Jeg undrer meg litt...

Post Reply
Bokormen
Fast inventar
Tidligere kjent som: en leseglad dame

Jeg undrer meg litt...

Post by Bokormen »

Hvorfor framstilles jula på tv og i reklamer som om vi alltid bor i skogen og har en meter med snø? Og hvorfor blir vi fortalt i media at det er dette vi alle ønsker oss i jula?

Mener å huske at det i gjennomsnitt er snø annethvert år i Osloregionen. Det er nok sjeldnere hvit jul på Sørlandet og Vestlandet.

I tillegg har jeg lært av reklamer og aviser at jeg visstnok alltid skal ha alt perfekt til jul. Og at vi alltid skal være veldig mange samlet i jula med masse familieselskaper dag etter dag.

Kan vi ikke heller kose oss med den jula vi har og ikke drømme om en type jul vi sjelden opplever?

Sent fra min G8231 via Tapatalk

Mammaen til Storebror november 2007 og Lillesøster mai 2012

Strikkegal bokorm

Miliane
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Re: Jeg undrer meg litt...

Post by Miliane »

Det er jo det samme uansett årstid/høytid? I grensetraktene på Østlandet - er det langt fra bølgeskvulp, skjærgård og ferske reker på sommerstid.

Men jeg er helt enig om at en får kose seg med den jula en har. Men jeg må innrømme at da vi dro på ett julebord i fjor - til en gjestegård i "huttaheita"; snø, rim på bjørketrærne, fakler etc - det var en spesiell opplevelse. Og ett år da vi hadde nissefest i en gapahuk lille juleaften, med nedrimede trær, da var det virkelig trolsk stemning.

Raija
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Raija »

Må man ønske seg det man ser på tv og i reklame da? Det er vel ingen som sier at alle må ønske å ha det sånn selv om det preger tv-bildet. Dette er jo typisk for amerikanske filmer også.

Jeg personlig ønsker meg hvit jul med familiefeiring og pynt og kos, jeg elsker det, men vi går ikke for perfekt, striglet og alt i en stil likevel, det bryr vi oss ikke om.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mamma til snuppa (2010) og lillemann (2013)

Sagaa
TiFo-Avhengig

Post by Sagaa »

Enig i at det er viktig å kose seg med den jula man har. Og jeg er også enig i at det er lett å føle litt på at det er den jula man ser i reklamer og på tv som er "den ordentlige jula". Jeg har i hvert fall følt på det. Vi er sammen med familie i julehelga, men bortsett fra det så har vi ikke noen store selskaper eller faste tradisjoner sammen med andre. Jeg har til tider nesten kjent meg litt stresset over at vi ikke har mange tradisjoner som vi nå viderefører til våre unger. Men så tenker jeg at det viktigste er at vi som familie har det fint, og har god tid til å slappe av og kose oss sammen. Og så lager vi vel våre egne tradisjoner på den måten.

diplodocus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by diplodocus »

Jeg foretrekker jul uten snø (vi er jo stort sett inne i julen, uansett), kan ikke fordra snø (og så kjører vi på hytten tredje juledag, og da vil jeg gjerne ha snøfrie veier, takk :knegg: ) Det kan få lov til å snø litt sånn rundt 28-29. desember (sånn at vi kan ake litt), dersom snøen er vekke 1. nyttårsdag. :nanna:

Fløyteblomst
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Fløyteblomst »

Jeg vil ha snø i jula for å kunne gå på ski og ake. Ellers blir det litt lite å finne på. Kan ikke være inn hele dagen hele jula.

Men julestemning får jeg uansett om det er snø eller ikke.

Storebror 2011 og Lillesøster 2014.

elma
Liker ideen om familieseng

Post by elma »

Jeg har vokst opp på et stort sett snøfritt sted. Husker det var stor stas når det en sjelden gang var litt snø ved jul, men når mørket senket seg på julekvelden så hadde det ikke så mye å si om det var snø eller ikke ute, julestemningen kom uansett.

