Campingvogn

Lange turer i skog og mark, eller bare en kort tur til super'n og hjem?
Post Reply
Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Campingvogn

Post by Leoness »

Jeg har lyst på. Familie med to voksne (lengste 183) og to barn (157 og 136/138(?) ) , men ønsker ikke en veldig lang og tung vogn. (Og hva er en "lang vogn" når man snakker om dette, forresten?? :dum: ). Ser for meg at det er en fordel å ha samlet sovegruppe fordi da får man frigjort plass til å sitte (for de voksne) etter at barna har lagt seg? Eller er det en fordel at barna har for seg selv og voksne for seg selv? Ønsker i alle fall en slik sofasittegruppe. Har sett noen som bare har fire sittplasser (ikke "sofa") rundt et bord, og så sengeplassene i hver sin ende av vogna, men syns det blir en stusselig sitteplass/samlingspunkt å være sammen om kveldene som en familie. Selv om man kan bruke fortelt.
Jeg er ute etter synspunkt fra dere som har erfaring. Vi hadde campingvogn når jeg var liten, men den kjørte vi aldri med. Overnattet litt i den ifm familiebesøk hvis vi var mange der samtidig, men brukte aldri kokemuligheter/toalett/dusj, da vi gikk inn i huset for å gjøre det. Jeg er usikker på hvordan vi trives i en campingvogn. Jeg er gammel speider, så jeg er vant til å være på tur der man "tager hva man haver" - eller jeg var i alle fall det, nå er jeg sikkert mer bedagelig anlagt ;) Vi er vant til å være i båt og har overnattet der, så jeg tror at ungene skal syns det er kjekt å bo i campingvogn.
Høres utrolig praktisk ut å kunne dra fra sted til sted, og campingplassene nå er jo i en helt annen klasse enn før i tiden!
Noen som også har kjørt langt med sin? Type Norge-Danmark/Tyskland og sørover?
Og hvilke merker er greie ift vinterbruk? For det hadde vært en tanke å kunne dra på alpintur også :)
Vet man kan leie for å teste det ut, men kan man da dra til eks Danmark med en leid en? Eller er folk skeptisk til å leie ut når den skal evt så langt?

Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Re: Campingvogn

Post by Leoness »

Ingen?

Vogard
TiO-fantast
Tidligere kjent som: Missy_vikky

Post by Vogard »

Virkelig ikke sikker på hva som er ok lengde i forhold til å dra osv, vi har vognen vår på fast plass:D.

Men, jeg kan se at det kan være greit å ha gruppene samlet når en kjører rundt, for oss som har den på fast plass med store barn så synes jeg det er greiest å ha barna i en ende og oss voksne i en annen:D.

Ellers er det vanvittig mye hjelp å få i grupper på facebook osv:D. Mye erfarne folk.
Mamma til 2005- 2007 og 2012

Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Leoness »

Ja, jeg er inne i en gruppe på fb, men syns det er så overveldende med info der. Leser til øyet blir stort og vått :-D

Vogard
TiO-fantast

Post by Vogard »

Haha, morsomt!:) I forhold til å reise rundt så kan lengden på bil og vogn totalt og tenkes litt på, blir fort veldig dyrt å reise på ferjer osv viss total lengde blir lang (ehm, viss det var litt rart forklart så er jeg en smule sliten, hatt dugnad på campingplassen:D)

Håper det kommer noen her med mer erfaring, jeg er totalt grønn:D.

Miliane
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Miliane »

Jeg ville først ha tatt utgangspunkt i hvor tung vogn bilen kan dra og hvordan det er med førerkort. Her er totalvekt på vogn & bil så høy, så det krever førerkort for henger. Dette har mannen tatt, jeg har ikke det (og kommer ikke til og ta det heller). Det neste jeg ville ha sett på er antall sengeplasser vogna må ha.

I omgangskretsen er det flere som har hatt vogn på fastplass, men som har byttet ut den vogna - med ei "kjørevogn". Kjørevognene er alltid mindre (både lengde og bredde) enn fastplassvogna. Det ene paret har vel en tilsvarende vogn som denne; https://www.finn.no/car/caravan/ad.html ... =119519440.

Vi har vogn med soverom - DVs ei smal dobbelseng, barnekøye og sittegruppe (1+1) som legges ned til seng. Utenfor sovedelen er klesskapet på ene siden/bad på andre siden, så kjøkken og bakerst er det rundsittegruppe. Rundsittegruppen fungerer også som seng - plass til to voksne & ett barn. Vogna er 5,60 lang/2,30 bred. Vi bruker vogna ca 2 uker hver år, og bor da ca en uke på samme sted. Da bor vi i forteltet, inkl matlaging og gassovn som oppvarming. Selv vogna er "soverom". I og med at vi bruker forteltet mer, betyr det tilsvarende utstyr som må tas med i vogn/bil. Ett fortelt tar plass og vekt i vogna, det samme med nødvendige møbler for forteltet. Så kommer plast & forteltsgulv, grill, ovn for fyring ++++.

