Plantekasser

For de litt større - og kanskje dyrere? - prosjektene man har. Men også det nest (tredje) kjæreste man eier.
Post Reply
Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Plantekasser

Post by Vriompus »

Skal snekre meg karmer til å ha grønnsaker/urter i. Kunne kjøpt pallekarmer, men tenker jeg klarer å smelle sammen noen i perfekt størrelse relativt rask og til rimelig pris. Men! Høyde - hvor høye bør de være? Tenker å ha tomater og agurk i kassene (hvertfall noen av de ørten plantene), skal sette espalier så de har noe å støtte seg på.

Kuriosa
Liker ideen om familieseng
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Re: Plantekasser

Post by Kuriosa »

Skal de stå på bakken med brukbar jord under eller må plantene klare seg med jorda som er oppi kassene? Hvis de kan sende røttene ned i jorda under kassa, burde det holde med samme høyde som en enkelt pallekarm, men hvis de bare får jorda som er i kassa, så bør du nok satse på minst to pallekarmhøyder.
Storebror 2011, Lillebror 2014.

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som: Mitt virkelige jeg :)

Post by Insomnia »

En pallekarm er ca 20 cm+ høy, men så kommer det an på om hvor bred og lang du vil ha dem. Du får plass til mye jord i en slik. En plante trenger 10-20l jord hvis du er flink til å gjødsle/vanne. Du får plass til mange tomatplanter i en karm.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Tifo-avhengig, (ufrivillig) hjemmeværende,grønnsakshagenerd :dum:

DronningMargrethe
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by DronningMargrethe »

Med mindre du skal bygge for evig tid, så hadde jeg gått for pallekarmer. 99kr på jula og plantasjen, får ikke mye annet material for de pengene.
Skravleglad Bergenser

Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Vriompus »

Vi bor i område med mye snegler, men høyden på karmen har vel lite å si - de jævlene finner frem uansett... kan bruke jord under, det er plen rundt. Barnas sandkasse har stått der i 8 år, men nå er den så råtten at vi tenker å fjerne den og sette karmer der i stedet.

Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Vriompus »

DronningMargrethe wrote:Med mindre du skal bygge for evig tid, så hadde jeg gått for pallekarmer. 99kr på jula og plantasjen, får ikke mye annet material for de pengene.
Ja.. men jeg mistenker de er ugunstige i størrelsen for plasseringen mtp utnytting av plassen. Får måle og sjekke.

skogskatt
TiO-fantast
Tidligere kjent som: skogskatt for alltid

Post by skogskatt »

Jeg har dobbel pallekarm to steder, altså de ligger oppå hverandre i høyden. Duk i bånn. Lite snegler som gidder å klatre helt opp.

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som: Mitt virkelige jeg :)

Post by Insomnia »

Jeg har faktisk gått motsatt vei og tatt av pallekarmer. Det er egentlig bare gulrøtter, pastinakk o.l som trenger det, men i år blir det dyrket i melkekartonger

Det finnes mange fine forslag på pinterest på bygging av plantekasser. Fra enkle til veldig avanserte.

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Tifo-avhengig, (ufrivillig) hjemmeværende,grønnsakshagenerd :dum:

siphonaptera
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by siphonaptera »

Her har jeg dobbel høyde til jordskokk og den kassa som en gitt vår er jordfabrikk for vinterens bokashisamling. Den kassa inneholder løk og brokkoli, så ingen fare for at den trenger høyden, men jordfabrikken gir behov for litt ekstra volum.
Resten er i enkle pallekarmer eller tilsvarende hjemmesnekra.

Batman
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Batman »

Jeg har laget mine med høyde som to-tre pallekarmer. Hadde en enkel, men synes det er vanskelig å blande kompost og sånt i når det er så lite plass. Og lettere å legge over duk om det ikke er fylt helt opp med jord.
Storebror 09, lillebror 11, minstebror 16

Post Reply

Return to “Hage, hus, hjem, interiør [Grønn]”