Hageredskaper

For de litt større - og kanskje dyrere? - prosjektene man har. Men også det nest (tredje) kjæreste man eier.
Post Reply
krokodillen
Fast inventar
Tidligere kjent som: Har alltid vært en krokodille

Hageredskaper

Post by krokodillen »

Har: sett med liten spade og det som ser ut som en minirive med tre tagger.
Får: hage. Med busker og hekk og plen og bed.

Hva trenger man egentlig?
-Beskjæringssaks av et eller annet slag, men hvilken? Jeg tror det trengs en med langt skaft til å klippe av greiner, det har jeg brukt før. Men hva er best for hekk, da er det jo mange mindre kvister som skal av, og helst litt jevnt?
-Stor spade, men hva slags? En spiss? Merke?
-Trillebår?
-Rive, og da med metallpigger eller en slik gre plenen snilt med plast rive?
-Annet?
-Og så en gressklipper, selvsagt. Jeg har ikke lyst på en slik diger gressklipper som fyller halve hageboden. Men hva finnes? Robotgressklipper er mulig på en del av plenen, men vet ikke om det er mulig på den skrå delen med bærbusker.

Tar gjerne tips om alt fra gressklipper til merke på hekksaks!
:kroko:

meliz
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Re: Hageredskaper

Post by meliz »

Vi kjøpte en flymo gressklipper i fjor, den er lett og tar liten plass. (Men lurer litt på om samboer sa den døde mot slutten av sesongen... )

Sent fra min G8441 via Tapatalk

cathysunshine
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by cathysunshine »

Rosesaks -en sånn med «papegøyenebb» er nyttig. Hvis du ikke har frukttrær trenger du vel ikke sånn med langt skaft? Kanskje heller en hekksaks med lange blad. Fiskars har gode og ikke så dyre produkter. Spiss spade for å grave i bed eller nyetablering av bed. Trillebår er fint hvis du har mye avklipp men du må ha et sted og lagre den. Jeg bruker trillebår til det som jeg klipper av og deretter tipper i «komposthaugen» det er en slags langtidskompost så jeg tipper det meste av greiner og slikt der. Til jordforbedring har vi varmkompostbinge. Både rive med metalltenner og plastrive er nyttig, hvert til sitt bruk. Plast til å rake løv med og metallrive til å jevne jord og grusganger ol. Gressklipper aner jeg ingenting om. Det er mannen her i huset som liker hagemaskiner så han velger det. (Vi har bare ca 20 kvadrat «plen». Resten av tomta er naturtomt.
Mamma til Lillevennen -06 (som ikke er så lita lenger)
For er det grunn til å si noe godt til mennesker, er det ingen grunn til å la være. Halldis Moren Vesaas

krokodillen
Fast inventar

Post by krokodillen »

Frukttrær. bærbusker og rhododendron jeg skal rydde litt i. Men det blir nok både hekksaks og en slik med langt skaft. Skal undersøke rosesaks. Og Fiskars (har jo sakser derfra, de har holdt lenge). Spiss spade. Rive med metall og rive med plast, diverse løv å rake først. Trillebår. Har kompostbinge.

Men gressklipper er verre å finne ut av.

krokodillen
Fast inventar

Post by krokodillen »

Jammen! Det finnes jo fremdeles slike, https://www.plantasjen.no/handgräsklipp ... 14407.html - ikke strøm! Men er de gode nok, tunge å dytte? (Og vil jeg gidde det på en større plen? Mellom bærbuskene?)

Snorkfrøken
Liker ideen om familieseng

Post by Snorkfrøken »

Vi kjøpte en gressklipper av den typen når vi fikk hage, og den er forferdelig å bruke hvis man ikke klarer å holde gresset kort nok. Også er den helt håpløs på fuktig gress.
Vi solgte den etter en sommer og kjøpte flymo isteden :)

Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Vriompus »

