Bokashi-kompostering

For de litt større - og kanskje dyrere? - prosjektene man har. Men også det nest (tredje) kjæreste man eier.
fruorfrops
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Bokashi-kompostering

Post by fruorfrops »

Er det noen som driver med det her? http://bokashinorge.no/
I Bergen var det nettopp oppstartskurs, jeg kom tilfeldig over det på facebook, og ble sittende og lese. Det høres veldig interessant ut! Og nokså gjennomførbart, selv for meg som ikke er så inne i hage-greier.

http://nordnesrepublikken.no/2016/02/09 ... mpostkurs/
På kurset fekk folk både sjå og lukte på denne typen kompost, og Nordnesrepublikken kan med handa på hjartet fortelje at dette luktar slett ikkje vondt – meir som skog og lauv ein fuktig haustdag.
Årsaka til dette, fortel Kristine er at det ikkje er ein forråtnelsesprosess som foregår. Det er ein fermenteringsprosess, omtrent som når ein lagar sylteagurkar på gamlemåten. Det er også fullt mogeleg å lage mikrobestamma ein tilset sjølv, men ein tilrår nybegynnarar å starte litt enklare med «kjøpekultur». Dette er å få tak i på nett i Norge. Kjøpekulturen kjem i form av eit strø, medan den du lager sjølv er ei væske som du eventuelt kan omdanne til strø ved å bruke avispapir.

Ilce
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Re: Bokashi-kompostering

Post by Ilce »

Har lest om det, og det virker veldig interessant!
Har dessverre ikke overskudd til å starte opp med det nå - det er dessuten noe jeg MÅ ha med mannen på lag med på å gjøre så da ligger det på vent her til vi er mer ovenpå...
Følger med her, er jo fint å få tips hvis det er noen som allerede holder på!
❤️ Den selverklærte Diktatoren (juli-10) ❤️ Den autonome Anarkisten (mai-12) ❤️ Ninjaen (februar-15)

Tindre
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Post by Tindre »

Jeg synes også det ser veldig interessant ut. Vi komposterer "vanlig".
-04, -07, -09

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som: Mitt virkelige jeg :)

Post by Insomnia »

Spennende! Men tror ikke det blir et prosjekt jeg hiver meg i gang med i år. Men det hadde jo absolutt vært et godt tilskudd til hagen og mindre avfall i søppeldunken
Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Strikker mest,Syr litt mer, kokkelerer, dyrker grønnsaker Kundalini yoga. Selvutnevnt Teoman.

cathysunshine
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by cathysunshine »

Trekker frem denne igjen, jeg. Det ser veldig greit ut, synes jeg. Vi komposterer jo matavfall fra før, men det blir til en isklump hver vinter og kommer seg ikke igjen før sommeren. Alt for seint til plantingen om våren, så det blir til at alt går i hageavfallshaugen og ikke blir utnyttet til ny næring i bedene, desverre.
Men tenker jeg må ha bøtter med tappekran for at det skal bli noe greie på dette. Problemet her er ofte at komposten blir for våt.
Har noen her inne startet med dette i året som har gått og kan dele av erfaringer?
Mamma til Lillevennen -06 (som ikke er så lita lenger)
For er det grunn til å si noe godt til mennesker, er det ingen grunn til å la være. Halldis Moren Vesaas

Creed
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Creed »

Vi har holdt på en måneds tid nå, veldig lite ressurskrevende, og svært spennende prosjekt for barna

1: legg matrester i bøtten med lufttett lokk
2: strø på to ss bokashistrø pr. liter matavfall, press sammen
3: tapp av væske hver 2. dag (dette vannes ut 1:100 og brukes til å vanne blomster/planter, er supert gjødsel)

4:Når bøtten er full lar du den stå 2 uker å godgjøre seg (tapp fortsatt av væske)

5: Etter 2 uker blander du bokashien med jord
a: enten grave det 10 cm ned i bakken ute eller
b: i "jordfabrikk" lagvis, ca. 50% jord og 50% bokashi. Med 10 cm lag jord på toppen blir dette luktfritt. Jordfabrikken må ha luft, ellers så kan jorden surne.

Matrestene blir fermentert av bokashistrøet, og matrestene vil da ikke råtne men gjære.
De fermenterte matresten omdannes til jord på 3-5 uker så lenge temperaturen er mer enn 15 grader.

Man kan fint gjøre bokashi om vinteren også, enten ved å ha jordfabrikk inne eller sette det ut. Med en gang temperaturen blir varmere enn 15 grader starter omdanningsprosessen. Vi skal bruke 30 liters giennomsiktige plastkasser til jordfabrikk.

Vi bor i blokk, så har ingen hage der vi kan bruke all jorden vi skal produsere, men har meldt oss på et parsellhageprosjekt i regi av frivillighetssentralen og den lokale kirken, der man får sin egen pallekarm
Skal også ha en pallekarm hos en venninne er planen.

Var faktisk mannen som foreslo det etter at han hadde lest en artikkel i Obosbladet!