Fordelen med faste senger - er bedre madrasser, enn og legge ned sofagruppen som seng. Men igjen går faste senger på bekostning av sittegrupper.

Campingferie er ikke mitt første valg, men jeg synes det er litt bedre etter som barna har blitt større.

I bekjentskapskretsen er det noen som har reist med vogn til Italia (muligens også litt lengre øst). De hadde vogna på service i Norge før de dro, og skiftet til nye dekk før langturen. Hvor lett det er og leie vogn for kjøring til utlandet aner jeg ikke, men om det er tur til utlandet, hadde jeg nok heller vurdert og leie campingbil fremfor campingvogn.

Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Leoness »

Vogard wrote:
Tuesday 1. May 2018 kl. 20.43
Haha, morsomt!:) I forhold til å reise rundt så kan lengden på bil og vogn totalt og tenkes litt på, blir fort veldig dyrt å reise på ferjer osv viss total lengde blir lang (ehm, viss det var litt rart forklart så er jeg en smule sliten, hatt dugnad på campingplassen:D)
Jeg skjønte deg godt :) Gjelder det samme for bompenger som for ferger, altså dyrere?

Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Leoness »

Miliane wrote:
Wednesday 2. May 2018 kl. 22.51
Jeg ville først ha tatt utgangspunkt i hvor tung vogn bilen kan dra og hvordan det er med førerkort. Her er totalvekt på vogn & bil så høy, så det krever førerkort for henger. Dette har mannen tatt, jeg har ikke det (og kommer ikke til og ta det heller). Det neste jeg ville ha sett på er antall sengeplasser vogna må ha.

I omgangskretsen er det flere som har hatt vogn på fastplass, men som har byttet ut den vogna - med ei "kjørevogn". Kjørevognene er alltid mindre (både lengde og bredde) enn fastplassvogna. Det ene paret har vel en tilsvarende vogn som denne; https://www.finn.no/car/caravan/ad.html ... =119519440.

Vi har vogn med soverom - DVs ei smal dobbelseng, barnekøye og sittegruppe (1+1) som legges ned til seng. Utenfor sovedelen er klesskapet på ene siden/bad på andre siden, så kjøkken og bakerst er det rundsittegruppe. Rundsittegruppen fungerer også som seng - plass til to voksne & ett barn. Vogna er 5,60 lang/2,30 bred. Vi bruker vogna ca 2 uker hver år, og bor da ca en uke på samme sted. Da bor vi i forteltet, inkl matlaging og gassovn som oppvarming. Selv vogna er "soverom". I og med at vi bruker forteltet mer, betyr det tilsvarende utstyr som må tas med i vogn/bil. Ett fortelt tar plass og vekt i vogna, det samme med nødvendige møbler for forteltet. Så kommer plast & forteltsgulv, grill, ovn for fyring ++++.

Fordelen med faste senger - er bedre madrasser, enn og legge ned sofagruppen som seng. Men igjen går faste senger på bekostning av sittegrupper.

Campingferie er ikke mitt første valg, men jeg synes det er litt bedre etter som barna har blitt større.

I bekjentskapskretsen er det noen som har reist med vogn til Italia (muligens også litt lengre øst). De hadde vogna på service i Norge før de dro, og skiftet til nye dekk før langturen. Hvor lett det er og leie vogn for kjøring til utlandet aner jeg ikke, men om det er tur til utlandet, hadde jeg nok heller vurdert og leie campingbil fremfor campingvogn.
Ja, vi har jo en begrensning på totalvekten for bilen vår som gjør at vi må velge en lettere vogn. Og må kjøres på vanlig sertifikat. Dermed blir det ikke en veldig lang vogn. Jeg visste ikke at fastsenger har bedre madrasser, men det er faktisk ganske relevant for meg med en litt trøblete rygg. Så det var veldig lurt å tenke på, takk for tipset!

Grunnen til at vi har tenkt campingvogn er at da kan man koble fra vogna og kjøre bilen på utflukter eller til butikker. Har sett for meg at det blir mye å drasse med seg en hel campingbil, problemer med parkering osv..

Miliane
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Miliane »

Underveis er det stort sett lettere og parkere med campingbil enn med bil og vogn.

En overmadrass er ett alternativ, men det er ekstra vekt & vanskeligere og få plassert den (kan jo evt legges i en seng på dagtid).

