Ektepakt

TiO-juristen er uteksaminert fra UiO i 2011, har spesialfag i trygderett og flere års erfaring fra Nav og Skatteetaten.

Her kan du stille juridiske spørsmål. Merk dog at svarets nøyaktighet avhenger av hvor grundige opplysninger du gir. Alle kan svare, men vis varsomhet med å svare - dette forumet er for når man trenger sikre råd.

Moderator: krikkert

Forum rules
Spør TiO-juristen er offentlig. Gjester kan lese. Det går også an å logge ut for å skrive innlegg som gjest. Google er ikke velkommen.

Vær varsom når du svarer på innlegg i dette forumet. Her poster man når man trenger sikre råd.
MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Ektepakt

Post by MtM »

Vi kjøpte et hus kort tid før vi giftet oss. Vi vant budrunden før vi giftet oss, salget/overtakelse ble gjennomført rett etter at vi giftet oss. På grunn av at min mann hadde mer egenkapital enn meg, har han tinglyst en større eierandel av huset.

I ettertid har jeg arvet en relativt stor sum penger, som er brukt til å nedbetale deler av huslånet. På grunn av dette, pluss at vi nå har vært gift i snart ti år, ønsker vi å endre eierfordelingen på huset, slik at vi eier det 50/50. Min arv dekker omtrent den opprinnelige forskjellen mellom oss i egenkapital.

Vi har imidlertid fått skjøtet tilbake fra Kartverket, som skriver at vi må legge ved kopi av ektepakt hvis tinglysingen gjelder «gave mellom ektefeller». Men dette er jo strengt tatt ingen gave? Det eneste andre punktet som vi kan krysse av for i skjøtet da, må være «annet»?

Hva gjør vi nå? Er det virkelig nødvendig å opprette ektepakt?
Jeg leste her: http://www.juridiskabc.no/familierett/h ... -ektepakt/ at ektepakt må opprettes ved overføring av eiendom. Hvis vi hadde visst det, hadde vi gått rett til advokat, og ikke til megler... som ikke sa et ord om dette.

Jeg ser formkravene for ektepakt er de samme som for testamente. Kan vi skrive ektepakten selv:
- overfører andel av eiendommer x og y fra z til w
- eiendommene og alt vi forøvrig eier skal eies 50/50

Og selvsagt skaffer vitner som tilfredsstiller kravene, for deretter å tinglyse ektepakten? Ektepakten trenger ikke være mer omfattende enn det? Hadde vært greit å slippe advokat hvis vi kan ordne det selv...

Sent from my iPhone using Tapatalk

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Re: Ektepakt

Post by MtM »

Nå fant jeg et Brreg-skjema for ektepakt. Vi kan rett og slett fylle ut det, skaffe vitner, og tinglyse det? For så å legge ved kopi til Kartvesenet?

krikkert
Redaktør
Tidligere kjent som:

Post by krikkert »

Det følger av ekteskapsloven § 50 at gaver mellom ektefeller må skje ved ektepakt for å være gyldige. En gave er en transaksjon som innebærer en formuesforskyvning fra én ektefelle til den andre, dvs. at man får noe uten å betale (full) pris for det.

Slik du beskriver saken er det ikke snakk om noen gave, men at du har kjøpt. Dette er transaksjonstype "8 Annet". I feltet for dokumentavgift skriver du "Fritatt jf. VDA 2020 § 2e". Som vedlegg legger du et ark hvor du beskriver situasjonen, her kan du f.eks. skrive at "TInglysingen gjelder endring av eierbrøk etter at ektefellene ved ekstraordinær nedbetaling på boliglån har korrigert for opprinnelig skjevhet i egenkapital."
Når jeg skriver med rød skrift bruker jeg sjefsstemmen.

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by MtM »

Tusen takk for svar! Så da trenger vi altså ikke tenke på ektepakt?

krikkert
Redaktør
Tidligere kjent som:

Post by krikkert »

Nei, ektepakt skal i utgangspunktet ikke være relevant for dere. Det er ingen gavehensikt her, og det er et vilkår for at noe skal være en gave.

Rhea
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Rhea »

krikkert wrote:Det følger av ekteskapsloven § 50 at gaver mellom ektefeller må skje ved ektepakt for å være gyldige. En gave er en transaksjon som innebærer en formuesforskyvning fra én ektefelle til den andre, dvs. at man får noe uten å betale (full) pris for det.
Når har man egentlig en situasjon med "gave mellom ektefeller"? Så lenge man har felleseie og mer eller mindre felles økonomi så vil dette sjelden være tilfelle?
Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

krikkert
Redaktør
Tidligere kjent som:

Post by krikkert »

Tja, de fleste gir hverandre gaver på bursdager, bryllupsdager, og lignende. Det er "gave" - en ytelse som gis uten tanke på motytelse. Selv om man har felles økonomi opererer ekteskapsloven med at det som er mitt eier jeg, og det som er ditt eier du, og det som er vårt eier vi sammen. Kjøper jeg Klassekampen til kona, eller en diamantring til bursdagen hennes, eller spanderer ny bil på henne, så er det gaver fra meg alle tre når jeg bruker penger jeg har tjent til hennes økonomiske fordel og min økonomiske ulempe.

Men fordi ekteskapsloven § 50 ikke krever ektepakt for "vanlige" gaver er hverken Klassekampen eller diamantringen ektepaktpliktig. Selv om de er gaver.

Årsaken til at man har dette kravet er av hensyn til kreditorene. Det kan være lett å spore et formuesobjekt "inn" i forholdet - man vet f.eks. at mannen kjøpte bilen - men hvis han sier at han ga den til kona så er det i praksis umulig å motbevise, og det er erfaringsmessig vanskelig å få ektefeller til å si sannheten om hverandre. Kreditorer kan ikke ta konas bil til dekning av krav mot mannen. Derfor har man regler om ektepakt for uvanlige gaver, slik at kreditorene og samfunnet sikres kunnskap om hva som skjer når.

Post Reply

Return to “Spør TiO-juristen [Grønn]”