Matpakketips for kresne barn?

Her kan alt fra ulike kostholdsteorier til den beste oppskriften på rødkål diskuteres.
Post Reply
Kuriosa
Liker ideen om familieseng
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Matpakketips for kresne barn?

Post by Kuriosa »

Minstemann er av det kresne slaget og skal nå begynne på AKS (SFO) hvor han ikke lenger får et varmt måltid om dagen. Hittil har matpakken stort sett bestått av yoghurtpose som nesten alltid blir spist, brødskiver eller knekkebrød som i liten grad blir spist og banan eller eple som i noen grad blir spist. Dette har fungert sånn noenlunde så lenge varmmaten var noe han likte (kresen på middagsmat også, men spiser som oftest pasta, laks, pølser og rent kjøtt), men nå er jeg veldig spent på hvordan det vil gå med spisinga. Lista over matvarer som han spiser i større mengder er nokså kort, og mye av det han liker forutsetter oppvarming som ikke er mulig på skolen.

Hva gjør dere andre som har kresne barn for å få i dem mat på skolen?
Storebror 2011, Lillebror 2014.

Rhea
Fast inventar

Re: Matpakketips for kresne barn?

Post by Rhea »

Spiser han noe slags korn eller frokostblanding i yoghurten? Da blir det mer mettende. Er det noe skolemelktilbud med yoghurt eller lignende?

Mini mattermos.
Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

Kuriosa

Post by Kuriosa »

Rhea wrote:
Sunday 2. August 2020 kl. 17.20
Spiser han noe slags korn eller frokostblanding i yoghurten? Da blir det mer mettende. Er det noe skolemelktilbud med yoghurt eller lignende?

Mini mattermos.
Korn i yoghurt står dessverre ikke på menyen. Han spiser kun to typer yoghurt og de må være på samme "format" som vanlig for at han skal ville ha dem (en i beger som han allerede får både til frokost og kvelds, og en type yoghurtpose som han får i matboksen). De hadde skolemelk før, men det ble avviklet pga. korona og han drikker uansett ikke melk... Men det kan kanskje hende jeg kan få ham til å spise frokostblanding separat hvis jeg sender det med i en egen boks. Det har hendt noen få ganger at han har villet spise frokost-tall eller små ringer med morsomme farger.

Har tenkt tanken på å sende med pølse i termos, men ser for meg at det fort blir veldig mye søl hvis han skal fiske ut våte pølser fra den?
Det er jo lov å håpe at det å se de andre barna spise brødskivene sine vil få ham til å bli mer altetende, men jeg har ikke helt troen på det når det ikke har skjedd i løpet av fem år i barnehagen. :roll:

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

Kva med matmuffins (middagstype) eller grove fruktmuffins? Her har det fungert i periodar. Ein kald pølsesnabb sender eg også med innimellom. Enkel pastasalat?
Storesøster aug.11 og Litlesøster nov.12
Deler livet med min større halvdel, McFar

Rhea
Fast inventar

Post by Rhea »

Kuriosa wrote: Har tenkt tanken på å sende med pølse i termos, men ser for meg at det fort blir veldig mye søl hvis han skal fiske ut våte pølser fra den?
Hva med pasta og pølsebiter i mini mattermos, uten vann? Spises rett ut av boksen med gaffel, ingen fisking.
Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

Kuriosa

Post by Kuriosa »

McMor wrote:
Sunday 2. August 2020 kl. 17.42
Kva med matmuffins (middagstype) eller grove fruktmuffins? Her har det fungert i periodar. Ein kald pølsesnabb sender eg også med innimellom. Enkel pastasalat?
Pastasalat tror jeg ikke jeg får ham til å spise, han er nok mer en plukker enn en blander (ref. tidligere innlegg om spisetyper hos barn), men det er mulig at matmuffins kan fungere hvis det ikke finnes noe som minner om biter i dem. Hvis jeg lager grove pannekaker eller vafler med moste bananer, så kan jeg klare å lure oppi små mengder av ekstra frukt/grønt av type eple/kiwi/gulrot/avocado hvis jeg moser det så grundig med stavmikseren at det ikke er mulig å se at det er noe mer enn banan i røra. Men han spiser dem bare når de er varme. Han har dog likt å få servert rundstykker i barnehagen, så kanskje jeg må lære meg å bake rundstykker med ekstra mange kalorier. (Jeg har ingen god track record med gjærbakst - ting med bakepulver funker best for meg... :P )

Kuriosa

Post by Kuriosa »

McMor wrote:
Sunday 2. August 2020 kl. 17.42
Usikker på om det vil gå ned, han vil helst bare ha pølse i brød, men det er jo verdt et forsøk.

