Hageplaner 2020

For de litt større - og kanskje dyrere? - prosjektene man har. Men også det nest (tredje) kjæreste man eier.
Post Reply
siphonaptera
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Hageplaner 2020

Post by siphonaptera »

I dag har jeg handlet de første frøpakkene i år. Jeg satt på nett og drømte lenge, men endte med å tusle ned til mitt lokale hagesenter og se hva de hadde der. De hadde ikke fått inn alt de hadde bestilt, men jeg kom hjem med fire pakker blomsterfrø.

I år har jeg nemlig planer om å plante en god del blomster. Både for å nyte i hagen, og til å plukke og lage buketter av.

Dagens fangst ble en pakke med sinnia (en mix-pose, men han fikk beskjed om å bestille inn noen pakker med enkeltfarger, gjerne i rosa, hvit, lilla og grønt), erteblomster (mix, hvit, lilla, rosa), busknellik (mix, hvit, lilla, burgunder) og løvemunn (hvite med rosalilla kanter).

Jeg skal ha noe mer blomster, og selvfølgelig de vanlige grønnsakene.

Hva er planene for årets hage?

tassa69
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Re: Hageplaner 2020

Post by tassa69 »

Oh yes!

Har sådd: løvemunn, klokkeranke og blodbeger.
Skal så flere.

Har sett på ommøblering av terrassen, og skal ha nytt gulv

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Jeg har som vanlig altfor mye planer... fjoråret endte sånn midt på treet siden jeg ikke fikk fulgt opp pga skaden min. Jeg har også lovet mannen å ikke overdrive planene....men det blir vanskelig

Men jeg håper å få anlagt ett par nye bed til grønnsaker og kanskje en rimelig drivhustunnel, hvis økonomien tillater det.

Foreløpig er planen å så paprika, litt tomater, basilikum og løk. Tenkte å prøve å så løk i år.

Har sett mye på NRK sine gamle hageprogram fra 70/80 tallet og det er lærerikt, så jeg skal ta med meg i årets sesong.

Skal også så mer blomster. Og noen av de haster vel litt å få i jorda

Sent fra min SM-T580 via Tapatalk

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Tifo-avhengig, (ufrivillig) hjemmeværende,grønnsakshagenerd :dum:

meliz
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet

Post by meliz »

Å, spennende med frø!

Jeg gleder meg veldig til vår! Vi planta mye i høst, så er veldig spent på hva som klarer seg og hva som trives der de har blitt planta. Spesielt spent på stiklinger av vårgyvel, skjærsmin og annabelle hortensia jeg fikk av pappa. Og på alle løkene vi stakk i jorda. Ungene fikk velge seg plasser til hver sin batch, på diverse odde plasser jeg allerede har glemt.

Har ikke så masse planer for planting, annet enn noen solsikkefrø og valmuefrø på en kjip plass ved garasjen. Men vi skal sette opp levegg mot naboen og mekke noe espalier diverse steder. Om plantene vokser opp da. Har innsett at den ene rødkattebusken har fått en plass med mer skygge enn jeg tenkte inntil den er høy nok til å titte over gjerdet... Spent på om den vil vokse i det hele tatt.

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Vriompus »

Jeg skal så masselassevis av valmue, lin og solsikke i stygg skråning og generelt så masse solsikker som jeg kan sette overalt. Koste meg med de i august og september i fkor da alr annet var på hell. Kasterfrørester fra fuglemateren utover, gir fine solsikker.samme med valmue og lin,en neve fra kjøkkenskapet gir fine blomster.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

krokodillen
Fast inventar
Tidligere kjent som: Har alltid vært en krokodille

Post by krokodillen »

Jeg kjøpte ganske mange forskjellige frø i fjor, og skal så ut en del forskjellig. Noe i vinduskarmen og noe i "minidrivhus" på terrassen etterhvert. Har en plan om å plante innimellom en de store steinene i en ganske rotete mur av stein fra naturen, det er allerede litt der, men jeg har tenkt å fylle på med blomster og krydderurter.

Vi har et morell- og et kirsebærtre som aldri har frukt, det kommer bare ikke noe. De er fine når de blomstrer, men de setter ikke frukt av ukjent grunn. Uansett, barna ønsker seg epletrær, så jeg har lyst til å erstatte dem med epler. Har ikke bestemt oss for eplesort, men to forskjellige som kan pollinere hverandre.