Vi kjøpte det settet her, og så får vi 500.- i tilskudd fra kommunen for innkjøp av sett til hjemmekompostering.
http://bokashinorge.no/produkt/bokashi-start-kit/

cathysunshine
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by cathysunshine »

Så gøy, @Creed ! Blir spennende å høre hvordan jorda blir. Er litt skeptisk til å kjøpe disse plastbøttene, men tenker jeg må gjøre det hvis jeg skal starte med dette. Det blir antakelig enklere og mye mere gjennomførbart da. Foreløpig er det litt på vent her. Kommunen her gir ikke tilskudd til slikt. (De gir imidlertid ut gratis varmkompostbinge og det har vi jo alt. Må jo i tilfelle være den som blir jordfabrikken vår hvis vi går for bokashikomposteringen. Kanskje vi da får til å holde den igang om vinteren.)
For er det grunn til å si noe godt til mennesker, er det ingen grunn til å la være. Halldis Moren Vesaas

Creed
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Creed »

cathysunshine wrote:Så gøy, @Creed ! Blir spennende å høre hvordan jorda blir. Er litt skeptisk til å kjøpe disse plastbøttene, men tenker jeg må gjøre det hvis jeg skal starte med dette. Det blir antakelig enklere og mye mere gjennomførbart da. Foreløpig er det litt på vent her.
Man kan lage egne bøtter, det viktige er at det er lufttett og at væsken kan renne av.
Ha en bøtte med noen få steiner i, for å lage avstand til bøtten som settes oppi. Bøtten du setter oppi lager du huller i bunnen i der væsken kan renne gjennom.
Så lager du et hull i den nederste bøtten der du setter i en tappemekanisme.

cathysunshine
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by cathysunshine »

Ja, så enkelt kan det jo gjøres, faktisk! Takk for at du tenker for meg! Tror jammen jeg skal kjøpe en pose bokashistrø og prøve meg frem! Om ikke annet kan det jo kanskje få igang den for kalde varmkomposten vår....

Creed
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Creed »

Fermenteringsprosessen virker bare om det er mer enn 15 grader, så et ikke hvordan det blir med varmkompostbøtte ute.

Insomnia
Fast inventar

Post by Insomnia »

Spennende å lese om erfaringene deres @Creed [emoji4]
Har lyst til å prøve selv etterhvert, men i år blir det andre prosjekter.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Strikker mest,Syr litt mer, kokkelerer, dyrker grønnsaker Kundalini yoga. Selvutnevnt Teoman.

Peanuts
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Re: RE: Re: Bokashi-kompostering

Post by Peanuts »

cathysunshine wrote:Trekker frem denne igjen, jeg. Det ser veldig greit ut, synes jeg. Vi komposterer jo matavfall fra før, men det blir til en isklump hver vinter og kommer seg ikke igjen før sommeren. Alt for seint til plantingen om våren, så det blir til at alt går i hageavfallshaugen og ikke blir utnyttet til ny næring i bedene, desverre.
Men tenker jeg må ha bøtter med tappekran for at det skal bli noe greie på dette. Problemet her er ofte at komposten blir for våt.
Har noen her inne startet med dette i året som har gått og kan dele av erfaringer?
Du kan uansett ikke bruke komposten mens den ennå har futt i seg, da vil den kompostere det du planter i den Grav et hull i bakken og ha den oppi der, legg gresset tilbake på toppen og la den ligge i et halvår eller til neste vår. Vi har "kompostmodning" mellom hekken og terrassen vår, der er det uansett så trangt (halvannen meter bredt) at det ikke brukes til noe. Mannen bygget noen lemmer av resteplank i fjor, til skillevegger og legge over hullet, men tidligere år har vi bare brukt gress. Funket finfint, har fått masse god jord av det

Creed
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Creed »

Bokashijord kan brukes med en gang den er blitt til jord, 3-5 uker tar det fta man blander det ferdigfermenterte matavfallet med jord

Peanuts
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Peanuts »

Ja, jeg uttalte meg om 'vanlig' varmkompost

cec79
Tidligere kjent som:

Post by cec79 »

Jeg skal kompostere så fort vi finner ut av bosituasjon vår på litt mer varig basis. Var på plante/hagekurs for et par uker siden og satser på å få med meg kompostkurs snart. For meg blir det nok enkel kompost i en plastikkskittentøyskurv. Har sett bokashisett til salgs, men tenkte å starte enkelt. Har ikke så god plass heller så jordfabrikk har jeg nok ikke plass til. Vanlig kompost kan legges rett på plantene, men ikke anbefalt til såing. Så lenge man har god lufting så skal det vistnok ikke lukte. Dette er noe jeg har hatt lyst til lenge, men trenger litt mer stabil fremtidshorisont.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Mamma til Snuppa 2010 og Lillesøster 2013

Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Leoness »

Hvordan er næringsverdien på denne jorden ift vanlig kompostert jord?

Fløyteblomst
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Fløyteblomst »

Vi har kjøpt oss Bokashi nå! Begynte i går.
Storebror 2011 og Lillesøster 2014.

