Menskopp

Helse- og livsstilsrelaterte temaer
Svar
Vogard
TiO-fantast
Tidligere kjent som: Missy_vikky

Menskopp

Legg inn av Vogard » søndag 6. oktober 2019 kl. 22.32

Hjelpes... Hvorfor i all verden begynte jeg ikke med dette før!? Jeg har jo vist om den leenge. Helt ærlig, jeg synes det hørtes rimelig vemmelig ut å tømme ut blod... Vel, vel, nå tok jeg endelig til meg motet og kjøpte en.

Sist mandag begynte jeg å blø litt, halleluja,endelig! Så, fullstendig stopp. Jeg har sjeldent gledet meg så mye til å få mensen..

Så, endelig fikk jeg mensen i går. Og, jeg får den til å funke fint og det er jo bare himmelsk!
Mamma til 2005- 2007 og 2012

Brukeravatar
KuMedFletter
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Re: Menskopp

Legg inn av KuMedFletter » søndag 6. oktober 2019 kl. 23.46

Enig! Nå er det riktignok endel år soden jeh begynte, men ja, jeg hadde samme følelsen " hvorfor har jeg ikke gjort dette før??"
Det fungerer mye bedre enn jeg klarte å se for meg på forhånd. Går aldri tilbake igjen til bind!
Be kind whenever possible
Its always possible

(Dalai Lama)

Brukeravatar
lilletambur
Stort hjerte og lang hals
Tidligere kjent som: lilletambur

Legg inn av lilletambur » mandag 7. oktober 2019 kl. 0.11

Tenkte det same da eg byrja med det. Eg byrja først med tøybind, og då vart det på ein måte ein naturleg overgong. Eg må framleis ha tøybind i tillegg, men det er jo miljøvenleg det også.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

- Mor til tre gutar - Bonusmor til gut og jente

Brukeravatar
Ilce
Fast inventar
Sted: Østfold
Tidligere kjent som:

Legg inn av Ilce » mandag 7. oktober 2019 kl. 10.17

Så enig! Skulle ha visst om menskopp før, med kopp er det jo null stress, og mye mindre ubehag enn med både bind og tamponger

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

❤️ Den selverklærte Diktatoren (juli-10) ❤️ Den autonome Anarkisten (mai-12) ❤️ Ninjaen (februar-15)

Brukeravatar
Vivo
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet

Legg inn av Vivo » mandag 7. oktober 2019 kl. 10.48

JA! Samanlikna med bind og tampongar gjer jo menskopp mensen til nesten reinspikka moro! I alle fall mykje mindre søl, lukt og vondt. Og så likar eg at eg om morgonen kan tenke at i dag kjem sikkert mensen ein eller annan gong, sette inn koppen og så ikkje tenke meir på det før om kvelden når eg sjekkar om eg hadde rett eller ikkje.

Vogard
TiO-fantast

Legg inn av Vogard » mandag 7. oktober 2019 kl. 16.58

Heilt sykt, jeg var en av de: ÆÆSJ!! SÅ EKKELT!

Men, haha, dette er jo ikke litt ekkelt kontra bind og tamponger,

Brukeravatar
popsinune
Tidligere kjent som: changa

Legg inn av popsinune » tirsdag 8. oktober 2019 kl. 15.37

Helt enig.
Bind og tamponger er da vel så "æsj", og mye mer upraktisk.
Jeg bruker kun menskopp, og det fungerer supert.
Popsinune - Ravelry

3 jenter: 2003 - 2006 - 2010

Brukeravatar
cathysunshine
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av cathysunshine » tirsdag 8. oktober 2019 kl. 16.12

Jeg har en menskopp i skapet som jeg ikke har prøvd. Skjønner ærlig talt ikke hvordan den skal settes inn... - og heller ikke hvordan den skal tas ut. Litt vanskelig å be noen om demo, må jeg si!

Mamma til Lillevennen -06 (som ikke er så lita lenger)
For er det grunn til å si noe godt til mennesker, er det ingen grunn til å la være. Halldis Moren Vesaas

Brukeravatar
Ilce
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Ilce » tirsdag 8. oktober 2019 kl. 16.25

cathysunshine skrev:Jeg har en menskopp i skapet som jeg ikke har prøvd. Skjønner ærlig talt ikke hvordan den skal settes inn... Bilde - og heller ikke hvordan den skal tas ut. Litt vanskelig å be noen om demo, må jeg si!

