Kjøpa ipad til ungane?

Forum for frittgående skravling over en lav sko og høy takhøyde.
Post Reply
McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Kjøpa ipad til ungane?

Post by McMor »

Eg vurderer å kjøpa ipad til ungane. Kva er minimum på modell og minne for at dei skal ha glede av ein ipad? Eg ser at dei kjipaste ikkje er så ille i pris, men dei er kanskje uansett ikkje verdt å kjøpa?

Bill.mrk. 6 veker ferie igjen...
Storesøster aug.11 og Litlesøster nov.12
Deler livet med min større halvdel, McFar

Miliane
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Re: Kjøpa ipad til ungane?

Post by Miliane »

Her har vi kun de enkleste - 16GB? Men det avhenger jo hvor mye som skal lastes ned.

Fløyteblomst
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Fløyteblomst »

Vi synes 32 GB er for lite.... Men det kommer jo an på mye.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Storebror 2011 og Lillesøster 2014.

Kykkelikokos
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Post by Kykkelikokos »

Jeg hadde ikke kjøpt noe under 64 GB. Dette er den jeg vil anbefale: https://www.komplett.no/product/1138756 ... tellargraa

Det er den vi kjøper til elevene i kommunen jobber, og da beregner vi levetid på 4 år.

Husk at iOS tar en del kapasitet, i tillegg til at både bilder/video, apper og evt. nedlastet innhold (offline Netflix, Spotify osv.) tar plass.

Kjøper man en med lite minne vil man kunne ende opp med å ikke få oppdatert iOS om en stund uten å måtte gå inn å slette masse andre ting.

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by MtM »

Jeg har en på 128, og jeg er glad jeg kjøpte såpass med minne. Laster man ned filmer og serier fylles den fort!

Vi hadde en av de minste en gang, og der var det ikke plass til mer enn en 2-3 filmer. Upraktisk når man ikke har tilgang på nett (dvs ofte på ferie).

Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Vriompus »

Kjøp mye plass, ja. Jeg har en liten (og gammel), må stadig slette apper for å få plass til nytt.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Fløyteblomst
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Fløyteblomst »

Det er ikke noe mellom 32 og 128 nå. Da må man kjøpe pro eller mini.

9-åringen sparer til den med 128 GB. Han mangler 340 kr. :-)

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

Me har ein gammal ipad som me har funne fram nå. Men den er heilt håplaust «ufølsom». Kan noko gjerast for å fiksa det? Bytta skjerm? Ser for meg at det fort blir krav om to nye ipadar her, og det blir dyrt.

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som: Mitt virkelige jeg :)

Post by Insomnia »

Må det være ipad? Finnes andre som har god kapasitet og ikke nødvendigvis like dyre. Men dette er en smakssak. Jeg foretrekker Android.

Men uansett du trenger mye lagringsplass.

Sent fra min SM-T580 via Tapatalk

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Tifo-avhengig, (ufrivillig) hjemmeværende,grønnsakshagenerd :dum:

Bokormen
Fast inventar
Tidligere kjent som: en leseglad dame

Post by Bokormen »

Insomnia wrote:Må det være ipad? Finnes andre som har god kapasitet og ikke nødvendigvis like dyre. Men dette er en smakssak. Jeg foretrekker Android.

Vi har vært veldig fornøyd med Lenovo-brettene våre. Mye for pengene!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Mammaen til Storebror november 2007 og Lillesøster mai 2012

Strikkegal bokorm

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by MtM »

Insomnia wrote:Må det være ipad? Finnes andre som har god kapasitet og ikke nødvendigvis like dyre. Men dette er en smakssak. Jeg foretrekker Android.

Ja, mannen min kjøpte Samsung Galaxy-nettbrett (tror jeg) til ungene. Det var flere tusen kroner billigere enn iPad. Men selv er jeg glad i min iPad mini fra 2016. Image

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

Nei, det må jo ikkje det. Dei er vande med ipad sidan dei har det på skulen. Men dei er òg vande med Android, for dei har begge avlagde Androidtelefonar til å spela på. Desse telefonane syng verkeleg på siste verset, det er derfor eg funderer på ipad (eller anna nettbrett). Har nokon konkrete tips til rimelege, men gode Android-brett? Blir nok mest brukt til Roblox, Minecraft og youtube.

skogskatt
TiO-fantast
Tidligere kjent som: skogskatt for alltid

Post by skogskatt »

Vi har en gammel ipad uten mye lagringsplass. Bytta akkurat skjerm, for ser ikke behovet for oppgradering. Den brukes til å se å streame serier og filmer (noen ganger laster vi ned et par episoder i forkant av turer) og spille minecraft og av og til et par andre apper. Maks 64 gb ttor jeg da denne er en del år gammel. Fungerer helt ypperlig. Alt kommer jo an på bruken. Om du skal ha filmer o.l liggende og bruke den som kamera trenger du antagelig mer plass.

