Elsykkel tips?

Forum for frittgående skravling over en lav sko og høy takhøyde.
Post Reply
enel
Fast inventar
Tidligere kjent som: Sistemann

Elsykkel tips?

Post by enel »

Jeg skal bytte jobb, midlertidig, og er plutselig nede i overkommelig transportavstand. Kollektivt eller elsykkel er spørsmålet.

Noen som kan anbefale en god elsykkel? Vi har økonomi til å strekke oss et stykke oppover, men vil da helst ha valuta for pengene.

Ønskeliste så langt: klassisk look, lett vekt, krankplassert motor
2004-2005-2008-2015 :gruppeklem:

hanisisan
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som: Hanisisan

Re: Elsykkel tips?

Post by hanisisan »

Godt fornøyd med min Moustache Samedi, kjøpt hos Evo Elsykler på salg. Ulemper er at den har veldig smale dekk, typisk bysykkel, og den er muligens litt tung. Jeg trekker ikke sykkelvogn, da trenger man kanskje litt mer oomph.

Sent fra min SM-A705FN via Tapatalk

gaupekatt
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by gaupekatt »

Elsykler er ikke lette.... El-biten veier en god del i seg selv, og med motor mellom beina er ikke vekt noe man trenger å prioritere på samme måte.

Jeg kjøpte en hybridsykkel, også på evo, i høst, og er helfrelst. De har ikke modellen lenger, såvidt jeg ser. Men et viktig tips jeg fikk da jeg skulle kjøpe er at batterikapasitet og -ytelse er bra.
Storesøster 1996 gaupeungen 2006

TuridLaila
JegsåbortetøyeblikkHVORERBABYEN!?!... Åh. På ryggen i dag.
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by TuridLaila »

Hvis du har mulighet, så kjøp elsykkel i nærheten av der du bor, slik at det er lett å stikke innom for service og hjelp. Det skal i allefall jeg når jeg må bytte ut min Ellers så har jo sykkelpikene noen superfine sykler syns jeg nå har jeg en praktisk fra xxl, men skulle ønske jeg hadde en det var litt enklere å bruke når jeg har på kjole. Men har vært veldig fornøyd med service fra xxl når noe har gått i stykker.

Sent fra min COL-L29 via Tapatalk

Kuriosa
Liker ideen om familieseng

Post by Kuriosa »

Jeg er fortsatt fornøyd med min Haibike etter fem års bruk året rundt, men jeg vet ikke om de lager klassiske modeller. Jeg ville i alle fall valgt en anerkjent produsent sånn at det er lett å få tak i reservedeler hvis du skulle trenge det.
Storebror 2011, Lillebror 2014.

melym
TiFo-Avhengig

Post by melym »

Alle jeg kjenner som har kjøpt elsykkel, mener at man må betale akkurat så mye som de har gjort for å få tak i en god nok elsykkel. De som har kjøpt til 15000 mener det holder, de som har kjøpt til 25 000 mener det må til for å få en skikkelig sykkel, og de som har kjøpt til 35 000 mener det er helt nødvendig for å få en god sykkel. Og ingen av dem har prøvd andre sykler, ihvertfall ikke noen billigere :fnis:

Så mitt beste råd er å få prøve noen sykler, lese tester og vurdere hva du egentlig trenger. Lett å se seg blind på andres kriterier som ikke gjelder for deg. Mange sykler trekkes for eksempel fordi de mangler demper i tester, for meg som skal sykle på asfalt og er opptatt av vekt og kraft er demper bare en ulempe. Det er stor forskjell på tyngde på elsykler også, innen vanlige prisklasser kan de feks veie fra 18 til nesten 30 kilo, det merker du stor forskjell på. Helt andre behov hvis du skal sykle relativt flatt/kort enn hvis du skal sykle langt og bratt, og vi har ulike preferanser for hvor fort vi vil det skal gå, hvor smooth du trenger at motoren er, hvor mye hjelp du vil ha i bakkene.

På en tur fram og tilbake til jobb blir det totalt 2,5 mil/300 høydemeter om dagen for meg. Prøvde meg først med en relativt enkel modell til ca 12 000, av Brelett-typen. Det holdt ikke, kjentes nappete, lite trøkk, begrenset batterikapasitet i forhold til lengden, for oppreist. Nå låner jeg en hybridsykkel som koster 20 000 ny, og jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal kjøpe sykkel for mer enn det hvis man har tilsvarende behov og preferanser som meg. Den har mer enn nok trøkk og kapasitet til turen min, skrur ofte ned motoren for å få tråkket litt selv også.