Youtube Bilde
Menskopp.no eller en annen hvilken som helst som selger menskopper har som regel en fyldig FAQ-seksjon der de svarer på nettopp slike ting Bilde

❤️ Den selverklærte Diktatoren (juli-10) ❤️ Den autonome Anarkisten (mai-12) ❤️ Ninjaen (februar-15)

Vogard
TiO-fantast

Legg inn av Vogard » tirsdag 8. oktober 2019 kl. 17.53

cathysunshine skrev:
tirsdag 8. oktober 2019 kl. 16.12
Jeg har en menskopp i skapet som jeg ikke har prøvd. Skjønner ærlig talt ikke hvordan den skal settes inn... Bilde - og heller ikke hvordan den skal tas ut. Litt vanskelig å be noen om demo, må jeg si!

Ehm, enig, det var litt knot i begynnelsen. Jeg trente litt dagene før mensen (DVs, når jeg skulle hatt mensen men den lot vente på seg gitt....).

Jeg brukte "kanten ned bretten", den var lettest synes jeg, lettest å få koppen til å brette seg ut på en måte.

https://cleancup.no/8-mater-a-brette-menskoppen/

C-bretten får jeg virkelig IKKE til.

Setter den opp i skjeden, tar en fing langs kanten mens jeg presser litt. Passer på at koppen har "foldet" seg ut og sitter greit, jeg har ikke hatt noen lekkasjer enda med den.

Jeg tror muligens jeg setter den litt høyt opp, men aner ikke, jeg har klippet av den tuppen da.

Karianne 1978
Tidligere kjent som:

Legg inn av Karianne 1978 » onsdag 9. oktober 2019 kl. 0.35

Et spm om menskopp: Går det an bruke menskopp når man har spiral? Leste da jeg fikk at man måtte droppe tampong.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ilce
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Ilce » onsdag 9. oktober 2019 kl. 7.22

Karianne 1978 skrev:Et spm om menskopp: Går det an bruke menskopp når man har spiral? Leste da jeg fikk at man måtte droppe tampong.

Ja!
Man kan forøvrig bruke tamponger også med spiral, det er i alle fall ingen som opplyser om at tampong er No-No nå når man får spiral (unntatt første uka; og da gjelder det både menskopp, tampong og alt annet. Bør ikke ha noe inni skjeden da, fikk jeg beskjed om. Vil tro det er pga en minimal, men mulig infeksjonsrisiko)

Brukeravatar
Rhea
Fast inventar

Legg inn av Rhea » onsdag 9. oktober 2019 kl. 11.09

Ilce skrev:Ja!
Man kan forøvrig bruke tamponger også med spiral, det er i alle fall ingen som opplyser om at tampong er No-No nå når man får spiral (unntatt første uka; og da gjelder det både menskopp, tampong og alt annet. Bør ikke ha noe inni skjeden da, fikk jeg beskjed om. Vil tro det er pga en minimal, men mulig infeksjonsrisiko)
Er det ikke noe med vakuumet da, at det er større sjanse for at spiralen faller ut med kopp? Hvis det stemmer så blir det ikke direkte sammenlignbart med tampong.
Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

Karianne 1978
Tidligere kjent som:

Legg inn av Karianne 1978 » onsdag 9. oktober 2019 kl. 11.11

Jeg tror jeg leste det i bruksanvisningen at man kunne få dratt med seg spiralen sammen med tampongen. Da tenkte jeg «Det ORKER jeg ikke», så parkerte hele greia.