Insomnia
Fast inventar

Post by Insomnia »

McMor wrote:

Nei, det må jo ikkje det. Dei er vande med ipad sidan dei har det på skulen. Men dei er òg vande med Android, for dei har begge avlagde Androidtelefonar til å spela på. Desse telefonane syng verkeleg på siste verset, det er derfor eg funderer på ipad (eller anna nettbrett). Har nokon konkrete tips til rimelege, men gode Android-brett? Blir nok mest brukt til Roblox, Minecraft og youtube.
Som @Bokormen nevner, så er lenovo supre brett. Poden har hatt sitt i 4 år, men nå er batteriet utslitt. Han har brukt det til youtube osv.

skogskatt
TiO-fantast

Post by skogskatt »

Sjekka ipaden vår nå. Den er på 32GB og minst 6 år gammel. Dere som sier man må ha stor lagringsplass. Hva er argumentene for det?

Fløyteblomst
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by Fløyteblomst »

skogskatt wrote:Sjekka ipaden vår nå. Den er på 32GB og minst 6 år gammel. Dere som sier man må ha stor lagringsplass. Hva er argumentene for det?
Vår 32 GB er full av apper, lydbøker og musikk som vi laster ned til ungene når vi skal på ferie. Nesten ikke plass til noen episoder Barne-TV utenom det.
Hvis man bare streamer, blir det jo annerledes.

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Kjøpa ipad til ungane?

Post by MtM »

skogskatt wrote:Sjekka ipaden vår nå. Den er på 32GB og minst 6 år gammel. Dere som sier man må ha stor lagringsplass. Hva er argumentene for det?
Lagre filmer og serier. Det er slett ikke alltid jeg har nett tilgjengelig. Nå har jeg for eksempel vært på ferie i 1,5 uke uten wifi, og jeg har fylt iPaden med serier. Selv med 128GB ble det ikke så voldsomt mye. Tror jeg har fem filmer og rundt 15 TV-episoder (a 41 minutter) lagret. Da har jeg ikke lagret bilder, musikk etc på denne.
Hvis man kun streamer er det sikkert ikke noe problem. Men de minste iPadene (vi hadde en på 16GB, tror jeg) blir fulle bare med apper. Vi måtte stadig slette apper. Men så ødela minstebror den, så da forsvant det «problemet»...

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by MtM »

McMor wrote:

Mannen min kjøpte Samsung Galaxy A Tab 10.1 (tror jeg) til ungene. Fungerer veldig fint. Nå ser jeg det kun har 32 GB, og jeg anbefaler mer lagringskapasitet, hehe, men de bruker den bare til spilling og YouTube, typisk samme spill som dine barn.

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

MtM wrote:
McMor wrote: Nei, det må jo ikkje det. Dei er vande med ipad sidan dei har det på skulen. Men dei er òg vande med Android, for dei har begge avlagde Androidtelefonar til å spela på. Desse telefonane syng verkeleg på siste verset, det er derfor eg funderer på ipad (eller anna nettbrett). Har nokon konkrete tips til rimelege, men gode Android-brett? Blir nok mest brukt til Roblox, Minecraft og youtube.
Mannen min kjøpte Samsung Galaxy A Tab 10.1 (tror jeg) til ungene. Fungerer veldig fint. Nå ser jeg det kun har 32 GB, og jeg anbefaler mer lagringskapasitet, hehe, men de bruker den bare til spilling og YouTube, typisk samme spill som dine barn.

Så 32 GB kan gå?

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

MtM wrote: Mannen min kjøpte Samsung Galaxy A Tab 10.1 (tror jeg) til ungene. Fungerer veldig fint. Nå ser jeg det kun har 32 GB, og jeg anbefaler mer lagringskapasitet, hehe, men de bruker den bare til spilling og YouTube, typisk samme spill som dine barn.

Men Galaxy er i omtrent same prisklasse som ipad då. Eg hadde håpa å finna noko som ikkje tok heile feriebudsjettet.