Når jeg tenker meg om, så er det jo mulig at ris og kylling med saus (tikka masala eller kinesisk) kan fungere hvis vi skaffer en mattermos. Det er i hvert fall en type middag med hele to ulike ingredienser som han faktisk spiser uten å protestere.
Last edited by Kuriosa on Sunday 2. August 2020 kl. 18.24, edited 1 time in total.

Ilce
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Ilce »

Vi har en veldig kresen også.

I perioder har det funket med:
Polarbrød uten noe på
Brødskive uten pålegg, og så honning i et lite glass+kniv så han kan smøre på. Alternativt syltetøy.
En periode gikk også nøtteblanding ned, ellers en håndfull saltkjeks eller havrekjeks.

Hvis det ikke er noe han liker/aksepterer i matpakken så går han uten mat hele dagen...så vi har gjort vårt beste for å være kreative og på tilbudssiden, men lite som aksepteres. Han har fått tilbud om nudler (de har vannkoker i klasserommet), men det vil han ikke. Ei heller "varmmat servert kald" (typ kjøttboller, pasta osv).
Følger med, for hvis du får noen gode tips her så kommer vi å (forsøke å) adoptere de!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

❤️ Den selverklærte Diktatoren (juli-10) ❤️ Den autonome Anarkisten (mai-12) ❤️ Ninjaen (februar-15)

Kuriosa

Post by Kuriosa »

Ilce wrote:
Sunday 2. August 2020 kl. 18.24
Vi har en veldig kresen også.

I perioder har det funket med:
Polarbrød uten noe på
Brødskive uten pålegg, og så honning i et lite glass+kniv så han kan smøre på. Alternativt syltetøy.
En periode gikk også nøtteblanding ned, ellers en håndfull saltkjeks eller havrekjeks.

Hvis det ikke er noe han liker/aksepterer i matpakken så går han uten mat hele dagen...så vi har gjort vårt beste for å være kreative og på tilbudssiden, men lite som aksepteres. Han har fått tilbud om nudler (de har vannkoker i klasserommet), men det vil han ikke. Ei heller "varmmat servert kald" (typ kjøttboller, pasta osv).
Følger med, for hvis du får noen gode tips her så kommer vi å (forsøke å) adoptere de!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Høres litt likt ut, ja. Vår kunne antagelig vært fornøyd med å spise den ene typen med yoghurt hele dagen, men han kan jo ikke leve på bare yoghurt. Av og til blir jeg litt misunnelig på folk som har unger som bare spiser det de blir tilbudt uten å protestere... (Eldstemann er i prinsippet mindre kresen, men han blir veldig lett matlei og vil ofte ha noe annet enn det vi har i huset, så da er vi på mange måter like langt selv om han har et langt større repertoar av matvarer som går ned.)

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

Eg har òg sendt med cheerios/weetos i liten boks, bollar (med eller utan nugatti på), fruktstang og rett og slett melkesjokolade. #spisevegring

Kjenner at eg gruer meg litt til matpakkekvardagen startar opp igjen.

Ilce
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Ilce »

McMor wrote:
Sunday 2. August 2020 kl. 19.56
Eg har òg sendt med cheerios/weetos i liten boks, bollar (med eller utan nugatti på), fruktstang og rett og slett melkesjokolade. #spisevegring

Kjenner at eg gruer meg litt til matpakkekvardagen startar opp igjen.
Ja, tørr Cheerios glemte jeg, det har vi også sendt med. Det går bare en dag eller to før det er oppbrukt dessverre, da.
Og ferske rundstykker (kjøpt på bakeri, på vei til skolen...) uten noe på har vi også prøvd. Der spiser han toppen, men ikke bunnen :sparke: (Men det går jo bare med korona-åpningstider på skolen, og foreldre som er hjemme pga koronatiltak. Til vanlig rekker vi jo ikke det. Og rundstykker fra dagen før går ikke ned)

Han er ikke noe glad i sjokoladepålegg, ellers hadde vi prøvd med det også (og jeg minnes tilbake til da jeg selv gikk på skolen, og hadde en klassekompis som fikk sjokopålegg på brødskiva, og læreren som kommenterte at det «ikke gikk an»...jeg tenker jo nå at det kanskje kunne ha en annen bakgrunn enn det vi elevene og læreren visste om...)