Vi har også en gammel og altfor stor thujahekk som vi har lyst til å erstatte med noe lysere og lettere. Har erstattet thuja med bambus et annet sted i hagen, og det ble veldig fint, men jeg er ikke sikker på om det vil passe like godt der. Det er også mye jobb å sage ned og fjerne røtter, og jeg tror ikke vi tar alt dette en sesong. Det blir nok enten epletrær eller bytte av hekk.

Jeg plantet ut en del løk i høst, iris, rutelilje, villtulipaner og perleblomster. Skal bli spennende å se hvordan det blir.

Dessuten er det noen "strantete" høye rhododendron med lite blomster og blad som jeg har tenkt å beskjære. Skal vente etter blomstring, og se om jeg kan få dem mindre og mer kompakte.

Og så har jeg tenkt å finne gode sitte- og ryggputer som passer til trebenken vår.
:kroko:

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Var i hagen og plukket litt godsaker til mammas kaniner og da oppdaget jeg at lokket til drivbenken var knust av vindenhadde tenkt å så litt ruccola og spinat der, men nå får jeg heller mannen til å flytte den til et mindre forblåst sted.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

siphonaptera
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by siphonaptera »

Ok, nå er såsesongen godt igang.
Har sådd sjukt mye lin og valmue i stygg skråning, sådd ute i kulda (plastkasser); løvemunn, pak choi, spinat, mangold, bladsalatmiks, rukkola, (og muligens noe mer jeg ikke husker)
I drivhuset (ikke oppvarmet); spinat (snart høsteklar), gulrot, hjertesalat, plukksalat, pak choi, (og garantert ihvertfall tre ting jeg ikke husker...)
Inne med lys; riddersporer, akeleier, paprika, tomat, chilli, artiskokk, brokkoli, fennikel...

Flere som er godt igang?

meliz

Post by meliz »

Ooo, er det tid for å så ute? Jeg sådde endel i høst (kornblomst og valmue), men tenkte å så noe mer i en stygg skråning.

Jeg har sådd tre tomatfrø og et agurkfrø inne pluss blodbeger, (jeg som iallfall ikke skulle begynne med frø inne). Tomatene ser litt pjuske ut, den ene spiren har ikke fått blader, men agurken er spretten.

siphonaptera
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by siphonaptera »

meliz wrote:
Saturday 7. March 2020 kl. 20.40
Ooo, er det tid for å så ute? Jeg sådde endel i høst (kornblomst og valmue), men tenkte å så noe mer i en stygg skråning.

Jeg har sådd tre tomatfrø og et agurkfrø inne pluss blodbeger, (jeg som iallfall ikke skulle begynne med frø inne). Tomatene ser litt pjuske ut, den ene spiren har ikke fått blader, men agurken er spretten.

Jeg har sådd ute, men har tatt med i beregningen at spireprosenten går ned (og at fuglene spiser litt). Men tenkte å være tidlig ute for å kunne konkurrere med ugresset.

Agurk/squash/gresskar/melon venter jeg enda noen uker med. De vokser så fort, og jeg gidder ikke ha store planter inne.

travelbug
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by travelbug »

Jeg har noen mål for hagen i år:

1. Male gjerdet ferdig
2. Grave alle planter ut at det lengste bedet og skifte all jord.
Jeg har mye mer bed enn jeg vil ha, så det må forenkles her
3. Rydde i pallekarmene og så noen grønnsaker, iallefall gulrot, og kanskje løk og salat.

Jeg har kjøpt 4 poser forskjellige blomsterfrø

Image

Sent from my iPhone using Tapatalk

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Jeg har vintersådd i drivhuset. Spinat, ruccola og plukksalat. Ruccola er godt i gang. Er noen dager siden jeg var i drivhuset nå. Lurer på om de tålte kulden som kom?

Det er enda ikke spiring på det i kjelleren, så må nok ta opp blomster til varmere rom.

I dag skal jeg plante om tomater, artisjokk bla. De ser veldig bra ut etter at de fikk litt gullvann.

Har kjøpt litt mer blomsterfrø. Så det må i jord.

Var på demonstrasjon av hydroponisk(?)dyrkning. Spennende å se resultatet, men synes utstyret var vel dyrt for meg... men de fikk solgt alt siden det var 30% avslag.

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

meliz wrote:Ooo, er det tid for å så ute? Jeg sådde endel i høst (kornblomst og valmue), men tenkte å så noe mer i en stygg skråning.