Problemet er at den jeg låner nå nok er et uvanlig godt kjøp i denne prisklassen, den vinner blant annet testen her https://www.tek.no/samletest/i/0nXjdE/e ... 000-kroner, men denne modellen er ikke så lett å få tak i nå. Så jeg leter etter noe tilsvarende, eller brukt, men har ikke funnet det ennå. Haster egentlig med å få tak i sykkel nå vi ikke skal ta kollektivt. Samtidig er dette alt for dyre ting til å feilkjøpe, så ikke lett!

melym
TiFo-Avhengig

Post by melym »

Alle jeg kjenner som har kjøpt elsykkel, mener at man må betale akkurat så mye som de har gjort for å få tak i en god nok elsykkel. De som har kjøpt til 15000 mener det holder, de som har kjøpt til 25 000 mener det må til for å få en skikkelig sykkel, og de som har kjøpt til 35 000 mener det er helt nødvendig for å få en god sykkel. Og ingen av dem har prøvd andre sykler, ihvertfall ikke noen billigere :fnis:

Så mitt beste råd er å få prøve noen sykler, lese tester og vurdere hva du egentlig trenger. Lett å se seg blind på andres kriterier som ikke gjelder for deg. Mange sykler trekkes for eksempel fordi de mangler demper i tester, for meg som skal sykle på asfalt og er opptatt av vekt og kraft er demper bare en ulempe. Det er stor forskjell på tyngde på elsykler også, innen vanlige prisklasser kan de feks veie fra 18 til nesten 30 kilo, det merker du stor forskjell på. Helt andre behov hvis du skal sykle relativt flatt/kort enn hvis du skal sykle langt og bratt, og vi har ulike preferanser for hvor fort vi vil det skal gå, hvor smooth du trenger at motoren er, hvor mye hjelp du vil ha i bakkene.

På en tur fram og tilbake til jobb blir det totalt 2,5 mil/300 høydemeter om dagen for meg. Prøvde meg først med en relativt enkel modell til ca 12 000, av Brelett-typen. Det holdt ikke, kjentes nappete, lite trøkk, begrenset batterikapasitet i forhold til lengden, for oppreist. Nå låner jeg en hybridsykkel som koster 20 000 ny, og jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal kjøpe sykkel for mer enn det hvis man har tilsvarende behov og preferanser som meg. Den har mer enn nok trøkk og kapasitet til turen min, skrur ofte ned motoren for å få tråkket litt selv også.

Problemet er at den jeg låner nå nok er et uvanlig godt kjøp i denne prisklassen, den vinner blant annet testen her https://www.tek.no/samletest/i/0nXjdE/e ... 000-kroner, men denne modellen er ikke så lett å få tak i nå. Så jeg leter etter noe tilsvarende, eller brukt, men har ikke funnet det ennå. Haster egentlig med å få tak i sykkel nå vi ikke skal ta kollektivt. Samtidig er dette alt for dyre ting til å feilkjøpe, så ikke lett!

Kuriosa
Liker ideen om familieseng

Post by Kuriosa »

melym wrote:
Wednesday 20. May 2020 kl. 9.52
Jeg måtte ha lånesykkel i noen uker da min var til reparasjon, og jeg var (heldigvis!) ikke i tvil om at jeg liker min egen sykkel best selv om den jeg fikk låne var i samme prisklasse (25 000-30 000). Den jeg fikk låne hadde for oppreist sittestilling for meg, og motoren hadde ikke like god kraftregulering.

Sambo har en billig variant fra biltema, og den har helt klart mindre effekt enn min. Jeg kjører fortere selv med sykkelvogn tilkoblet.
Storebror 2011, Lillebror 2014.

smil
Stort hjerte og lang hals

Post by smil »

Som en skrev over her er også mitt beste tips å handle sykkelen lokalt, hos noen med verksted. Det er liksom nokså mye heft å måtte sende en sykkel i posten til en nettbutikk hvis det skulle bli problemer med den.

Sykkelpikene har jeg lest endel misfornøyde kommentarer om servicen til på transportsykkelforumet på facebook.

skogskatt
TiO-fantast
Tidligere kjent som: skogskatt for alltid

Post by skogskatt »

Anbefaler og å prøve ulike modeller. Jeg prøvde mange og syntes det var forskjell på de til 10-15000 og de til 20-30000. For meg stod valget nesten likt mellom en på EVO, Riese og Müller og Electra ho sykkelpikene. For meg var behagelig sittestilling viktig + at jeg ville ha en sykkel som funka i litt bakker. For meg passa begge de to, men Electraen hadde hakket bedre motor, så da ble det den. Det er tykke ballongdekk, men funker fint til mitt bruk/ asfalt/ by. Tykke dekk kompenserer for manglende demping. Men det viktige er å tenke på hva/ hvor du kommer til å bruke den og finne en sykkel som passer til det. Jeg er 155 eller noe høy og da var det plutselig langt færre sykler å velge i, så prøv og kjenn på sittestilling. De fleste butikker lar deg prøve sykkelen en tur.

enel
Fast inventar
Tidligere kjent som: Sistemann

Post by enel »

Tusen takk for mange gode tips. Dere er gull!
2004-2005-2008-2015 :gruppeklem:

Post Reply

Return to “Åpent skravleforum [Grønn]”