starten, så teppe er nok tingen...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Post Reply

Return to “Strikking, hekling, og annet garnrelatert [Grønn]”