Fotvorter?

Helse- og livsstilsrelaterte temaer
Post Reply
McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Fotvorter?

Post by McMor »

Er dette fotvorter? Det gjer vondt å trø på eller komma borti.
Image

Kva er i så fall beste behandlinga?
Storesøster aug.11 og Litlesøster nov.12
Deler livet med min større halvdel, McFar

Ilce
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Re: Fotvorter?

Post by Ilce »

Ja, kan se sånn ut.
Kan forsøke med vortemiddel kjøpt på apotek; enten salve/flytende, eller frysing av vorten. Kan også dra til fastlegen for å få behandlet (frysing). Ingenting som er veldig mye bedre enn andre ting, og oftest så blir vorten borte av seg selv etter en tid.
❤️ Den selverklærte Diktatoren (juli-10) ❤️ Den autonome Anarkisten (mai-12) ❤️ Ninjaen (februar-15)

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

Takk for svar. Minsta har plutseleg tre slike, og ho klagar på at det er vondt. Så då får eg dra innom apoteket seinare. Me prøver det før eventuelt fastlege og frysing.

Rhea
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Rhea »

Frysing hos lege gjør inn i h*** vondt, så det hadde jeg ikke utsatt et barn for. "Vortefri" fra apoteket er enkelt og smertefritt i bruk, men det tar lang tid (én gang i uka i mange uker).
Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

Rhea wrote:Frysing hos lege gjør inn i h*** vondt, så det hadde jeg ikke utsatt et barn for. "Vortefri" fra apoteket er enkelt og smertefritt i bruk, men det tar lang tid (én gang i uka i mange uker).
Godt innspel. Me unngår vond behandling så langt me kan. Skal nok klara å traumatisera ungen med noko anna.

emra
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Post by emra »

Du kan også prøve bananskall. Høres helt fjernt ut, I know, men her i huset ble en vorte borte etter drøy uke med bananskallbehandling. Den falt bare av til slutt. Har også fjernet en med edikk en gang. Det funka, men var vondt!

Klipp av en liten bit bananskall, ca 2x2 cm, og tape den på med plaster eller sykehustape oppå vorta hver kveld. Innsiden av skallet skal mot huden. Sov med dette på (ny bananskallbit hver kveld, så klart :fnis: ), og fjerne om morgenen. Helt smertefritt, med unntak av at plasteret må rives av hver morgen.

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

emra wrote:Du kan også prøve bananskall. Høres helt fjernt ut, I know, men her i huset ble en vorte borte etter drøy uke med bananskallbehandling. Den falt bare av til slutt. Har også fjernet en med edikk en gang. Det funka, men var vondt!

Klipp av en liten bit bananskall, ca 2x2 cm, og tape den på med plaster eller sykehustape oppå vorta hver kveld. Innsiden av skallet skal mot huden. Sov med dette på (ny bananskallbit hver kveld, så klart :fnis: ), og fjerne om morgenen. Helt smertefritt, med unntak av at plasteret må rives av hver morgen.
Kult!
Nå kjøpte eg og starta opp VorteFri tidlegare i dag. Men om det ikkje har god og kjapp effekt, skal eg definitivt testa bananskalmetoden.

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Det er jo helt genialt! Det skal jeg prøve på Trille, hun har plutselig fått 2 bak på hælen.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Tifo-avhengig, (ufrivillig) hjemmeværende,grønnsakshagenerd :dum:

Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Leoness »

Jeg har blitt kvitt det på barn mvh av eddik. Har tidligere skrevet en tråd om det her, søk det opp!
Bananskall høres dog enklere ut.
Last edited by Leoness on Saturday 15. August 2020 kl. 0.41, edited 1 time in total.

Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Leoness »

Her er det jeg skrev i tråden "vorter på barn" (en tråd jeg ikke laget selv):

"Et tips som jeg fikk, og som jeg egentlig ikke trodde på... Ta eddik på. Jeg hadde bare 35%, og fortynnet den til 1 ts eddik, 2 ts vann. Tok på en liten bomullsdott (like liten som vorten), plaster e.l utenpå slik at det holder seg der natten over. Søk på intetnet. Tror vi bare hadde det på i 2 netter. Dette førte til at noen dager var vorten svart, og etter 7-10 dager kunne man pille den bort, rot og alt. Dette er nå 2-3 mnd siden, og den har ikke kommet tilbake. Var en fotvorte hos ett av barna. Men obs! Det er sterkt, og bør ikke komme på den øvrige huden noe særlig, da man får en sår følelse. Det var i alle fall plagsomt den første dagen etterpå når man skulle frå på foten, for stedet var utsatt for trykk ved gange.
Vi har ellers også prøvd å ta på sånn middel fra apoteket, men det tok over 4 mnd før vorten forsvant, dette var både fot- og håndvorte. De er heller ikke kommet tilbake, men det gikk altså veldig fint med eddik. Prøvde også hjemmefrysing uten effekt.
Verdt å prøve eddik, og billig er det også."

Tror jeg også prøvde det på flere vorter etterhvert. Vortene kom aldri tilbake, og nå er det jo noen år siden :)

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

Nå har eg testa 2 veker Vortefri frå apoteket. Ingen effekt. Deretterhar me hatt ei vekes banankur med liiiitt effekt. Men vortene er der fortsatt. Banankuren er veldig styrete (eg pleier å jobba ettermiddag og kveld, og mister dyrebar arbeidstid for å teipa banan på ungane), så nå veit eg ikkje kva me gjer vidare.

Mausie
Liker ideen om familieseng
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Mausie »

Eddikk har fungert supert her også. En til to netter på og vorta vips vekk. Men blitt nøye med å teipe huden rundt først så det ikke kommer eddik på annet enn vorta, for første gangen ble det sår...

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Vi har prøvd banan. Det har tatt lang tid før noe skjedde. Nå er vorta svart og ser ut til å krympe. Tror nok eddik fungerer bedre her, men det får jeg ikke lov til enda.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Tifo-avhengig, (ufrivillig) hjemmeværende,grønnsakshagenerd :dum:

Grooo
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Grooo »

McMor wrote:Nå har eg testa 2 veker Vortefri frå apoteket. Ingen effekt. Deretterhar me hatt ei vekes banankur med liiiitt effekt. Men vortene er der fortsatt. Banankuren er veldig styrete (eg pleier å jobba ettermiddag og kveld, og mister dyrebar arbeidstid for å teipa banan på ungane), så nå veit eg ikkje kva me gjer vidare.
Vortefri skal jo tas på en gang i uka. To uker er alt for lite for å se noen virkning, men etter fem-seks er de plutselig vekk
Besøk vår fine nettbutikk vidunderbarn.no
Kanskje blir du overrasket over vårt vareutvalg? Vi har ikke bare ting til baby og bæring...

Ilce
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Ilce »

McMor wrote:
Tuesday 15. September 2020 kl. 23.34
Nå har eg testa 2 veker Vortefri frå apoteket. Ingen effekt. Deretterhar me hatt ei vekes banankur med liiiitt effekt. Men vortene er der fortsatt. Banankuren er veldig styrete (eg pleier å jobba ettermiddag og kveld, og mister dyrebar arbeidstid for å teipa banan på ungane), så nå veit eg ikkje kva me gjer vidare.
2 uker er alt for kort tid til å vurdere effekt! Normalt behandlingsforløp mener jeg er opptil 3mndr (12uker)...
❤️ Den selverklærte Diktatoren (juli-10) ❤️ Den autonome Anarkisten (mai-12) ❤️ Ninjaen (februar-15)

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

Ilce wrote:
McMor wrote:
Tuesday 15. September 2020 kl. 23.34
2 uker er alt for kort tid til å vurdere effekt! Normalt behandlingsforløp mener jeg er opptil 3mndr (12uker)...
Såpass, ja. Då trur eg det blir VorteFri ei god stund framover. Banankuren har i alle fall krympa vortene slik at dei ikkje er vonde å trø på lenger. Hadde håpt å få bort vortene før skulesymjinga skulle i gang, men det nådde eg ikkje. Hadde høyrt rykte om at barn med fotvorter ikkje fekk delta. Heldigvis var det fake news.

Post Reply

Return to “Helse og livsstil [Grønn]”