Snegler, ugras og mose - hurra!

For de litt større - og kanskje dyrere? - prosjektene man har. Men også det nest (tredje) kjæreste man eier.
Post Reply
krokodillen
Fast inventar
Tidligere kjent som: Har alltid vært en krokodille

Snegler, ugras og mose - hurra!

Post by krokodillen »

Jeg googler råd og tips for å fjerne ugras og mose. Har belegningsstein på et par kanter av huset, og det vokser opp ugras mellom fugene og popper mose både her og der. Dessuten sniker sneglene seg innpå.

Ifølge råd og tips der ute på det store internett er kokende vann en slager på ugraset. Men fjerner man da sneglene først? Kokte snegler er ikke noe jeg er så veldig gira på å tilbringe mandagen med å plukke... og nå er det virkelig mange av dem.

Og skrubber man mose med en vanlig piasavakost? Jeg prøvde, men da skal jeg jammen jobbe om mosen skal bort. I flere dager. Kanskje uker. Hvis jeg skal ty til klorin, salmiakk (jada, råd fra nettet) eller Mosekverk TM (håper det finnes), regner jeg med at det likevel må skrubbes etterpå.

Så var det sneglene. Er det beste løsning å kjøpe en slik nematode-pakke?
:kroko:

DronningMargrethe
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Re: Snegler, ugras og mose - hurra!

Post by DronningMargrethe »

Vi klipper snegl eller strør rundt oss med ferramol. Ferramol virker godt på små snegl.
Skravleglad Bergenser

Kuriosa
Eksepsjonell
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Kuriosa »

Snegler klippes hvis de er av type brunsnegle. Øvrige snegler slenges bare ut på plenen sånn at fugler og løpebiller kan få seg en lettvint middag.

Mose gjør jeg ingenting med - synes den er fin og myk å gå på. Ugress fjernes manuelt - hvis det ikke får stå fordi det er en fin villblomst (og dermed ikke lenger å anse som ugress). Det vil i praksis si at skvallerkål, høymole, ugressklokke, kveke og vindel lukes bort uansett hvor det vokser, mens øvrige villblomster stort sett får stå i fred med mindre de vokser på et veldig upraktisk sted. Løvetann fjernes f.eks. fra blomsterbed, men får vokse nokså fritt i plen og innkjørsel (fordelen med å ha grus i stedet for steiner i innkjørselen er at det er enklere å få det til å se ut som villblomstene er ment å vokse der).

Styr i hvert fall unna klorin, salmiakk og andre underlige kjerringråd. De har ingenting i hagen å gjøre.
Storebror 2011, Lillebror 2014.

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Mose er en plage, spesielt i plenen. _Vi har det_ og der auler det med snegler. Klippe og nemaslug/ferramol er mest effektivt. Vi klippet ca 300 på under 1t en dag. Men det tar jo aldri slutt...

Sent fra min SM-T580 via Tapatalk

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Tifo-avhengig, (ufrivillig) hjemmeværende,grønnsakshagenerd :dum:

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Høytrykkspyler mose på belegningsstein. Men vær litt forsiktig, så du ikke samtidig tar for mye av fugingen, da må du kanskje erstatte den.

krokodillen
Fast inventar
Tidligere kjent som: Har alltid vært en krokodille

Post by krokodillen »

Har plukket snegler i dag, og det virket som om det var et sted de hadde hopet seg opp. Selvsagt den mest fuktige og mørke kroken av hagen, med diverse buskas. Det virket også som om de var spesielt glade i gullregn, har aldri hørt om det før, men de klatret på den i hopetall.

Så jeg beskjærte og ryddet i tillegg til å plukke opp sneglene. Det vil slippe til mer lys der nå.

Dere klipper dem i to? Jeg plukket dem opp, og hadde på et par hagehansker som ble fulle av slim.

Det er mye mose på samme sted, og jeg skal gjøre noe med den. Den vokser jo rett og slett over steinen, og jeg liker synlig stein. Tror jeg både må få den bort og legge på noe i fugene etterpå, siden det er såpass mye som må bort.
:kroko:

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Viktig å få bort ugress, løvetann og trevirke- det elsker snegler. Hvis du løfter på bladene som ligger nærmest gresset, vil du nok finne endel snegler. Jeg klipper i to ja. Greit å ha en egen saks til akkurat den jobben. La sneglene ligge og dryss over ferramol e.l så spiser andre snegler begge deler. Vær obs rundt hekker og evt mot utmark(naboer som ikke bryr seg). Der opplever jeg mye snegler.

Post Reply

Return to “Hage, hus, hjem, interiør [Grønn]”