Fjellski og gode skisko?

Lange turer i skog og mark, eller bare en kort tur til super'n og hjem?
Post Reply
Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Fjellski og gode skisko?

Post by Batman »

Hvilke ski har du og er du fornøyd?

Hva med skisko? Noen som er varme og sitter godt på foten.
Storebror 09, lillebror 11, minstebror 16

melym
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Re: Fjellski og gode skisko?

Post by melym »

Avhenger av hva du skal bruke dem til?

1. Toppturski er noe tyngre og stivere, men med god innsving og fantastiske å kjøre nedover på. Det er tingen hvis du skal gå bratt og utenfor løype.

2. Klassiske fjellski er litt brede og tunge i oppkjørte løyper, men det går. Fine utenfor løypene. Bedre å kjøre nedover på enn lette fjellski, men
dårligere enn toppturski. Stødige hvis du skal gå med tung sekk.

3. Lette fjellski/turski med 3/4 stålkant er det beste hvis du skal mye i oppkjørte løyper. Jeg foretrekker denne typen også utenfor løypene. Men det er fordi jeg er rimelig stødig nedover og veldig glad i lett utstyr oppover. Andre mener at disse blir for spinkle hvis du skal gå mest utenfor løyper. Disse skiene kan du også bruke i marka på de dagene det er skikkelig isete, det hjelper mye med 3/4 stålkant i nedoverbakkene. Jeg har Åsnes Holmenkollen og er veldig fornøyd. UT.no har en ryddig oversikt og anbefaler mine hvis du bare skal ha ett par ski: https://artikkel.ut.no/artikkel/1.11586930/ . Men har gått ut av produksjon nå så litt kronglete å få tak i, finnes her http://bruun.no/vintersport/fjellski/holmenkoll_778 .

Her finner du også forslag til ski av alle de tre typene: https://www.oslosportslager.no/produktk ... -6109.aspx

Går du for 2 eller 3 vil jeg sterkt anbefale integrerte kortfeller. Åsnes var først ute med dette og har best utvalg, men flere andre kommer etter med lignende løsninger nå. Gir spikerfeste også på vanskelig føre og utenfor løypene, lette å bruke og fremdeles ganske god gli. Hvis du er usikker nedover eller føret blir for lurvete kan du la dem stå på nedover også, da går det aldri for fort

Støvler kjøper jeg nesten bare etter passform: Prøver i butikken og velger de som passer foten min. Men dette henger også sammen med bruk og hvilke ski du går for: Høye stødige støvler til 1 og delvis 2, lettere og mykere støvler til 3 og delvis 2.

Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Batman »

Jeg har veldig lyst på kortfeller. Går ikke toppturer (høyeste "fjellet" her er på 300 moh eller noe ), men vasser mye i løssnø og har enda noen år med pulk foran meg.

Jeg hater butikker og blir svett bare av å tenke på å gå på en butikk og prøve masse sko. Ender alltid med at jeg later som om den første jeg prøver passer.

Har lest tester og sånt, men lurte på om noen har egne erfaringer de vil dele

Topptur
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Post by Topptur »

På trasketur i fjellet der ikkje målet i seg sjølv er nedkøyringa, bruke eg Åsnes Cecilie Skog fjellski, med Crispi Bre GTX fjellskistøvel og Rottefella Riva 3 binding. Eg er litt gamaldags og synes 75mm binding er betre enn BC binding.

Veldig godt nøgd med støvlane, gode og varme, også på kalde dagar. Skia er lettkøyrde og gode å traske oppover med. Kortfell er supert oppover, eg kan gå stort sett rett opp, også med pulk.

På topptur der eg vil køyre bratt og fort ned bruke eg bred allround bakkeski, og plast telemarkstøvlar (same utstyr eg bruke i bakken). Tungt å slepe oppover, men verdt det når du skal nedover;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Majemor
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Majemor »

Ville hvertfall valgt en modell med kortfell-fester.

Jeg synes Åsnes sine ski (Rago, Amundsen, Nansen, Cecilie Skog) er best for lang trasking og pulkturer, mens Fischer E-serien er mjukere og lettere å svinge og leike med. Men nå har Åsnes sikkert modeller av den typen (med mindre spenn) og.

For kaldt vær og teltturer er Varg Polar med uttagbar innerstøvel i ullfilt digg. Det er til 75mm-binding. Av BC-sko liker jeg godt Alfa, usikker på hva modellen heter men de har jevnt over gode skistøvler tror jeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Batman »

Takk for tips! Vi har som sagt ingen fjell, så det er ikke snakk om noe særlig nedoverbakker (men samtidig nok oppoverbakker til at jeg ser litt surt på de som går med feller ). Trasking er veldig riktig begrep for det jeg driver med!

Post Reply

Return to “Turglede [Grønn]”