Strikkefasthet (igjen)

For deg som er glad i å bruke hendene
Post Reply
cocos
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Strikkefasthet (igjen)

Post by cocos »

Jeg trenger hjelp til strikkefasthet (igjen).
Skal strikke en bygenser fra bystrikk til min mann.

Opprinnelig garn er alpakka wool fra dsa og strikkefasthet er 26-27m/10cm på #3.

Jeg skal strikke med Sandnes Sisu og får en strikkefasthet på 24m/10cm på pinne #3. Orker ikke strikke med midre pinner, så da håper jeg på hjelp til å regne om😉

Str L tilsvarer en omkrets på 105cm og det skal legges opp 312 masker.

Str M tilsvarer en omkrets på 100cm og det skal legges opp 296m.

Min mann måler ca 103cm rundt, så L er i utgangspunktet riktig str. Side min strikkefasthet er færre masker, blir vel M mer riktig.

Men hvordan regner jeg ut hvor bred den blir med min strikkefasthet? Jeg får det ikke til å stemme at feks 312 m skal tilsvare 105cm omkrets med rett strikkefasthet.. så mulig jeg regner feil. Hjelp! 🤪

Ilce
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Re: Strikkefasthet (igjen)

Post by Ilce »

cocos wrote:Jeg trenger hjelp til strikkefasthet (igjen).
Skal strikke en bygenser fra bystrikk til min mann.

Opprinnelig garn er alpakka wool fra dsa og strikkefasthet er 26-27m/10cm på #3.

Jeg skal strikke med Sandnes Sisu og får en strikkefasthet på 24m/10cm på pinne #3. Orker ikke strikke med midre pinner, så da håper jeg på hjelp til å regne omImage

Str L tilsvarer en omkrets på 105cm og det skal legges opp 312 masker.

Str M tilsvarer en omkrets på 100cm og det skal legges opp 296m.

Min mann måler ca 103cm rundt, så L er i utgangspunktet riktig str. Side min strikkefasthet er færre masker, blir vel M mer riktig.

Men hvordan regner jeg ut hvor bred den blir med min strikkefasthet? Jeg får det ikke til å stemme at feks 312 m skal tilsvare 105cm omkrets med rett strikkefasthet.. så mulig jeg regner feil. Hjelp! Image
24m/10cm = 240m/100cm med din strikkefasthet.
Så ca 248m = 103cm.

Str M får jeg til å bli 123cm omkrets med din strikkefasthet Image
(og originalt fra oppskriften 109cm...) Image

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

❤️ Den selverklærte Diktatoren (juli-10) ❤️ Den autonome Anarkisten (mai-12) ❤️ Ninjaen (februar-15)

Ilce
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Ilce »

De virker kanskje å ha lagt inn en positive ease? At det som oppgis er omkrets på kroppen, men at selve plagget er større?

❤️ Den selverklærte Diktatoren (juli-10) ❤️ Den autonome Anarkisten (mai-12) ❤️ Ninjaen (februar-15)

cocos
Tidligere kjent som:

Post by cocos »

Ilce wrote:
Monday 22. June 2020 kl. 16.39
De virker kanskje å ha lagt inn en positive ease? At det som oppgis er omkrets på kroppen, men at selve plagget er større? Image

Ja, det kan nok være ja. Men leser nå at siden framsiden har strukturstrikk, så vil det strekke seg endel sammen men forts være svært tøyelig.

Ville dere satset på str m og fulgt oppskriften til den, eller lagt opp masker etter utregnet maskeantall?

Rhea
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Rhea »

Det er nok lagt inn 5-10 cm bevegelsesvidde, ja.

Jeg ville ha gått ned i pinnestørrelse. Alternativt gått ned til str S, men da får du et ganske annet og løsere uttrykk med færre, men større masker. Siden det er mye mønster, så blir det fort mye jobb hvis du skal regne om oppskrifta. Hvis plagget skal være 5-10 cm større enn kroppsmål, så må du legge opp et sted mellom 259 og 271 masker. Og så må det tilpasses så det passer til mønsteret.
Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

cocos
Tidligere kjent som:

Post by cocos »

Får strikke en prøvelapp med pinne 2,5 og se tenker jeg. Synes bare det ser fint ut med pinne 3, tett og fint og bra på strukturen.

smil
Stort hjerte og lang hals
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by smil »

Prøvelapp er lurt. Det kan jo hende at din strikkefasthet er nærmere det som står i oppskriften, selv om du bruker tykkere pinner.

cocos
Tidligere kjent som:

Post by cocos »

smil wrote:
Monday 22. June 2020 kl. 20.52
Prøvelapp er lurt. Det kan jo hende at din strikkefasthet er nærmere det som står i oppskriften, selv om du bruker tykkere pinner.
Jeg har laget en prøvelapp med Sisu på pinne 3, og da blir strikkefastheten 24m/10. Burde ha vært 26-27. Får prøve med pinne 2,5 og se hvordan det blir. Men fortsatt litt itvil om jeg skal strikke m eller l uansett 🙃

Post Reply

Return to “Strikking, hekling, og annet garnrelatert [Grønn]”