Telt eller lavvo

Forum for frittgående skravling over en lav sko og høy takhøyde.
Post Reply
Pippi
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Telt eller lavvo

Post by Pippi »

Vi planlegger årets store happening: telttur! Inspirert av speiderjenta i familien skal vi teste teltlivet. Og da må vi ha telt.
Men hva kjøper vi? Lavvo eller telt! Merke? Hvor stort?

Krav til teltet/lavvo:
- enkelt i bruk, enkelt å sette opp osv
- brannhemmende materiale
- komfortabelt å bruke. (God høyde, feks lavvo? To soverom? Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter)
- tåle at hunden er med på tur.

Teltet/lavvoen vil bli brukt til korte turer, på hovedsakelig fint vær, så trenger ikke være en sånn ekstremvariant eller fjellvariant.
Teltet må kunne bæres, så sånne digre campingtelt utgår, men vi skal ikke drasse på det langt unna bilvei, så vekt er ikke avgjørende.
Tanken er at i tillegg til familieturer så skal ungene også kunne bruke det til feks å sove i hagen med venner.

Hva leter vi etter? Telt eller lavvo? Tips til gode varianter til 4 pers?
(Og lavvo: ser at mange er beregnet på 8-10 pers. Er det fordi man kjøper lavvo for å dra mange på tur, eller er det generelt liten plass i dem sånn at man derfor kjøper større enn antal personer tilsier (de færreste drar vel på telttur og sover 8-10 pers i samme telt?)

Sent from my iPad using Tapatalk

Majemor
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Re: Telt eller lavvo

Post by Majemor »

Jeg lurer på om vår lavvo er 6/7manns og vi trenger den plassen vi fire.

Bergans Wiglo er kanskje et alternativ? Det er en slags hybrid.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

KuMedFletter
TiFo-Avhengig

Post by KuMedFletter »

Vi har stor lavo, og jeg er glad for plassen , takhøyden og at den er ganske enkel å sette opp. Jeg/ barna savner at det ikke er avdelte rom der. Det er mer atraktivt å kunne dele opp enn jeg tenkte pp forhånd . Så skulle jeg kjøpt igjen ville jeg kjøpt et sånn familietelt med to soverom og " fellesrom " i midten, tror jeg. De finnes jo i ulike størrelser. Og helt absolutt, - med tett gulv også i midtdelen.
Be kind whenever possible
Its always possible

(Dalai Lama)

Pippi
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Pippi »

Ja, akkurat det med to soverom er jeg litt delt på: ser nytten når hunden er med, så slipper ungene å bli vekt av en våt snute i tide og utide. Men om ungene skal bruke teltet sammen med venner er det jo mer stas å sove sammen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Trøffelpiken
Stort hjerte og lang hals

Post by Trøffelpiken »

Det jeg føler vi mangler i vårt telt er to innganger, også smart i forhold til lufting, og en god plass til bagasje og til å koke / steke i en forgang. Vet ikke så mye om lavoer, da. Virker fint å kunne stå og ha masse plass.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Majemor
TiFo-Avhengig

Post by Majemor »

Sånn til tur og ikke camping synes jeg tunneltelt ala Helsport Spitsbergen eller Hilleberg Keron gt er best. To innganger, et stort og et lite fortelt, full sittehøyde hele veien. Med Helsport hvertfall pleier man å kjøpe modell som er beregna for en person mer enn man er. De har billigere varianter av modellene sine i Trek-serien tror jeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

melym
TiFo-Avhengig

Post by melym »

Lavvo er romslig, hyggelig, praktisk å fyre i. Det store minuset for meg er at det ofte er dårlige løsninger for å gjøre det insektstett. Hvis dere skal til myggrike områder og/eller er lite glad i småkryp, ville jeg gått for telt. Telt kan du også få mye lettere - men lette telt koster. Prioriterer dere komfort, takhøyde og fyringsmuligheter er lavvo tingen.

Helsport har telt med to rom, ett relativt lett https://www.helsport.no/fjellheimen-6-camp og ett enormt med ståhøyde, men tungt og enda dyrere https://www.helsport.no/valhall . I disse kan du velge om du bruker det med ett eller to innertelt. Dvs, hvis barna skal på tur alene og bare vil ha ett rom kan de ha superstort og praktisk yttertelt.

Prioriterer dere vekt høyere er superlight serien til Helsport ufattelig lette telt (vi har god plass til alle fem med bagasje i et telt som veier 2,1 kilo med plugger). Men de er dyre, og ikke med to rom. Finnes flere produsenter som har lignende gode telt, feks Hilleberg.

Det finnes også mange telt i rimeligere prissjikt som fungerer helt fint så lenge dere ikke trenger å være så opptatt av vekt, og hvis dere ikke skal sove på vindutsatte steder som setter større krav til teltkvalitet.

Outleten til Helsport pleier å ha en god del telt på gode tilbud, de har feks blitt satt opp på messer og er like fine. Men akkurat nå hvor alle skal sove ute var det lite utvalg der https://www.helsport.no/outlet/telt?gcl ... gIjLPD_BwE.

Selges mange telt på Finn som er lite brukt (friluftsambisjonene er ofte større enn realitetene :fnis: ), kanskje det gjør det mulig å kjøpe et bedre telt enn hvis dere må betale nypris?

Post Reply

Return to “Åpent skravleforum [Grønn]”