Hvor mange kilo kan barn bære?

Lange turer i skog og mark, eller bare en kort tur til super'n og hjem?
Post Reply
Smurfenurket
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Hvor mange kilo kan barn bære?

Post by Smurfenurket »

Finnes det noen veiledning på hvor mange kilo barn kan bære på ryggen? Sånn i forhold til alder og kroppsvekt? Skjønner jo at det er avhengig av hvor vant de er med å bære, hvor langt vi skal gå og hvor sterke de er generelt, men skulle gjerne visst om jeg var helt på jordet i forhold til hvor mye sekkene deres veier nå... Leser så mye forskjellig på nettet.

Mellomste er 5 år og Vesla er snart 7 år. Vi skal gå max én time hver vei i barnetempo.

Er det helt urealistisk hvis de bærer eget liggeunderlag og barnesovepose, samt ett fullt klesskift? Dvs at Mellomste sin sekk blir på 3 kg (han veier 17,5kg) og Vesla sin sekk blir på 4,3 kg (hun veier 30,5 kg)? Begge har sekker med hoftebelte og brystreim.
Mamma til Vesla (oktober 2010), Mellombror (juli 2012) og Minstemann (april 2015)

"Når du har gått akkurat så langt at du ikke orker å gå et skritt til, da har du gått akkurat halvveis av hva du klarer."
Grønlandsk ordtak

Miliane
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Re: Hvor mange kilo kan barn bære?

Post by Miliane »

http://www.vg.no/forbruker/helse/foreld ... /a/244614/

Men det kan jo ha kommet andre anbefalinger?

Kuriosa
Liker ideen om familieseng

Post by Kuriosa »

Jeg har ingen peiling selv, men DNT sier dette (dog datert 2005): "Allerede fra fireårsalderen kan barnet bære nistepakka og drikke i sin egen sekk. Etter hvert som barnet vokser og kreftene øker går det godt an å la dem bære mer hvis de har lyst. Barn som er vant til fjellturer kan bære opptil en tiendedel av kroppsevekten sin når de er sju til ti år. Barn over 10 år kan bære en sekk som veier opp til en sjettedel av kroppsvekten sin."

https://www.dnt.no/nyhetsarkiv/433-nar- ... na-pa-tur/

Satser på at anbefalingene bare gjelder ved turer av litt lengde, for jeg kan ikke se hvordan vi skal kunne klare å få skolesekken til eldstemann ned til 1.6 kg... Veier nok mer i retning 2.5 kg med bøker og matboks.
Storebror 2011, Lillebror 2014.

Smurfenurket
Fast inventar

Post by Smurfenurket »

Det vil si at mellomste egentlig bare kan bære vannflaska si og matpakka si. Da tror jeg han hadde blitt veldig skuffet... Og det er jo også mindre enn det han bærer når han er på tur med bhg (da bærer han gjerne matpakke, drikkeflaske, sitteunderlag, termos og evt litt varme klær. Skjønner ikke helt hvordan han skal kunne bære noe annet enn en ganske så tom skolesekk til neste år da, nei ;)
Mamma til Vesla (oktober 2010), Mellombror (juli 2012) og Minstemann (april 2015)

"Når du har gått akkurat så langt at du ikke orker å gå et skritt til, da har du gått akkurat halvveis av hva du klarer."
Grønlandsk ordtak

Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Batman »

Jeg skjønner heller ikke de begrensningene. Var det i den vgsakeb det sto at en undersøkelse fra Tsjekkia (?) fant at det ikke var noen sammenheng mellom tung sekk og ryggproblemer. Min erfaring er at ungene sier i fra om det blir for tungt. Også har det mye å si hvor langt man skal gå. Femåringen min bærer bøkene sine, vannflaske , kosedyrene og litt klær uten problem (Men ble SÅ sliten av å bære en pose bær i hånda sist vi var på tur 🙃).

Åtteåringen bærer sitt, men ikke noe fellesutstyr. Da går vi ikke kjempelangt. Camper heller litt nærmere og går til fiskevann el etter at vi har satt opp telt.
Storebror 09, lillebror 11, minstebror 16

popsinune
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som: changa

Post by popsinune »

Leste "hvor mange kilo garn kan man bære?" og tenkte at det kommer jo egentlig an på hvor fint garnet er og hvor mye man har lyst på det??

Men ser nå at jeg er helt på garn-jordet ......idag også.....flau.
Popsinune - Ravelry

3 jenter: 2003 - 2006 - 2010

gaupekatt
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by gaupekatt »

Smurfenurket wrote:
Friday 1. September 2017 kl. 21.07
Det vil si at mellomste egentlig bare kan bære vannflaska si og matpakka si. Da tror jeg han hadde blitt veldig skuffet... Og det er jo også mindre enn det han bærer når han er på tur med bhg (da bærer han gjerne matpakke, drikkeflaske, sitteunderlag, termos og evt litt varme klær. Skjønner ikke helt hvordan han skal kunne bære noe annet enn en ganske så tom skolesekk til neste år da, nei ;)
DNT-anbefalingene må jo være tilpasset lengre turer/generelle turer? Han burde jo helt fint takle minst like mye som en barnehagetur, dere skal jo ikke gå allverdens... Og ikke gjør han det hver dag heller, sånn sammenlignet med skolesekk.

Gaupeungen er forsåvidt eldre, men de var på klassetur i Nordmarka i vår, og alle måtte ha med sovepose, liggeunderlag, skift, badetøy og mat til et døgn pluss vann til turen. De gikk ni km til og åtte tilbake.Hun endte med sekk på ni kilo, men hun klarte det fint. Var flere i klassen som hadde tyngre sekk...

Hun veier 35 kg ca, så ni kilo er 1/4 av kroppsvekt....
Storesøster 1996 gaupeungen 2006

DronningMargrethe
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by DronningMargrethe »

popsinune wrote:Leste "hvor mange kilo garn kan man bære?" og tenkte at det kommer jo egentlig an på hvor fint garnet er og hvor mye man har lyst på det??

Men ser nå at jeg er helt på garn-jordet ......idag også.....flau.
Hahah!
Skravleglad Bergenser

lirypa
JegsåbortetøyeblikkHVORERBABYEN!?!... Åh. På ryggen i dag.

Post by lirypa »

Jeg har aldri veid Ds sekk, men den runder nok 10 kg med grei margin før hun begynner samle stein... Hun er 38kg/148cm samler mye stein. I sommer var vi på tur 13 dager i ulendt terreng og vi går normalt ganske lange dager. Jeg tror at bæring begrenser seg fordi det er slitsomt/ubehagelig lenge før det blir skadelig. Viktige forutsetninger for å kunne bære rimelig tungt at sekken er god, ordentlig pakket og riktig tilpasset bæreren,styrke og ikke minst motivasjon. Som vi gjerne sier når det blir skikkelig tungt: "It's all in the mind"

Når det er sagt, så har vi en stående avtale om at jeg tar sekke hennes hvis hun trenger det. Det er heldigvis svært sjelden det skjer, men når hun klager er det viktig for meg at hun blir tatt seriøst.
Last edited by lirypa on Saturday 2. September 2017 kl. 13.24, edited 1 time in total.

Topptur
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Post by Topptur »

Storesyster har bore sekk på tur sidan ho var 2 år. Fyst matpakka, deretter auka me. No bere ho 5-6 kg på lang dagstur, utan problem, ho veie ca 22 kg sjølv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Post Reply

Return to “Turglede [Grønn]”