Telt til familien

Lange turer i skog og mark, eller bare en kort tur til super'n og hjem?
Post Reply
Karianne 1978
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Telt til familien

Post by Karianne 1978 »

Hei!

Vi tenker å kjøpe oss telt med plass til hele familien. (2voksne, 1 seksåring og en toåring).
Jeg har tenkt på at lavo ser hyggelig og praktisk ut, men mannen mener det er altfor tungt på tur.
Foreløpig kommer vi nok ikke på veldig lange turer, men etter hvert blir jo rekkevidden lengre.
Så ønsket er et praktisk telt for en familie som ikke er altfor tungt å ta med seg.
Har tittet litt på Wiglo fra Bergans: https://www.xxl.no/bergans-wiglo-lt4-pe ... 82_1_style
Syns det ser fint ut, men blir det for tungt å dra på 6 kg. tro?

Noen som har noen anbefalinger eller noen innspill til ting man bør tenke på?

melym
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Re: Telt til familien

Post by melym »

Spørs hva deres preferanser er?

Vil dere ha det skikkelig lett, får man telt i rimelig bra størrelse til 4 ned i for eksempel 2,2 kg. Her er det også plass til bagasje og matlaging i forteltet. Men da betaler man også for det. Og takhøyden blir litt mer begrenset http://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-camp

Kuppeltelt som Wiglo er fint hvis komfort inne er i fokus. Høyt under taket og luftig følelse. Men lite fortelt, så ikke tingen hvis du er opptatt av bagasjeplass og mulighet til å lage mat i forteltet.

Lavvo er det aller fineste å sove i. Mulighet for fyring, masse plass. Men de fleste lavvoer er som mannen din sier tunge. Og så er det ofte begrenset mulighet for myggnetting og bunnduk. Finnes, men koster gjerne ekstra og gjør det enda tyngre.

Spørsmålet blir kanskje hvordan dere vektet komfort mot pris og vekt? For oss ble vekt avgjørende, sammen med behovet for stort fortelt. Minste er fremdeles så liten at vi bærer alt av utstyr for henne, og da valgte vi det lette Fjellheimen teltet. Så kjøpte vi det som demovare, da ble prisen ok (lett å få tak i brukte telt også). Med større barn hadde jeg nok vært mindre opptatt av vekt og for eksempel valgt Helsport-teltet med to separate sovedeler http://www.helsport.no/fjellheimen-6-camp eller Bergans teltet som du foreslår hvis man ikke trenger å lage mat i forteltet. Hvis vi bare skulle gå svært kort eller padle kunne vi gjerne valgt lavvo.

Karianne 1978
Tidligere kjent som:

Post by Karianne 1978 »

Vi har ikke vært på famietur med telt enda, så er nok litt nybegynnere, vet derfor ikke helt hva vi prefererer. Jeg ser for meg atman får litt Klaus inne i et telt som er veldig lavt under taket m en hel familie... Plass til å lage mat ja. Det har jeg ikke tenkt på. Tenkte at man kunne gjøre det ute... Bra innspill. Kanskje kjøpe en tarp også ved behov?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fløyteblomst
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Fløyteblomst »

Vi har det som Melym linker til. Men jeg ville ikke gått på skogstur med det...
Storebror 2011 og Lillesøster 2014.

Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Batman »

Helsport har ofte utstillingsmodeller ol på salg på outleten, vel verdt å sjekke der litt før man kjøper.

Vi har fjellheimen light camp 4-manns. Jeg og mannen har hatt et lite tomanns lenge, så vi føler det er kjempestort og romslig. God plass til fire (2+2) og bagasje.

Vi drar aldri på tur med ungene når det er så dårlig vær at vi må lage mat inne, så det vet jeg ikke om funker eller ikke. Det eneste jeg ikke liker er at det ikke er stormmatter (man kan sende inn teltet og få det sydd på, det krever bare at man husker på det før man skal på tur ). Wigloteltet var ett av de jeg så på da vi skulle kjøpe, husker ikke helt hvorfor vi valgte det bort. Jeg tenker at 2-3 kg ekstra i teltvekt ikke har så voldsomt mye å si, men det kommer sikkert an på hvor langt man skal gå og hva annet man skal bære med seg.
Storebror 09, lillebror 11, minstebror 16

melym
TiFo-Avhengig

Post by melym »

I ruskevær på høyfjellet synes jeg det er skikkelig deilig å kunne lage mat i forteltet. Hvis man skal telte under tregrensa hvor risikoen for ruskevær er mindre er ikke stort fortelt like nødvendig.

Stormmatter er noe jeg aktivt unngår på telt, fordi de veier endel og jeg opplever det som unødvendig i sommerhalvåret. Men det er jo fordi jeg føler meg nokså ferdig med vintertelting og er over gjennomsnittet opptatt av å få ned vekt, her må man også vurdere egne preferanser.

Hvilket telt er det du ikke ville gått på skogstur med @fløyteblomst, superlight eller det med to sovekabiner? Og hvorfor? Jeg tenker at begge de er gode skogstelt, men kanskje noe jeg har glemt?

Uansett er det jo pluss og minus med alle telt og man må velge bort noe. Kunne gjerne tenkt meg et superlett telt med kuppelløsning, romslig takhøyde, stort fortelt og rimelig pris, men det finnes visst ikke . Så da gjelder det å finne ut hva som er viktig for deres familie. Ikke sikkert at det teltet som vinner tester eller som nabofamilien synes er topp er det som passer til deres behov!

Majemor
TiFo-Avhengig

Post by Majemor »

Vi er godt fornøyd med stort tunneltelt med fortelt i hver ende, når komfort og vekt er viktig. Mannen har et gammelt Helsport Rago, jeg hadde et Hilleberg Keron gt (de er ganske like) som vi solgte. Tror mange teltprodusenter har den typen telt. Det er god høyde i midten i hele lengden (ikke skrånende tak), så man kan sitte oppreist med god margin, ingen klaus-følelse, og god plass til kokkelering i det store forteltet, bagasje i det lille.

