Kompass - hva skal jeg kjøpe

Lange turer i skog og mark, eller bare en kort tur til super'n og hjem?
Post Reply
Katriona
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som: Triona

Kompass - hva skal jeg kjøpe

Post by Katriona »

Min indre, rustne speider er på vei til å anskaffe seg kart over et turområde jeg brukte mye i barndommen og ungdommen. Den gangen var det speideren som holdt kart, kartmappe og kompass slik at type kompass tok jeg aldri stilling til den gangen. Så da trenger jeg kompass også. Det finnes sikkert noe moderne og praktisk på gps-fronten, men nå tenker jeg litt klassisk og gammeldags. Tenkte å re-lære meg bruke og lære bort bruken til den vesle fiskeentusiasten som nettopp har våknet i min sønn ettersom det turområdet er veldig bra å fiske i. (Har jeg lest).

Så hvilket kompass bør jeg anskaffe meg ? Har forstått at det kan være et problem med enkelte som får bobler som er i veien for pila og at noen blir litt for små for å peile skikkelig på tur.

Noen som har peiling her inne ? Her kan dere jo alt

Dypvannzfisk
Tidligere kjent som: Evalita

Re: Kompass - hva skal jeg kjøpe

Post by Dypvannzfisk »

Gå i en sportsbutikk og spør etter et sånn vanlig, "gammeldags" et. Det bør de ha.
:bag:

Katriona

Post by Katriona »

Dypvannzfisk wrote:Gå i en sportsbutikk og spør etter et sånn vanlig, "gammeldags" et. Det bør de ha.
Det regner jeg med, men lurte litt på om noen visste om et godt et de hadde god erfaring med å bruke. Som ikke blir lett ødelagt feks og evt hvorfor det er godt så jeg ikke går i "god selger fella" og ender opp med et ekspedisjonskompass til 3000,- (er ikke SÅ lettlurt altså).

Lykkeliky
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Lykkeliky »

Vi har sånn standardsak og det funker i massevis for oss i allefall vil tro du får det i alle sportsbutikker ja?!
❤️mamma❤️mammaere❤️mammaest❤️

Lillemo77

Post by Lillemo77 »

Som orienteringsløper så har jeg erfart at man ikke skal gå for de billigste i hvert fall. Et Silva til 400kr ++ bør være en grei investering.

cec79
Tidligere kjent som:

Post by cec79 »

Jeg er og gammel orienteringsløper og hadde et par-tre Silva-kompass som fungerte ypperlig i årevis. Hva de kostet aner jeg ikke, tror jeg først hadde et rimelig et, men husker jeg fikk et par mer seriøse etterhvert. Hvis du kjøper Silva tror jeg du er trygg på å få et godt kompass.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Mamma til Snuppa 2010 og Lillesøster 2013

Majemor
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Majemor »

Tror alle modeller platekompass fra Silva og Suunto er gode nok.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Katriona

Post by Katriona »

Suverent! Tusen takk for gode og konkrete tips. Har kikket litt på Silva og lurer på hva som er forskjellen på de ulike typene. Det kan jeg fint spørre butikkene om Da skal jeg finne butikk som har disse.

Post Reply

Return to “Turglede [Grønn]”