Verges myndighet ved hussalg.

TiO-juristen er uteksaminert fra UiO i 2011, har spesialfag i trygderett og flere års erfaring fra Nav og Skatteetaten.

Her kan du stille juridiske spørsmål. Merk dog at svarets nøyaktighet avhenger av hvor grundige opplysninger du gir. Alle kan svare, men vis varsomhet med å svare - dette forumet er for når man trenger sikre råd.

Moderator: krikkert

Forum rules
Spør TiO-juristen er offentlig. Gjester kan lese. Det går også an å logge ut for å skrive innlegg som gjest. Google er ikke velkommen.

Vær varsom når du svarer på innlegg i dette forumet. Her poster man når man trenger sikre råd.
Jazz

Verges myndighet ved hussalg.

Post by Jazz »

En bekjent av meg er verge for en annen bekjent av meg på grunn av demens.
Han bor ikke lenger i sitt eget hus men er under omsorg, er i separasjonsfase og har små barn.

Vergen har nå med samtykke hos enkelte familiemedlemmer solgt huset under takst til en tilfeldig som var interessert. Det har ikke vært lagt ut for salg, hverken megler eller advokat eller fylkesmann inn i bildet.

Hva vil skje om ingen tar tak i dette nå? Vil det bli fanget opp av myndighetene om det ikke er etter loven?
Det vil jo innen kort tid bo en intetanende familie huset?

Pippi
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Re: Verges myndighet ved hussalg.

Post by Pippi »

Verge har ikke myndighet til å selge bolig uten at Fylkesmann har gitt tillatelse. Kan det være at fylkesmann har gitt klarsignal til salget?
I teorien skal det oppdages, men med tanke på de mange historier som har vært om dårlig oppfølging av verger fra fylkesmennenes side, ville jeg ikke vært helt sikker på at det skjer.
Jeg ville vurdert en telefon til fylkesmannen, for å gjøre dem oppmerksom på salget.

Sent from my iPad using Tapatalk

travelbug
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by travelbug »

Enig med pippi. Ring fylkesmannen

Sent from my iPhone using Tapatalk

krikkert
Redaktør
Tidligere kjent som:

Post by krikkert »

Ved vergemål kan salg av fast eiendom foregå på to måter:

1) Vergen bistår den vergetrengende i å gjennomføre et salg vedkommende selv har besluttet. I slike tilfeller er det eieren selv som i rettslig forstand gjennomfører salget, dvs. undertegner alle dokumenter og tar alle vesentlige beslutninger.

Hvis denne fremgangsmåten er fulgt har ikke Fylkesmannen noen stilling i saken. Så lenge eieren ikke er fratatt rettslig handleevne står vedkommende fritt til å gjennomføre salg på den måte vedkommende ønsker, uten at familiemedlemmer eller andre har noe de skal ha sagt.

2) Vergen gjennomfører salget etter en beslutning vergen har tatt om å selge. Dette krever samtykke fra Fylkesmannen. Vergen undertegner alle dokumenter. Fylkesmannen skal i tillegg undertegne på tinglyst skjøte, alternativt skal Fylkesmannens samtykke vedlegges når skjøtet sendes til tinglysning. Statens kartverk vil returnere et skjøte og nekte det tinglyst hvis det er signert av vergen og Fylkesmannens samtykke mangler.

Fylkesmannen stiller som oftest for vilkår ved salg at det gjennomføres taksering og utlysning ved uavhengig megler. Jeg vet at Fylkesmannen gjør unntak fra dette f.eks. hvis det haster med å få huset solgt eller det er snakk om overtakelse på uvanlige vilkår.

Hva som skjer hvis ingen tar tak i dette vil variere ut fra hvilken fremgangsmåte som er valgt og hva som er skjedd. Å kontakte Fylkesmannen vil være et riktig første punkt. Fylkesmannen kan gi veiledning ut fra hvor saken står fra deres perspektiv - de vil også vite om det er søkt tillatelse til salg. Slik tillatelse kan nemlig søkes om etter at et salg er gjennomført.
Når jeg skriver med rød skrift bruker jeg sjefsstemmen.

Post Reply

Return to “Spør TiO-juristen [Grønn]”