Gi tomater og agurk litt gjødsel. De kan nok trenge ekstra lys og gjerne en ompotting? Tomater liker det godt. Agurk er ikke så glad i det.

meliz

Post by meliz »

Insomnia wrote:
meliz wrote:Ooo, er det tid for å så ute? Jeg sådde endel i høst (kornblomst og valmue), men tenkte å så noe mer i en stygg skråning.

Gi tomater og agurk litt gjødsel. De kan nok trenge ekstra lys og gjerne en ompotting? Tomater liker det godt. Agurk er ikke så glad i det.

Takk for tips. Ekstra lys har de, men ikke fått noe gjødsel enda. Den ene spiren er kanskje 1.5 cm høy og ingen blad, er det noe håp for den? Burde det ikke iallfall kommet de to første bladene? Prøver litt gjødsel imorra, iallfall. (eneste fordelen med at ene poden fortrekker potta) Image

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Er ikke nødvendig med gjødsel før spiren har ihvertfall 2 bladpar. Så da kan du sikkert avvente litt.

Jeg sådde tomater uten ekstra lys 1. Februar og i i begynnelsen var de temmelig pinglete men litt gullvann gjorde dem frodige og kraftige.

meliz

Post by meliz »

Insomnia wrote:Er ikke nødvendig med gjødsel før spiren har ihvertfall 2 bladpar. Så da kan du sikkert avvente litt.

Jeg sådde tomater uten ekstra lys 1. Februar og i i begynnelsen var de temmelig pinglete Image men litt gullvann gjorde dem frodige og kraftige.

Men de har vært sånn i minst et par uker nå, er ikke det litt tregt? Agurken skjer det noe med, dog sakte. Kan det være for kaldt for de? De står i vinduskarmen i stua, mulig det er kjøligere akkurat der...? Hilsen spirenoob. Image

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

meliz wrote:
Insomnia wrote:Er ikke nødvendig med gjødsel før spiren har ihvertfall 2 bladpar. Så da kan du sikkert avvente litt.

Jeg sådde tomater uten ekstra lys 1. Februar og i i begynnelsen var de temmelig pinglete Image men litt gullvann gjorde dem frodige og kraftige.

Men de har vært sånn i minst et par uker nå, er ikke det litt tregt? Agurken skjer det noe med, dog sakte. Kan det være for kaldt for de? De står i vinduskarmen i stua, mulig det er kjøligere akkurat der...? Hilsen spirenoob. Image

Tja ikke godt å si. Jeg har mine i kjøkkenvinduet og det er ikke så veldig varmt der.

Avhenger av mye. Hvilken type tomat er det? Kanskje du bør så på nytt? Eventuelt et bilde kan hjelpe, lettere å gi tips daImage

Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Vriompus »

Jeg har prøvesådd litt tomat og agurk. Såvidt fått et par spede spirer. Har planer om å kjøpe meg et lite "drivhus" til å ha inne i stua nå og som kan flytte ut på terrassen når faren for frost er over. Skal så flere tomater og agurk, samt gresskar og paprika litt senere, og skal også så endel paradisspinnere. Skal så kornblomst, lin, valmue og ringblomst på friland, men det blir nok ikke før i april. Og erteblomster og blomkarse skal jeg så innendørs, men det er for tidlig nå. JEg har lyst til å ha mer plass til å dyrke på, men hagen tillater ikke. Vi skal fjerne en råtten sandkasse og lurer på om jeg skal sette ut 4 pallekarmer der i stedet, og ha en bitteliten grønnskashage der. Men så er det jo litt styr om sommeren når man reiser bort på ferie og sånn, og ha masse planter som trenger vann...

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Jeg plantet om 3 typer tomater (ca 20 stk) og artisjokk(ca 11stk) i går. Løk og paprika venter jeg litt med å potte om. Satser på litt mer varme og gjødsel. Sådde også blå lobelia, asters og kornblomst.

Så må jeg få tak i mer jord og bestille frø. Må ha agurk, zucchini bla. Har vært godt fornøyd med Solhatt.no så det blir nok litt handel der. Har også fått laget en dyrkeplan for grønnsaker, så jeg må nok være litt forsiktig med hvor mye jeg sår

Vi skal også fjerne en sandkasse og der er planen å sette jordbær, pluss salat. Kanskje bondebønner eller sukkererter.

meliz

Post by meliz »

Insomnia wrote: Tja ikke godt å si. Jeg har mine i kjøkkenvinduet og det er ikke så veldig varmt der.