Brukeravatar
Ilce
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Ilce » onsdag 9. oktober 2019 kl. 11.29

Rhea skrev:
Ilce skrev:Ja!
Er det ikke noe med vakuumet da, at det er større sjanse for at spiralen faller ut med kopp? Hvis det stemmer så blir det ikke direkte sammenlignbart med tampong.
Nei, det er sant. Men det har vært en diskusjon om dette i en legegruppe, og også der gynekologer har vært med. Og essensen var at det burde gå helt fint. Man kan jo bare være litt mer oppmerksom på å slippe vakuumet før man drar for fullt feks

Brukeravatar
cathysunshine
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av cathysunshine » onsdag 9. oktober 2019 kl. 14.18

Hæ, vakuum! Menskopp høres ikke ut som en fristende idé for meg!

Mamma til Lillevennen -06 (som ikke er så lita lenger)
For er det grunn til å si noe godt til mennesker, er det ingen grunn til å la være. Halldis Moren Vesaas

Brukeravatar
Vivo

Legg inn av Vivo » onsdag 9. oktober 2019 kl. 14.30

Det er ikkje noko særleg til vakuum, altså. Men når ein puttar ein samanbretta kopp opp i skjeden og den brettar seg ut inni der, blir det eit lite undertrykk eller kva eg no skal kalle det. Men det blir vel ganske godt utligna når koppen vert full? Uansett, det er ikkje vondt eller voldsomt på noko vis, eg merkar det knapt.

Eg har alltid tenkt at det med vakuum og spiral må vere veldig teoretisk. Er det ikkje streng tatt mykje mindre sannsynleg at koppen skal gjere noko frå eller til med spiralen enn sånne aktivitetar som spiralen er meint å begrense konsekvensane av?

Brukeravatar
Ilce
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av Ilce » onsdag 9. oktober 2019 kl. 14.33

Vivo skrev:Det er ikkje noko særleg til vakuum, altså. Men når ein puttar ein samanbretta kopp opp i skjeden og den brettar seg ut inni der, blir det eit lite undertrykk eller kva eg no skal kalle det. Men det blir vel ganske godt utligna når koppen vert full? Uansett, det er ikkje vondt eller voldsomt på noko vis, eg merkar det knapt.

Eg har alltid tenkt at det med vakuum og spiral må vere veldig teoretisk. Er det ikkje streng tatt mykje mindre sannsynleg at koppen skal gjere noko frå eller til med spiralen enn sånne aktivitetar som spiralen er meint å begrense konsekvensane av?
Ja, det er teoretisk. Derav konklusjonen i disse diskusjonene med fagpersonene som jeg nevnte over her.

zitapus
TiFo-Avhengig

Legg inn av zitapus » onsdag 9. oktober 2019 kl. 20.06

Man skal jo uansett ikke bare dra den rett ut, men løsne på vakuumet før man tar ut koppen. Da gjør det ikke vondt og jeg kan ikke se at det er reell fare for å dra ut spiralen.
Jeg har hvertfall brukt menskopp og spiral i 4 år og er ikke blitt gravid - så jeg regner med at spiralen sitter på plass enda.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Mamma til Primo (sept 06), Sekundo (feb 09) og Tertio (sept 13).

Brukeravatar
DronningMargrethe
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Legg inn av DronningMargrethe » onsdag 9. oktober 2019 kl. 21.28

Karianne 1978 skrev:Jeg tror jeg leste det i bruksanvisningen at man kunne få dratt med seg spiralen sammen med tampongen. Da tenkte jeg «Det ORKER jeg ikke», så parkerte hele greia.Bilde

Kan skrive under på at det kan skje ja.
Skravleglad Bergenser

Brukeravatar
lilletambur
Stort hjerte og lang hals
Tidligere kjent som: lilletambur

Legg inn av lilletambur » lørdag 12. oktober 2019 kl. 2.05

Eg har blitt litt sånn med koppen at eg bretter den samman som best eg kan, og stappar den oppi glufsa så langt eg kjem, slepp sakte og vrir litt. For meg er det meir behageleg dess lengre opp den sit, elles kan ringen(handtaket på eit vis. Andre koppar har vel ein tupp eller ein stav)gnage på deler av meg eg ikkje vil det skal gnagast på Og ja, ein må sleppe ut litt vakuum når ein tek koppen ut, ellers blir det ikkje så gildt å ta den ut.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

- Mor til tre gutar - Bonusmor til gut og jente

Svar

Gå tilbake til «Helse og livsstil [Grønn]»