Badeslynge - step by step

Ny bærer som lurer på hva du skal velge, eller trenger hjelp til bæretøy du allerede har? Dreven bærer som ønsker å prøve noe nytt? Dette er forumet for bærehjelp :)
Post Reply
kariness
TiO-fantast
Tidligere kjent som:

Badeslynge - step by step

Post by kariness »

OK, jeg skal ha med badeslynge til syden, aldri prøvd det og aldri fått til ringslynge før.

Første spørsmål:

Skal man tre sjalet i ringene FØR man setter i ungen? Foe jeg finner det umulig å stramme den om den sitter fast i ringene...

Og hvor man ikke skal gjøre det, hvordan søren får man i sjalet gjennom ringene når ungen trekker den stram? :p

Badeslynge fra MaM om det har noe å si.

Tasting fra iPhone

Marifly
Stort hjerte og lang hals
Tidligere kjent som: Knøttemamma

Re: Badeslynge - step by step

Post by Marifly »

Tre sjalet gjennom ringene før man setter barnet i ja. Stram ganske mye før du setter barnet i og bare etterstramme litt om nødvendig når barnet sitter i slyngen. Når jeg har funnet "god-innstillingen" på noen av mine ringslynger så har jeg ikke trengt å etterstramme noe, bare tar barnet inn og ut om nødvendig.
Lillesøster -10 Storebror -08
En gang Knøttemamma, alltid Knøttemamma, selv med nytt nick.

Rhea
Fast inventar
Tidligere kjent som: Ingen andre nick

Post by Rhea »

Er det som en vanlig ringslynge? For da er det viktig at slynga ligger jevnt i ringene, ytterkantene ytterst til hver side, midten som et trekkspill. Hvis ikke får du ikke strammet.
Mamman til Yr og Sol :pokepoke:
"Det er ikke regler vi trenger, men situasjoner som fungerer." -Elvén/Wiman

Zoomer
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som: Zoomerbaby

Post by Zoomer »

Ja, det er som en vanlig ringslynge. Jeg hadde tredd den først, neeesten så stramt som om jeg skulle hatt babyen oppi, og så ta babyen oppi og etterstramme
Mamma til storebror (2005) og snuppa (2007). Bonusmamma til bonusfrøkna (2009). Lillebror kom 3. mai

supermarionette
TiFo-Avhengig
Tidligere kjent som:

Post by supermarionette »

Eg plar løfta litt under baken på ungen når eg skal stramma slik at det ikkje er så mykje vekt i slynga (har berre testa vanleg ringslynge, ikkje badeslynge).
Gift med supermario, mamma til minimario (2012) og mikromarionette (2015)

kariness
TiO-fantast
Tidligere kjent som:

Post by kariness »

Ser ut som vanlig slynge prinsippet ja.

Takk for tips om hvordan jeg legger sjalet inn i ringene, det hadde ikke jeg tenkt på.

Føler liksom ikke som om jeg fikk til å stramme, men da må jeg prøve igjen.

Tasting fra iPhone

kariness
TiO-fantast
Tidligere kjent som:

Post by kariness »

Bilder:
Ser dette noe riktig ut?
ImageD.

Skal armen være over eller under?
Image

Problem: han skal alltid se en retning som ikke passer det bæretøyet jeg har han i... Er det noe jeg har gjort feil?
Image

Og hva med ringene,skal de være her?
Image

Tasting fra iPhone

kariness
TiO-fantast
Tidligere kjent som:

Post by kariness »

Ingen som hadde noen tilbakemeldinger på om dette ble riktig? :p

Tasting fra iPhone

TuridLaila
JegsåbortetøyeblikkHVORERBABYEN!?!... Åh. På ryggen i dag.

Post by TuridLaila »

Jeg ville hatt ringene litt lenger opp og spredd slynga litt mer over skuldra for å fordele vekta litt mer. Kanskje litt dypere sete for å være sikker på at han har nok stoff å sitte i. Når det gjelder armene så er vel det smak og behag og litt alt ettersom hvor stødig babyen er.