Insomnia
Fast inventar

Post by Insomnia »

McMor wrote:
MtM wrote: Mannen min kjøpte Samsung Galaxy A Tab 10.1 (tror jeg) til ungene. Fungerer veldig fint. Nå ser jeg det kun har 32 GB, og jeg anbefaler mer lagringskapasitet, hehe, men de bruker den bare til spilling og YouTube, typisk samme spill som dine barn.

Men Galaxy er i omtrent same prisklasse som ipad då. Eg hadde håpa å finna noko som ikkje tok heile feriebudsjettet.
Vi kjøpte et rimelig lenovo brett beregnet til barn til kr 1000 til trille. Veldig lett og enkelt. Ser det er kommet en ny versjon som er enda billigere. Ulempen er at det bare er 16gb. Men det kan være nok og da kan dere kjøpe 2 brett.

Lenovo tabM7 2gen. Ca 900kr 16gb

Ser det finnes et litt større. Der får du god batterikapasitet også.

Lenovo tabM8 ca 1300 kr 32gb +2gb ram.

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

Takk @insomnia! Det var absolutt overkommeleg pris!

Smurfenurket
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Smurfenurket »

Ellers kan jeg absolutt anbefale å kjøpe på finn.no. Vi har kjøpt alle våre ipad'er der for en mye rimeligere penge enn å kjøpe nytt. Mange bytter ipad'er ofte... Vår erfaring er også at det lønner seg å kjøpe mye lagringsplass; spesielt ettersom ungene vokser til og vil laste ned ulike spill. Også en veldig fordel dersom man vil laste ned filmer før feriereiser eller lignende. Vi har gått for 128 eller 256; avhengig av hva vi har funnet på finn. Vi har ikke sett noe behov for å kjøpe med mulighet som bruk av sim-kort, så da har vi ikke trengt å betale ekstra for det. Vi kobler dem til wifi eller deler nett med dem fra telefonene våres dersom det absolutt trengs. (Men tror én av ipad'ene har mulighet for sim, siden det var det på den ene vi kjøpte uten at det var hensikten. Har aldri brukt det.) Vi byttet ut de eldste ipad'ene nå, og det ble en helt ny spillopplevelse for ungene. Det viser seg at Roblox og Minecraft ikke skal hakke seg fremover likevel...
Mamma til Vesla (oktober 2010), Mellombror (juli 2012) og Minstemann (april 2015)

"Når du har gått akkurat så langt at du ikke orker å gå et skritt til, da har du gått akkurat halvveis av hva du klarer."
Grønlandsk ordtak

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

Ipaden me har nå er kjøpt på finn. Det har vore kluss frå første dag, så eg vågar ikkje fleire bruktkjøp.

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by MtM »

McMor wrote:

Nei, tror mannen min betalte rundt 2500-2700kr? Han sa den var mye billigere enn tilsvarende iPad. Jeg sjekket ikke, tok hans ord for det.

skogskatt
TiO-fantast

Post by skogskatt »

Ja, alt kommer tydeligvis an på bruken. Lurt å tenke gjennom om du satser på å laste ned og lagre på Ipaden - du trenger lagringsplass. Eller om du satser på å streame- kan være greit med mulighet for simkort.

Vi har lite lagringsplass og mobilabonnement med masse data. Over tid går det kanskje opp i opp det man betaler med ekstra data mot en dyrere Ipad med mer lagring.

Anbefaler uansett å investere i godt deksel- skjermbeskytter - det gir dingsen lengre levetid.

Rhea
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Rhea »

skogskatt wrote: Vi har lite lagringsplass og mobilabonnement med masse data. Over tid går det kanskje opp i opp det man betaler med ekstra data mot en dyrere Ipad med mer lagring.
Forutsatt at du skal bruke paden på et sted med stabil mobildekning. Så ja, det er viktig å vurdere bruksmønster.
Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

MtM
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by MtM »

Rhea wrote:
skogskatt wrote: Vi har lite lagringsplass og mobilabonnement med masse data. Over tid går det kanskje opp i opp det man betaler med ekstra data mot en dyrere Ipad med mer lagring.
Forutsatt at du skal bruke paden på et sted med stabil mobildekning. Så ja, det er viktig å vurdere bruksmønster.
Jepp. For eksempel hytter uten dekning, eller på fly... Helt enig i at det er viktig med et GODT deksel, særlig når barn skal bruke iPaden!

Post Reply

Return to “Åpent skravleforum [Grønn]”