Du trenger en god grensaks eller ryddesaks for å ta tykke grener (altså grener over omtrent 1 cm i diameter).
Du trenger en god sekatør for nøyaktig beskjæring av busker og trær, jeg er glad i min fiskars powergear med motskjær til det (jeg har dog flere forskjellige, men det er min favoritt).
Diamantbryne for å slipe sakser, viktig å holde vedlike for å slippe å bruke mye kraft når du jobber.
Du har hekk som må klippes: da trenger du hekksaks. Enten manuelle eller elektrisk. Hvis du har en hekk som må klippes flere ganger i sesongen ville jeg kanskje vurdert en elektrisk/batteridrevet hekksaks. Det er lettere å få pent og raskere å få gjort.
Jeg liker ikke å rake med disse metallrivene, jeg synes ikke de er gode å samle avfall med. Jeg liker de gode, gamle plenrivene fra Fiskars som koster 90 kroner.
Jeg er veldig veldig glad i våre sprett-opp poser til å samle hageavfall i, de er lette å flytte rundt og kan settes i bagasjerommet på bilen for å tømme på søppelplassen. Tror vi har køpt våre på plantasjen til 200-300 kroner. Hatt de i maaaaange sesonger.
Litt forskjellige spader, alt til sitt bruk. Jeg bruker mest en stikkspade, ikke for bred. (nok en gang fiskars).
Hagehansker med godt gummiert grep som sitter godt på hendene.
God arbeidsbukse.
Du trenger plenklipper, jeg ville ikke kjøpt manuell type. Man får små og lette gressklippere (batteridrevne) som ikke fyller boden. Men husk også at om du har stor hage med mye plen, så tar det desto lenger tid jo mer "Pinglete" klipper du har.

Og en av mine absolutte favorittgreier i hagearbeidet: kompostkvern. <3 Vi har fryktelig mye busker som krever beskjæring hvert år, og det blir hinsides mye som skal vekk. Kompostkverna tryller om gigahaugene til et par sprettoppposer med oppkvernet masse. Naboen bruker det i stedet for bark i bedene sine, vi sender det på søppelfyllinga.

Kuriosa
Eksepsjonell

Post by Kuriosa »

krokodillen wrote:
Friday 5. April 2019 kl. 0.00
Jammen! Det finnes jo fremdeles slike, https://www.plantasjen.no/handgräsklipp ... 14407.html - ikke strøm! Men er de gode nok, tunge å dytte? (Og vil jeg gidde det på en større plen? Mellom bærbuskene?)
Jeg har en sånn (men annet merke) og trives godt med det. Den bråker ikke, jeg får gratis trim, og risikoen for at ungene skal skade seg på den er vesentlig mindre enn med motorisert utstyr. Det at den krever mer innsats enn en robotklipper gir meg i tillegg motivasjon for å gjøre om mindre brukte deler av plenen til blomstereng, så det er positivt for både meg og insektene.

Robotklippere fjerner stort sett alt av blomster fra plenen, så da blir det en grønn ørken hvor det ikke er noe mat å finne for pollinatorer. Greit nok hvis man bare skal ha et lite gang/lekeareal, men i så fall kan man jo like gjerne klippe det manuelt (hvis man ikke har fysiske begrensninger som hindrer hagearbeid generelt).

Kan sjekke hva min heter hvis du skulle være interessert. Den ble valgt pga. større klippebredde og klippehøyde enn de andre modellene.
.
Storebror 2011, Lillebror 2014.

krokodillen
Fast inventar

Post by krokodillen »

Snorkfrøken wrote:
Friday 5. April 2019 kl. 8.46
Vi kjøpte en gressklipper av den typen når vi fikk hage, og den er forferdelig å bruke hvis man ikke klarer å holde gresset kort nok. Også er den helt håpløs på fuktig gress.
Det med fuktig gress lover ikke helt godt. Jeg må være realistisk.

krokodillen
Fast inventar

Post by krokodillen »

Kuriosa wrote:
Friday 5. April 2019 kl. 10.25
Kan sjekke hva min heter hvis du skulle være interessert. Den ble valgt pga. større klippebredde og klippehøyde enn de andre modellene.
Gjerne!

Tror nok jeg fort kan "glemme" å holde plenen kort nok. Og pollinatorer og blomster vil jeg gjerne ha.

Det er en flat plen, ikke så stor men stor nok synes jeg, og så plen innimellom bærbuskene og frukttrærne. Ser ikke for meg at noen stor gressklipper kan være noe praktisk der.

Men jeg må tenke litt, for gresset kommer til å være fuktig ganske ofte. Den må jo kunne brukes.

krokodillen
Fast inventar

Post by krokodillen »

Vriompus wrote:
Friday 5. April 2019 kl. 8.49
Du har hekk som må klippes: da trenger du hekksaks. Enten manuelle eller elektrisk. Hvis du har en hekk som må klippes flere ganger i sesongen ville jeg kanskje vurdert en elektrisk/batteridrevet hekksaks. Det er lettere å få pent og raskere å få gjort.
Takk for mange nyttige konkrete tips!