Hva slags fruktstang tenker du på? Det er noe vi ikke har prøvd...
❤️ Den selverklærte Diktatoren (juli-10) ❤️ Den autonome Anarkisten (mai-12) ❤️ Ninjaen (februar-15)

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Vi har to superkresne barn.

Yoghurt går igjen her også. Begge kan fint bare spise det og unngå resten av matpakken.
Våre kan spise kalde middagsrester. Nuggets, pasta, tacokjøtt med ris, fiskepinner. Tidligere kunne jeg sende med kjøttboller og kokte egg.

Brødmat er gjerne baguetter med smør, hatting speltrundstykker, polarbrød, doble skiver med peanøttsmør.

Agurk, paprika, epler, gulerøtter, morrpølser og nøtter. Alt må pakkes hver for seg. Blir det blandet Blir det ikke spist.

Pannekaker og vafler er populært og da pimper jeg med ekstra egg, byggmel og fett. Har vurdert å ha i most gulerøtter, men det er enda på tankestadiet.

Eldste er også enkel med matpakken, men han spiser i det minste opp maten og utvider repertoaret, så det er håp for de minste

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Tifo-avhengig, (ufrivillig) hjemmeværende,grønnsakshagenerd :dum:

Insomnia
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Insomnia »

Ja, fruktstang og smoothie, smoothiebiter fra babyavdelingen blir fremdeles spist...

Mamma til Englegutt(06)Poden(08)Trille(12) Lillebror(16)Gift med pappaen
Tifo-avhengig, (ufrivillig) hjemmeværende,grønnsakshagenerd :dum:

Kykkelikokos
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som:

Post by Kykkelikokos »

Hjemmelaget smoothie, og kjøleelement? Kan lure inn avacado for litt mer næring, evt. Yoghurt.

Innbakte grillpølser

Fylt horn med ost og skinke eller pølse

Pizzasnurr

Pasta, skinkebiter/pølsebiter, agurk/mais/paprika i separate rom

Pannekaker med syltetøy ved siden enten amerikanske eller vanlige

Kokt egg

Omelett

Kald laks og pasta

McMor
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by McMor »

Ilce wrote: Hva slags fruktstang tenker du på? Det er noe vi ikke har prøvd...
Sånn frå babyhylla i matbutikken. Det er visst fortsatt innafor her.

lilletambur
Gomler strikkeoppskrifter fra toppen av treet
Tidligere kjent som: lilletambur

Post by lilletambur »

Når eg har sendt med pølse anten på tur eller teke med sjølv, altså grillpølse, steiker eg dei og legg dei rett over i mattermos. Dei held på varmen (sikkert óg om dei har trekt i vatn). Mattermos til ungar er ofte litt mindre, så ein må dele pølsa i to, men vonar det går bra?
Havregraut har eg óg sendt med i mattermos..

Ein av mine ét egentleg mykje av både grønt, kjøt og anna. Men han er matpakkekresen deluxe! Eg har fått tak i eit mini-toastjern med plass til akkurat ei dobbelskive, som eg sende med han til skulen i heile vår (post lock down). Då fekk han med brødskive med ost og kjøtpålegg og steika seg toast kvar dag. Han vart merkeleg nok ikkje lei av dette. Men fekk med seg div tilbehør sjølsagt.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

- Mor til tre gutar 06, 09, 12 -

Vriompus
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Vriompus »

Min ene eeeelsker fiskekaker. Han får fiskekake og skviseyoghurt i matpakka, det spiser han alltid. Brødskiva med pålegg (typisk ost og skinke), blir ikke spist - annet enn pålegget. Innimellom får han smoothie på liten flaske. Jeg tenker barn lever lenge på fiskekake og smoothie.

Post Reply

Return to “Mat, kosthold og oppskrifter [Grønn]”