Avhenger av mye. Hvilken type tomat er det? Kanskje du bør så på nytt? Eventuelt et bilde kan hjelpe, lettere å gi tips daImage

Den ene tomatspiren som så normal ut med to blader, men som ikke hadde rørt seg på et par uker har fått større blader siden jeg gjødsla igår!

Den som er rarest er denne jeg har bilde av. Ikke krise om de ikke blir noe av, planta noen frø mest på gøy og fordi vi har et stort vindu hvor er par planter kan få kose seg om det går. Det er busktomat, type Tarzan.

Image

tassa69
TiFo-Avhengig

Post by tassa69 »

Her er karmene og komodetoppen som vanlig fulle av spirer, til og med kjøpt enda et plantelys....
Jeg har sånn : Stemorsblomst, petunia(noe vokser villig, annet har stagnert helt) har en vellykket blodbeger, har ellers løvemunn, chilli, spissparika, kjøpt en spire av pelargonia, har sådd også flittiglise , noen slyngeplanter, og klokkeranke...blir fullt ja..

Sagaa
TiFo-Avhengig

Post by Sagaa »

Jeg er helt fullstendig nybegynner, og har i år tenkt å så for første gang. Håper jeg ikke er for seint ute allerede? 🙈 Planen er å så månedsjordbær, det hadde jeg tenkt å gjøre til helgen, og håpe på at det er tidlig nok til at vi får bær i sommer. Og så skal vi så paprika, sukkererter og solsikker, tenkte jeg. Ønsker meg også et par blåbærbusker, de må stå i potte på plattingen, men ifølge Google så skal det gå fint. 😁

siphonaptera
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by siphonaptera »

Sagaa wrote:
Tuesday 10. March 2020 kl. 12.57
Jeg er helt fullstendig nybegynner, og har i år tenkt å så for første gang. Håper jeg ikke er for seint ute allerede? 🙈 Planen er å så månedsjordbær, det hadde jeg tenkt å gjøre til helgen, og håpe på at det er tidlig nok til at vi får bær i sommer. Og så skal vi så paprika, sukkererter og solsikker, tenkte jeg. Ønsker meg også et par blåbærbusker, de må stå i potte på plattingen, men ifølge Google så skal det gå fint. 😁

Paprika kan du fint begynne inne nå. Samme med jordbær. Solsikke og sukkererter hadde jeg startet ute i plastkasse eller pallekarm med lokk nå, så spirer de når lys og temperatur tillater det.

Sagaa
TiFo-Avhengig

Post by Sagaa »

siphonaptera wrote:
Tuesday 10. March 2020 kl. 13.01
Sagaa wrote:
Tuesday 10. March 2020 kl. 12.57

Paprika kan du fint begynne inne nå. Samme med jordbær. Solsikke og sukkererter hadde jeg startet ute i plastkasse eller pallekarm med lokk nå, så spirer de når lys og temperatur tillater det.
Tusen takk for gode tips! 😊

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Det kommer vel litt an på hvor du holder til Saaga?

Jeg forspirer nesten alt nå. Får så mye bedre resultater av det. Til og med solsikke og sukkererter

Sagaa
TiFo-Avhengig

Post by Sagaa »

Insomnia wrote:
Tuesday 10. March 2020 kl. 16.30

Jeg forspirer nesten alt nå. Får så mye bedre resultater av det. Til og med solsikke og sukkererter Image

Holder til i Oslo-området.

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Da er vel omtrent alt mulig!

siphonaptera
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by siphonaptera »

Insomnia wrote:
Tuesday 10. March 2020 kl. 16.30

Jeg forspirer nesten alt nå. Får så mye bedre resultater av det. Til og med solsikke og sukkererter Image

Jeg gidder ikke bruke plass inne, men sår de direkte i kaldbenk, drivhus eller plastkaret. Har første sukkerertavling i mai, uten å så inne. Har plukket spinat i dag, som er sådd ute i januar.

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Jeg sådde det meste i drivhuset i fjor, men i år har jeg ikke plass pga planter som overvintrer. Har god plass i kjelleren, så da blir det slik nå.

meliz

Post by meliz »

Kan jeg komme med et nybegynnerspørsmål? Når man skal potte om, er det lurt å ta gradvis større potter eller like greit å hoppe til en stor en og slippe mange ompottinger? Lurer både for tomatplanten vår, stiklinger og generelt for inneplanter. Vet det er noen planter som liker trang potte, men for resten?

Post Reply

Return to “Hage, hus, hjem, interiør [Grønn]”