Det er en bøkehekk og en thujahekk. Jeg må sjekke hvor ofte bøkehekken skal klippes (antar at thujaen er klippefri). Hvis noen vet, så blir jeg takknemlig for tips!

enel
Fast inventar
Tidligere kjent som: Sistemann

Post by enel »

Vi startet med manuell gressklipper og gikk fort over til motorisert. Gresset er for vått. Og de få øyeblikkene man har hvor det er tørt nok til å klippe trenger man noe som går raskt før neste regnskyll.
2004-2005-2008-2015 :gruppeklem:

Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Vriompus »

Tuja er på ingen måte klippefri. Den bør vedlikeholdes jevnlig om den skal holdes fin. Tuja fornyes ikke fra bart tre, så om den har vokst seg for stor kan man ikke beskjære den hardt og få den pen igjen. Så for å holde den tett og fin og i riktig størrelse, bør den tas litt jevnlig.

krokodillen
Fast inventar

Post by krokodillen »

enel wrote:
Friday 5. April 2019 kl. 11.00
Vi startet med manuell gressklipper og gikk fort over til motorisert. Gresset er for vått. Og de få øyeblikkene man har hvor det er tørt nok til å klippe trenger man noe som går raskt før neste regnskyll.
Tror nok det er mest realistisk. Jobben må jo bli gjort. Får heller trimme med hekksaksen.

krokodillen
Fast inventar

Post by krokodillen »

Vriompus wrote:
Friday 5. April 2019 kl. 11.05
Tuja er på ingen måte klippefri. Den bør vedlikeholdes jevnlig om den skal holdes fin. Tuja fornyes ikke fra bart tre, så om den har vokst seg for stor kan man ikke beskjære den hardt og få den pen igjen. Så for å holde den tett og fin og i riktig størrelse, bør den tas litt jevnlig.
Thuja-hekken er allerede litt vel stor synes jeg, men det betyr at jeg ikke får klippet så mye i den. Får passe på å klippe så den ikke blir større. Har ikke lyst til å grave opp og bytte ut heller.

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

Eg trur det er bøkehekk me har. Må trimmast ein gong i året. Her går det fort 2-3 år mellom kvar gong, for me har 30 meter hekk.
Storesøster aug.11 og Litlesøster nov.12
Deler livet med min større halvdel, McFar

Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Vriompus »

krokodillen wrote:
Friday 5. April 2019 kl. 11.09
Vriompus wrote:
Friday 5. April 2019 kl. 11.05
Thuja-hekken er allerede litt vel stor synes jeg, men det betyr at jeg ikke får klippet så mye i den. Får passe på å klippe så den ikke blir større. Har ikke lyst til å grave opp og bytte ut heller.
Klipp litt og litt og litt, så kan du kanskje forsiktig redusere.

Katriona
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som: Triona

Post by Katriona »

Jeg elsker min manuelle klipper. Har hatt den i 3 år og bruker den til og med på fellesarealet når det er min tur. Den er absolutt litt tung på fuktig gress, men jeg ser på det som trim. Kan ta den ut når som helst i uka og i døgnet uten å bry meg om naboer. (Nei, jeg klipper ikke midt på natta altså. Ikke totalt kokos).

Det jeg virkelig vil skryte av er denne kantstikkeren. Jeg har ganske mange meter hekk, gress inntil platting og gress inntil bed. Jeg har bannet med spade i et par år før jeg endte opp med å bestille denne en gang den var på tilbud ifjor. Jeg forelsket meg totalt. Virker som en pinglete unnskyldning av en spade, men fy søren som den kutter kanter. Skjærer rett gjennom plenen og lager fiiiine kanter mot hekk, plattingene og bedene. Følte i utgangspunktet at det var litt jålete å kjøpe egen spade utelukkende til kantkutting, men det er det redskapet jeg setter høyest av hageredskapene mine nå.

Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Vriompus »

Enig, har også kantstikker. Den er digg. (minner meg på at jeg jeg nok må i gang med å stikke nye kanten i år.)

krokodillen
Fast inventar

Post by krokodillen »

Så mange bra tips, gjerne fortsett!

Noen som kan anbefale en batteridrevet gressklipper også? Det finnes så mange, men jeg tror en ikke altfor stor og ganske enkel modell er greit - men gjerne med gode løsninger, om det finnes. Ble litt skeptisk til manuell fordi vi så ofte har vått gress her.

krokodillen
Fast inventar

Post by krokodillen »

Det ble en ganske enkel batteridrevet gressklipper, som skal fungere greit på vått gress. Samt hekksaks med mer. Gleder meg til å starte.

Najja
Eksepsjonell

Post by Najja »

krokodillen wrote:Jammen! Det finnes jo fremdeles slike, https://www.plantasjen.no/handgräsklipp ... 14407.html - ikke strøm! Men er de gode nok, tunge å dytte? (Og vil jeg gidde det på en større plen? Mellom bærbuskene?)
Vi har en sånn. Jeg liker faktisk å dytte greia jeg! Vi har ikke veldig stor plen, men stor nok til at folk synes det er litt..gammeldags

Post Reply

Return to “Hage, hus, hjem, interiør [Grønn]”