Om det er fast seng, er det veldig greit og ha en utvendig luke for og komme til rommet under senga.

Vi har takboks på bilen, og har det letteste utstyret der (lett bag, regntøy/støvler, fiskeutstyr).

Videre er det glassfiberstenger på forteltet (sparer mye vekt der, fremfor metallstenger. Vi har metallstenger på sommerteltet som vi arvet etter svigerfar). Den nye typen fortelt som blåses opp med luft, veier sannsynligvis ennå mindre.

Vi bor stort sett fast på ett sted, og har også vanligvis tilgang til strøm. Dermed har vi med kokeplate & vannkoker, og bruker dette fremfor gassblussene i vogna. Litt avhengig av sesong mv, men en eller annen form for oppvarming til forteltet er det greit og ha.

Vogn eller campingbil - uansett må en tenke vekt på alt en skal kjøre med seg.

Miliane
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Miliane »

Underveis er det stort sett lettere og parkere med campingbil enn med bil og vogn.

En overmadrass er ett alternativ, men det er ekstra vekt & vanskeligere og få plassert den (kan jo evt legges i en seng på dagtid).

Om det er fast seng, er det veldig greit og ha en utvendig luke for og komme til rommet under senga.

Vi har takboks på bilen, og har det letteste utstyret der (lett bag, regntøy/støvler, fiskeutstyr).

Videre er det glassfiberstenger på forteltet (sparer mye vekt der, fremfor metallstenger. Vi har metallstenger på sommerteltet som vi arvet etter svigerfar). Den nye typen fortelt som blåses opp med luft, veier sannsynligvis ennå mindre.

Vi bor stort sett fast på ett sted, og har også vanligvis tilgang til strøm. Dermed har vi med kokeplate & vannkoker, og bruker dette fremfor gassblussene i vogna. Litt avhengig av sesong mv, men en eller annen form for oppvarming til forteltet er det greit og ha.

Vogn eller campingbil - uansett må en tenke vekt på alt en skal kjøre med seg.

Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Leoness »

Dobbelpost. Baklengs :)
Last edited by Leoness on Saturday 5. May 2018 kl. 10.17, edited 1 time in total.

Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Leoness »

Miliane wrote:
Saturday 5. May 2018 kl. 9.19
Overmadrass har vært i mine tanker, men akkurat det du nevner spiller jo inn, vekt og plassering når den ikke er i bruk. Slik du beskriver deres vogn, er slik jeg har tenkt på ift rundsittegruppe i en ende og soveplasser i andre enden. Har sett at Büstner Premio Plus TK 510 har dobbeltseng som kan senkes ned over rundsittegruppen, og det ser veldig praktisk ut. Ferdig seng som man slipper å pakke bort, og man bare kan heise opp etter bruk Men, dette er vogn på 1600 kg (som er akkurat over vår grense ift nåværende bil), og så er jo vogna 7,55m , så den er ikke liten. Tusen takk for lure tips ift fortelt og takboks, Takboks har vi jo som vi bruker til skiutstyret vårt på vinteren. Har dere stekeovn i deres campingvogn? Kanskje litt dumt spørsmål, men hvordan sjekker dere det med vektgrensa? Altså, noe kan man jo veie på vanlig badevekt, men møbler og sånn...?
[/quote]

Vogard
TiO-fantast

Post by Vogard »

Leoness wrote:
Saturday 5. May 2018 kl. 8.51
Vogard wrote:
Tuesday 1. May 2018 kl. 20.43
Jeg skjønte deg godt :) Gjelder det samme for bompenger som for ferger, altså dyrere?
Det er jeg litt usikker på egentlig, men tror ikke det, mannen mener at det kun er lastebiler som betaler ekstra siden bommen registrer skiltet. Men jeg skal ikke si dette 100 % :D.

Miliane
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Miliane »

Bompenger går på bilens registreringsnummer.

Vogna vi har er så gammel så den er uten stekeovn. Vi har micro, men den går på 220v.

I forhold til vekt, er det jo en mulighet og dra til nærmeste veistasjon m/vekt og få sjekket ut vekten på bil & vogn med basisutstyr (kjøkkenutstyr, sengetøy mv). Da ser en hvor mye vekt det utgjør, så kan klær og annen bagasje veies med vanlig koffertvekt?

I tillegg til "vogna", kommer draget, så det blir fort halvannen meter mer på total lengde.

Leoness
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Leoness »

Ja, hvis man sammenligner med tilhenger, så betaler man jo bare for bilen gjennom bomringer.
Veistasjon med vekt er tingen da. Ser for meg at man lett kan bli overrasket over hvor mye ting faktisk veier når man pakker for tur ;)

Post Reply

Return to “Turglede [Grønn]”