Soveposer

Lange turer i skog og mark, eller bare en kort tur til super'n og hjem?
Post Reply
Boblikoff
Stort hjerte og lang hals
Tidligere kjent som:

Soveposer

Post by Boblikoff »

Vet det er flere turmennesker her inne. Familien Boblikoff trenger nye soveposer. Vo voksne har tresesongersposer som funker, men trenger noen til de litt kaldere nettene. Jeg er «typisk dame» - blir lett kald rundt hoftepartiet og på føttene, og er generelt en frossenpinn. Er rundt 178 og slank. Samboer er ganske varm av seg, men lang og bredskuldret, så noen av de vanlige posene blir som et pølseskinn på ham.

Ungenes soveposer er ganske tynne, men det har vi løst ved at vi kobler sammen min og samboers tresesongerspose slik at jeg ligger i dem med en unge på hver side, som også har sine barneposer nedi de sammenkoblede. Skulle gjerne hatt soveposer tio dem sommer varme nok til at jeg føler meg trygg på at de holder varmen i sin egen pose gjennom natten.

Er ikke helt oppdatert på soveposefronten (den siste jeg kjøpte vae ajungilak, det er vel noen år siden de ble Mammut :-p ), så kom gjerne med noen anbefalinger!
Guffrias, jan.13
Lissmorven, okt.15

Majemor
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Re: Soveposer

Post by Majemor »

Dun eller syntet? Jeg liker komboen - en tresesongs dunpose med en tynn / medium syntet utenpå. De posene dekker det meste gjennom året, brukt hver for seg eller i kombo (dunposen for 30- har det dessverre ikke vært bruk for siste ti åra..). Og varmeflaske er gull - Nalgene 1liter fylt med kokende vann og en ullsokk utenpå, nedi posen, gjerne på rompa.

Av dun gir Warmpeace sine poser mye for pengene.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Boblikoff
Tidligere kjent som:

Post by Boblikoff »

Har ikke helt klart å bestemme meg for dun eller syntet, kom gjerne med innspill for og i mot.

Ja, bruker gjerne varmeflaske, men den glir unna i løpet av natten, så våkner flere ganger av at jeg har blitt litt kald og må få plassert flasken igjen. Har nylig oppgradert liggeunderlaget, så håper det hjelper på også.
Guffrias, jan.13
Lissmorven, okt.15

cocos
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Post by cocos »

Dun vs syntet lurer jeg også på. Innbiller meg at dun er å foretrekke som vintersovepose, uten at jeg helt vet hvorfor.

melym
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by melym »

https://www.helsport.no/outlet/sovepose ... gJ_VfD_BwE
Anbefaler Helsport outlet, der er det demovarer og fjorårets modeller til lave priser. Har kjøpt Rago down spring derfra nå, helt ok for meg om jeg ikke har årets modell i sovepose! ;-)

Jeg valgte dun fordi jeg er opptatt av vekt og varme. Til den prisen fant jeg ingen lettere pose som var like varm. Hvis du ikke skal bære tung sekk, kan du velge etter helt andre kriterier.

Boblikoff
Tidligere kjent som:

Post by Boblikoff »

melym wrote:
Wednesday 17. April 2019 kl. 9.07
https://www.helsport.no/outlet/sovepose ... gJ_VfD_BwE
Anbefaler Helsport outlet, der er det demovarer og fjorårets modeller til lave priser. Har kjøpt Rago down spring derfra nå, helt ok for meg om jeg ikke har årets modell i sovepose! ;-)

Jeg valgte dun fordi jeg er opptatt av vekt og varme. Til den prisen fant jeg ingen lettere pose som var like varm. Hvis du ikke skal bære tung sekk, kan du velge etter helt andre kriterier.
Ja, har brukt outleten deres når jeg har kjøpt forskjellige ting tidligere. Aldri prøvd soveposene til helsport før, men antar de er gode på det også? Disse soveposene laget for kvinner, har det noe for seg, eller kan man like gjerne gå for unisexmodellene?
Guffrias, jan.13
Lissmorven, okt.15

Katriona
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som: Triona

Post by Katriona »

Har du vurdert lakenposer til de voksne? Det øker komfort-temperaturen med noen grader.

Jeg kjøpte meg kvinnesovepose for et par år siden. Kjenner det har gått litt for lang tid mellom jeg sov i vanlig sovepose til jeg nå sov i den nye til at jeg klarer å sammenlikne de. Dessuten litt urettferdig å sammenlikne splitter ny dun-sovepose med min gamle speider-sovepose. Min er fra Marmot og jeg er meget fornøyd. (Det var dyrevern inne i bildet også så da var det lett innsalg hos meg :p )

Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Batman »

Jeg har kvinnepose fra helsport, er fornøyd, men jeg synes den er litt liten (jeg er 158 og 58, så ikke noe gigamenneske). Liker veldig godt å sove i dun, men det er ofte at dun er upraktisk, så vet ikke om jeg ville valgt det som eneste pose. Dunposene skal også lagres løst, så det tar mer plass i boden.

Men det jeg merker større forskjell på enn selve posen er underlaget. Etter at jeg fikk meg exped har jeg ikke vært kald uansett pose.
Storebror 09, lillebror 11, minstebror 16

Boblikoff
Tidligere kjent som:

Post by Boblikoff »

Batman wrote:
Friday 19. April 2019 kl. 9.00
Jeg har kvinnepose fra helsport, er fornøyd, men jeg synes den er litt liten (jeg er 158 og 58, så ikke noe gigamenneske). Liker veldig godt å sove i dun, men det er ofte at dun er upraktisk, så vet ikke om jeg ville valgt det som eneste pose. Dunposene skal også lagres løst, så det tar mer plass i boden.

Men det jeg merker større forskjell på enn selve posen er underlaget. Etter at jeg fikk meg exped har jeg ikke vært kald uansett pose.
Har liggeunderlag fra exped vi også, men forrige helg var første gang vi lå i samme telt hele gjengen. Vi er fire og det er plass til tre liggeunderlag i teltet. Fant ikke de sammenkoblingssnorene, så jeg ble liggende litt i glippen mellom to av underlagene. Det hjelper ikke på :-P

Syntes også dameposene virket litt små. Jeg er 178 lang, og uten å ha sjekket nøye virker det som om de da blir i korteste laget..?

Bodplass har vi massevis av, så det skal gå greit med tanke på dunposer. Er egentlig mer bekymret for om vi kommer til å klare å holde de tørre i løpet av turene.
Guffrias, jan.13
Lissmorven, okt.15

Post Reply

Return to “Turglede [Grønn]”