Stormmatter har vi ikke trengt på Hilleberg sine telt, de står godt uten, også i sterk vind (erfart i Skarvheimen i liten storm).

Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Batman »

Ja, det har mye å si hvor man går. Vi telter mye om vinteren, og også om sommeren er det ofte dårlig grunn så det er vanskelig å slå i plugger.

Vi har ofte med oss tarp eller presenning som vi kan være under når vi spiser, men jeg synes det er trangt å lage mat inni telt uansett hvor store de er.

Tomannsteltet vårt er selvstående med innerteltet, det elsker jeg! For det første blåser det ikke av deg om natta, det er superlett å sette opp alene selv om det er lite trær ol rundt og man kan sove med innertelt og tarp om sommeren (luftig og myggfritt), men jeg fant ikke noe lignende i firemannsverson da jeg lette for et par år siden.
Storebror 09, lillebror 11, minstebror 16

Fløyteblomst
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Fløyteblomst »

melym wrote:I ruskevær på høyfjellet synes jeg det er skikkelig deilig å kunne lage mat i forteltet. Hvis man skal telte under tregrensa hvor risikoen for ruskevær er mindre er ikke stort fortelt like nødvendig.

Stormmatter er noe jeg aktivt unngår på telt, fordi de veier endel og jeg opplever det som unødvendig i sommerhalvåret. Men det er jo fordi jeg føler meg nokså ferdig med vintertelting og er over gjennomsnittet opptatt av å få ned vekt, her må man også vurdere egne preferanser.

Hvilket telt er det du ikke ville gått på skogstur med @fløyteblomst, superlight eller det med to sovekabiner? Og hvorfor? Jeg tenker at begge de er gode skogstelt, men kanskje noe jeg har glemt?

Uansett er det jo pluss og minus med alle telt og man må velge bort noe. Kunne gjerne tenkt meg et superlett telt med kuppelløsning, romslig takhøyde, stort fortelt og rimelig pris, men det finnes visst ikke . Så da gjelder det å finne ut hva som er viktig for deres familie. Ikke sikkert at det teltet som vinner tester eller som nabofamilien synes er topp er det som passer til deres behov!
Jeg så ikke at du hadde to linker! Mente det med to sovekabiner. Svarte litt raskt i stad. Det er nok topp I skogen, men det tar jo en hel ryggsekk å få det med seg. Det er stor! Vi har kjøpt det ekstra innerteltet, men selv uten det er teltet stort sammenpakket. Men det er supert å sove i når man slipper å bære det så langt.
Storebror 2011 og Lillesøster 2014.

siphonaptera
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by siphonaptera »

Fløyteblomst wrote:
melym wrote:I ruskevær på høyfjellet synes jeg det er skikkelig deilig å kunne lage mat i forteltet. Hvis man skal telte under tregrensa hvor risikoen for ruskevær er mindre er ikke stort fortelt like nødvendig.

Jeg så ikke at du hadde to linker! Mente det med to sovekabiner. Svarte litt raskt i stad. Det er nok topp I skogen, men det tar jo en hel ryggsekk å få det med seg. Det er stor! Vi har kjøpt det ekstra innerteltet, men selv uten det er teltet stort sammenpakket. Men det er supert å sove i når man slipper å bære det så langt.
Vi har det med to kabiner, men har stort sett brukt det på sykkel/kano/båt-turer, og da er det supert.

meliz

Post by meliz »

Vi har også helsport light telt, og er fornøyde med det, bortsett fra en liten detalj ; innerteltet er gult for å gi mest mulig lys på natt når man skal finne ting ellernoe, og det kombinert med sommernetter gjorde at toåringen trodde det var morgen leeeenge før det var morgen! Men det gjelder vel mange telt.

Lidolin
Tidligere kjent som:

Post by Lidolin »

Hvis dere ikke skal bære langt så ville jeg fått for lavvo. Mange fordeler sammenlignet med telt men lavvo er tungt ja. Hvis det er innafor økonomisk så går det jo an å starte med lavvo og gå over til telt etter hvert, når ungene blir større og distansene lenger.
At the feathered edge

krokodillen
Fast inventar
Tidligere kjent som: Har alltid vært en krokodille

Post by krokodillen »

Majemor wrote:Vi er godt fornøyd med stort tunneltelt med fortelt i hver ende, når komfort og vekt er viktig. Mannen har et gammelt Helsport Rago, jeg hadde et Hilleberg Keron gt (de er ganske like) som vi solgte.
Vi har også et Hilleberg Keron gt 4-mannstelt, et slikt: http://no.hilleberg.com/EN/tent/black-l ... eron-4-gt/

Det fungerer supert med alle på tur, god plass i innerteltet, god plass til å lage mat i det store forteltet. Med to fortelt får vi god plass til utstyr av forskjellig slag, og vi har dette med på ulike typer turer.

Vi har en tarp (tynn duk fra teltprodusent) og en enkel billig presenning (fra Biltema eller noe liknende, tror jeg, grønn og helt grei) i tillegg. Tarpen veier mye mindre enn presenningen, som vi hadde først. I praksis bruker vi ikke dette så mye, selv når vi tar det med, for vi lager mat i det store forteltet hvis det regner og dropper tarpen hvis det ikke regner. Teltet er nok. Men vi trodde vi skulle bruke det mer i utgangspunktet. Forresten, vi har hatt god nytte av den i en utebursdag med småregn, da var den super. Men da var det jo ikke noe telt.
:kroko:

Post Reply

Return to “Turglede [Grønn]”