Leopardsnegler

For de litt større - og kanskje dyrere? - prosjektene man har. Men også det nest (tredje) kjæreste man eier.
Post Reply
emra
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Leopardsnegler

Post by emra »

Jeg har hørt at man skal la leopardsnegler være i hagen, fordi de spiser brunsnegler. Noen sier at det er feil. Hva sier dere? Jeg fant ca 10 brunsnegler og 5 leopardsnegler i hagen nå i kveld og knerta brunsneglene, men lot leopardsneglene være. Hva ville dere gjort?

DronningMargrethe
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Re: Leopardsnegler

Post by DronningMargrethe »

Jeg har hørt at det er full hybridisering nå. Jeg tar alle.
Skravleglad Bergenser

siphonaptera
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by siphonaptera »

Tar alt. Begge er fremmedarter som er uønsket, og det finnes kun anekdotiske bevis for påstanden om at boakjølsneglen spiser de brune (og strengt tatt er de vel kannibaler hele gjengen, uten at det ser ut til p ha noen effekt på bestanden....)

emra
Tidligere kjent som:

Post by emra »

Da skal jeg ta alt. Hva er trikset for å finne flest mulig? De som ligger på plenen/grusen/asfalten er enkle å se, men i bedene er det umulig å se forskjell på jord og snegler.

Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Vriompus »

emra wrote:
Tuesday 21. May 2019 kl. 7.57
Da skal jeg ta alt. Hva er trikset for å finne flest mulig? De som ligger på plenen/grusen/asfalten er enkle å se, men i bedene er det umulig å se forskjell på jord og snegler.
Lommelykt eller hodelykt i skumringen/mørket. Glinser når du lyser på de.

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Jeg tar alt nå. Tilogmed de vanlige svarte. Her har de begynt å parre seg med hverandre.

Men de er vanskelig å se, burde hatt lupe til de minste

Leopardsnegler har jeg enda ikke sett her hos meg.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Tifo-avhengig, (ufrivillig) hjemmeværende,grønnsakshagenerd :dum:

skogskatt
TiO-fantast
Tidligere kjent som: skogskatt for alltid

Post by skogskatt »

DronningMargrethe wrote:
Monday 20. May 2019 kl. 22.47
Jeg har hørt at det er full hybridisering nå. Jeg tar alle.
Æsj ja, mistenkte det da jeg fant en her om dagen som så ut som en blanding av brunsnegle og leopard.

Kuriosa
Eksepsjonell
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Kuriosa »

Begge er fremmede arter her i landet, men boakjølsnegl (også kalt leopardsnegl) utgjør i motsetning til brunsneglene ikke noe vesentlig problem for hageplanter. Delvis blir det sjelden veldig mange av dem (kanskje fordi de er territoriale) og delvis lever de hovedsakelig av andre ting enn friske planter (dvs. sopp, nedfallsfrukt, visne plantedeler o.l.). Så jeg må innrømme at jeg bare kverker brunsneglene og lar boakjølsneglene være så lenge det ikke blir for mange av dem (som hittil ikke skjedd hos meg). Jeg tror for øvrig det er lite sannsynlig at det dukker opp hybrider av boakjølsnegl og brunsnegl, for de tilhører to ulike slekter (boa = Limax maximus og brun = Arion vulgaris). Det var nok heller bare en fargevariant du kom over, de kan ha ganske stor variasjon i mengden og fargen på mønsteret.
Storebror 2011, Lillebror 2014.

emra
Tidligere kjent som:

Post by emra »

Kuriosa wrote:
Tuesday 21. May 2019 kl. 19.49
Begge er fremmede arter her i landet, men boakjølsnegl (også kalt leopardsnegl) utgjør i motsetning til brunsneglene ikke noe vesentlig problem for hageplanter. Delvis blir det sjelden veldig mange av dem (kanskje fordi de er territoriale) og delvis lever de hovedsakelig av andre ting enn friske planter (dvs. sopp, nedfallsfrukt, visne plantedeler o.l.). Så jeg må innrømme at jeg bare kverker brunsneglene og lar boakjølsneglene være så lenge det ikke blir for mange av dem (som hittil ikke skjedd hos meg). Jeg tror for øvrig det er lite sannsynlig at det dukker opp hybrider av boakjølsnegl og brunsnegl, for de tilhører to ulike slekter (boa = Limax maximus og brun = Arion vulgaris). Det var nok heller bare en fargevariant du kom over, de kan ha ganske stor variasjon i mengden og fargen på mønsteret.
Mener du at det er en fordel å ha leopardsnegler, så lenge de ikke blir for mange, eller bare at de ikke gjør noen skade?

Kuriosa
Eksepsjonell

Post by Kuriosa »

emra wrote:
Tuesday 21. May 2019 kl. 19.56
Mener du at det er en fordel å ha leopardsnegler, så lenge de ikke blir for mange, eller bare at de ikke gjør noen skade?
Jeg mener at de ikke gjør noen skade. Løvetann er derimot en fordel å ha i hagen, for det ser ut til å være en favorittmat hos brunsneglene her, så da unngår jeg skade på de andre plantene og vet i tillegg hvor jeg skal lete etter brunsneglene.
Storebror 2011, Lillebror 2014.

Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Leoness »

Jeg tar alt. Vi har løvetann, men de tar alt de kommer over; jorbærplantene, påskeliljene, skvalderkålen, engsoleie mm, og rubbel og bit hvis de kan. Klipper de i to med saks og lar restene være, for de er kanibaler og spiser likene. Strør med ferramol o.l på, for at de andre skal spise det og dø. Evt samler oppklippede snegler og marinerer de i nemaslug og legger ut det åtet. Snegler lever farlig her!

emra
Tidligere kjent som:

Post by emra »

Lommelykt var et godt tips. Kveldens jakt ga 23 snegler. Flest leopardsnegler, faktisk, men i dag fikk ingen av dem leve :foranbarna:
Så utrolig fascinerende det er å gå og lyse rundt i hagen i skumringen! Feite meitemark, og all slags småkryp som farer tilbake i hullene sine når de får lys på seg. Jeg så til og med en stor, spretten frosk.

krokodillen
Fast inventar
Tidligere kjent som: Har alltid vært en krokodille

Post by krokodillen »

I går fant jeg min første leopardsnegle. Den var virkelig DIGER! Vurderte en liten stund om den skulle få slippe, men så tok jeg den også.

Finnes det noe data på at leopard/boakjølsnegl og brunsnegle kan hybridisere? Brun- og svart skogsnegle kan hybridisere, det er dokumentert.

Her går også brunsneglene på planter de egentlig ikke skulle like, har sett dem på rhododendron, bergmynte, lavendel og tilogmed på en liten einer. Lenge til de sulter, med andre ord.
:kroko:

krokodillen
Fast inventar
Tidligere kjent som: Har alltid vært en krokodille

Post by krokodillen »

:kroko:

gaupekatt
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by gaupekatt »

Æææææ.......

Innimellom er jeg glad jeg ikke har hage...
Storesøster 1996 gaupeungen 2006

cocos
Tidligere kjent som:

Post by cocos »

Og jeg leser bare «LeopardsNEGLER» :rygger:

smil

Post by smil »

Jeg gjør som Petter Bøckman anbefaler

"Bøckman mener folk i stedet bør ta det med ro og akseptere brunsneglen som en del av faunaen. Han beskriver brunsneglen som et gemyttlig og usedvanlig selskapelig dyr."

https://www.dinside.no/bolig/ingen-grun ... e/60925128

Post Reply

Return to “Hage, hus, hjem, interiør [Grønn]”