Nå bor jeg på et sted der det stort sett er snø i jula, og det er jo kjempefint. Familien min (fra det nevnte snøfattige stedet) var her i jula og var helt over seg over alt snøen :lol:

melym
TiFo-Avhengig

Post by melym »

Ja, det er rart det der. Ved høytider er det som om historien om hva "alle" gjør og hvordan man bør ha det blir enda sterkere. Det er for eksempel bare rundt 17 % av nordmenn som drar på fjellet i påsken, likevel er fremstillingen og myten at det er den eneste formen for påskeferie. Og jeg er enig i at denne veldig ensidige historien som ofte ikke har rot i virkeligheten kan bidra til en følelse av utenforskap eller at man gjør noe "feil" hos alle som vil eller gjør noe annet - selv om man kanskje egentlig er i flertall, eller det ihvertfall er mange som har det sånn.

Vi lever nokså tradisjonelt i høytidene, alle påsker på fjellet, alle juler oppe i snøen med masse familie. Men jeg har ingen illusjon om at dette er det alle ønsker eller har mulighet for. Og det ytre kan som vi alle vet bedra: Vår jul har vært postkort-vakker med en meter løssnø, hvite trær og tre generasjoner på begge sider samlet. Joda, vakkert og hyggelig, men virkelig også en øvelse for tålmodighetsmuskelen :knegg:

Bokormen
Fast inventar
Tidligere kjent som: en leseglad dame

Post by Bokormen »

Som flere nevner så kan man jo bare overse det, men vi blir jo påvirket likevel. For alle som sitter alene i jula så gnis det virkelig inn at dette er en høytid hvor man bør være mange til bords.
Mammaen til Storebror november 2007 og Lillesøster mai 2012

Strikkegal bokorm

Tistel
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som: Latinsk navn: Saussurea alpina

Post by Tistel »

Blir litt på samme måte som at nordmenn framstilles som smalahovespisende reinlenderdansende bunadskledde.
Image

travelbug
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by travelbug »

Merker at jeg selv foretrekker julaften når vi er 6 stk framfor 15 stk. Koseligere og mye mindre styr
Lillesøstera mi feirer konsekvent jul med sin mor og muligens en bror. Helt avslappet og bare 2-3 stk.

Nyttårsaften er også fin i liten skala for oss.
I forgår var det bare meg, kjæresten og de 4 ungene som gikk rundt i joggebukser og ikke stresset med noe som helst.
Maten ble ferdig da den ble ferdig, ungene kunne hyle, skrike, leke og spille alt de gadd uten at jeg trengte bry meg med å hysje og minne dem på å oppføre seg.
Kl 23 dro vi avsted for å se kommunalt fyrverkeri. Det kunne vi aldri ha gjort hvis det var selskap på over 20 personer som før i tiden.
Jeg planlegger flere feiringer uten besøk og fancy selskap i framtiden

cathysunshine
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by cathysunshine »

Vi har liten familie og feirer vanligvis rolig julaften hjemme med fire mennesker rundt bordet. Veldig fint, synes jeg. Julaften er jeg som regel sliten som en "oppvridd vaskeklut" og det frister lite å skulle underholde mange mennesker. Nyttår pleier vi heller ikke å ta helt av. I år var vi hos en vennefamilie og spiste nydelig mat og spilte brettspill til midnatt. Vi var 7 voksne og 5 ungdommer. Lavterskel og rolig. Passer utmerket.

Jeg tenker også at det hadde vært hyggelig å hjelpe til på en sånn stor felles julaften som arrangeres her i byen. Men, det vil ikke moren min så derfor blir vi hjemme. Dessuten pleier vi å delta (synge) på julegudstjeneste i kirken og tilpasse programmet deretter. Det er jo enklere når vi har en stille feiring hjemme.

Vi har også pleid å invitere noen enslige som vi kjenner til julaften. Det er ikke alltid de sier ja takk til å komme men, det er også veldig hyggelig når de sier ja og kommer.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Mamma til Lillevennen -06 (som ikke er så lita lenger)
For er det grunn til å si noe godt til mennesker, er det ingen grunn til å la være. Halldis Moren Vesaas

Post Reply

Return to “Juleforum [Grønn]”