Karianne 1978
Tidligere kjent som:

Post by Karianne 1978 »

Jeg fikk dette til bursdagen min av mannen! Jeg holdt på å le meg i hjel. Søppelkasser i bursdagsgave![emoji23] Det sto høyt på ønskelista da, og er et veldig spennende og artig. Syns det er veldig kult å bruke søppel til å få noe nyttig selv. Har kjøpt 3 jordsekker foreløpig i år, og syns det er nydelig å tenke på å lage jord og jordforbedring selv. Etter to uker er det snart fullt i bøtte nr. en. Den skal snart stilles til gjæring. Foreløpig er det veldig liten lukt, det lukter mest av bokashipulveret før det puttes i beholderen,og det er veldig lite krevende. Jeg er utrolig spent på hvor land tid det tar å lage jord.:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nektarin
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Nektarin »

Interessant! Jeg kunne godt tenke meg å begynne med dette når vi flytter i juni, men kan man gjøre dette om man ikke har mulighet til å grave ned komposten?
Storebror E -12 og Lillebror E -16

Insomnia
Fast inventar

Post by Insomnia »

Nektarin wrote:Interessant! Jeg kunne godt tenke meg å begynne med dette når vi flytter i juni, men kan man gjøre dette om man ikke har mulighet til å grave ned komposten?
Du får potte om stueblomstene [emoji6]

Jeg har fått veldig lyst på dette nå. Frister å ønske meg det til min bursdag [emoji4] Vi har stor hage og fersk jord til grønnsaker og drivhus er velkommen. Og mindre dårlig samvittighet for all maten vi kaster....[emoji53]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Fløyteblomst
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Fløyteblomst »

Vi har første bøtte i jorda nå. Men man må ha noe å bruke jord til for at det skal være noe vits, tenker jeg. Eller noen å gi jorda bort til. Går jo fint an å ha en liten grønnsaksavdeling på en balkong f.eks.

Mausie
Liker ideen om familieseng

Post by Mausie »

Bokashi står på lista mi over ting som skal startes med fortest mulig. Må bare spare sammen litt midler til innkjøp. :P

Creed
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Creed »

Vi har jordfabrikken i balje på badet, og en på verandaen.
Ikke noe vond lukt :)

zitapus
TiFo-Avhengig

Post by zitapus »

Hvor stor er bøtta? Kanskje dette kan være noe for oss?
Er det dyrt?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Mamma til Primo (sept 06), Sekundo (feb 09) og Tertio (sept 13).

Fløyteblomst
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Fløyteblomst »

zitapus wrote:
Saturday 29. April 2017 kl. 21.03
Hvor stor er bøtta? Kanskje dette kan være noe for oss?
Er det dyrt?

1400 kr for en pakke som varer en god stund. www.bokashinorge.no

Majemor
TiFo-Avhengig

Post by Majemor »

Dette virker interessant! Vi har ganske stor hage, og har vurdert varmkompost tidligere. Ønsker en løsning hvor vi kan putte hageavfall i også. Hvis vi lager en binge ute, som fungerer som jordfabrikk (jord + bokashi-komposten lagvis), funker det å kaste ugress, kutta greiner fra beskjæring og løv oppi der også? Bør jordfabrikken stå luftig, og uten lokk? Hvilken størrelse er fornuftig?

Sent from my iPad using Tapatalk

Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Leoness »

Jeg snuser på dette, men er bekymret for jordfabrikk ute da vi har ( forbannede) brunsnegler i hagen! :( Jeg er i krig med de, altså, men dessverre er ikke naboen like krigersk. (Vel, de tror de nesten ikke har snegler, mens jeg klippet 202 i dag og ca.400+ hver dag i 3 dager før det, mens jeg tenker at vi har hage mot hage med et tregjerde i mellom, så øøøøøø dahhhhh.... - ja ja, annen diskusjon!)

Noen som gjør bokashi med jordfabrikk og brunsnegler? Kanskje det er så "surt" i jordfabrikken at de ikke kommer dit?? Erfaring?

zitapus
TiFo-Avhengig

Post by zitapus »

Hvordan skal inneholdet i bøtta se ut når det har stått i 2 uker?
Jeg hadde sett for meg at det skulle være litt mindre likt mat :bag:

Nå har jeg uansett gravd den ned, men jeg vet ikke helt når jeg kan begynne å så, fortsatt langt ifra 15 grader ute her. Tror ikke jeg leste det om 15 grader, for hvis det må være konstant over 15 grader i 5 uker før det blir til jord, ja da kan jeg se langt etter den jorda.

zitapus
TiFo-Avhengig

Post by zitapus »

Og en ting til: bør man dele opp maten i små biter eller holder det å putte oppe f.eks. hele skrell av appelsin eller halve skiver?

Mausie
Liker ideen om familieseng

Post by Mausie »

Vi gidder ikke dele opp, og har jord etter ca 3 uker i balja i vinterhagen. Fenomenalt!

Post Reply

Return to “Hage, hus, hjem, interiør [Grønn]”