Det var i alle fall min synsing

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Boblikoff
Tidligere kjent som:

Post by Boblikoff »

Så fine dere er
Har ikke noen gode råd mot denne leningen, annet enn å avlede med noe som er enda mer spennende på motsatt side her kjører vi armer ut når våken, og armer inni når trøtt og søvnig.
Er nok andre her som er bedre på ringslynge enn meg. Bare pass på å spre stoffet godt utover skulder og ryggtavle. Jeg foretrekker å ha ringene ganske høyt opp, så plasserer de oppå "skulderkammen" når jeg tar på slynga. Da vipper de over og blir liggende ganske høyt etter at jeg har strammet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Guffrias, jan.13
Lissmorven, okt.15

kariness
TiO-fantast
Tidligere kjent som:

Post by kariness »

Spre sjalet litt var ikke dumt, det skal jeg gjøre. Mannen må få litt instrukser til å se på ryggen.

Ringene syns jeg faller fort ned når jeg strammer ja. Hvert fall hvis jeg ikke er så god på å stramme nok først.

Føler det er litt vanskelig å få han dyp nok.. Lurer på om den store bleia er litt i veien. Det blir ikke problemet i Tyrkia da.

Men da er jeg på litt god vei

Tasting fra iPhone

Boblikoff
Tidligere kjent som:

Post by Boblikoff »

Hvordan lager du setet da? Jeg pleier å holde med en arm utenpå sjalet, under baken, også tar jeg tak i sjalet på innsiden mellom meg og baby med den andre hånden og drar godt oppover. Synes det er enklere enn å laget setet fra utsiden, hvis du skjønner. Holder da vekten av baby med den armen som er under baken på baby. Bare pass på at øvre del av sjalet er stramt nok til å støtte ryggen til baby, da du ikke har noen hånd der når du gjør dette.

Guffrias, jan.13
Lissmorven, okt.15

kariness
TiO-fantast
Tidligere kjent som:

Post by kariness »

Boblikoff wrote:Hvordan lager du setet da? Jeg pleier å holde med en arm utenpå sjalet, under baken, også tar jeg tak i sjalet på innsiden mellom meg og baby med den andre hånden og drar godt oppover. Synes det er enklere enn å laget setet fra utsiden, hvis du skjønner. Holder da vekten av baby med den armen som er under baken på baby. Bare pass på at øvre del av sjalet er stramt nok til å støtte ryggen til baby, da du ikke har noen hånd der når du gjør dette.

Åhh! Se dette har jeg ikke gjort. Har ikke "laget" noe sete. Dette skal jeg prøve i morgen!

Men da strammer jeg ryggen til først også går jeg inni å lager sete etterpå. Så du drar bare i stoffer som er mellom beina på ungen liksom?

Tasting fra iPhone

Boblikoff
Tidligere kjent som:

Post by Boblikoff »

Lurt å stramme ryggen litt, ja, slik at han har noe som holder ham hvis han kaster seg bak mens du holder på. Strammer ordentlig etter at setet er laget. Ja, tar tak i stoffet mellom beina på ungen og drar oppover. Gjør et lite hump/hopp samtidig som jeg drar opp slik at stoffet glir lettere.

Guffrias, jan.13
Lissmorven, okt.15

Creed
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by Creed »

Angående ringene, så begynn med å ha de ca. på toppen av skulderen før du tar i barn og begynner å stramme. Da havner de ikke så langt ned.

kariness
TiO-fantast
Tidligere kjent som:

Post by kariness »

Creed wrote:Angående ringene, så begynn med å ha de ca. på toppen av skulderen før du tar i barn og begynner å stramme. Da havner de ikke så langt ned.
Flott! Da prøver jeg det!

Nå har jeg fått noen gode tips å teste ut i morgen tusen takk!

Tasting fra iPhone

Bokormen
Fast inventar
Tidligere kjent som: en leseglad dame

Re: RE: Re: Badeslynge - step by step

Post by Bokormen »

Spre slynge godt over ryggen din og ha den lenger unna halsen din. Jeg liker å ha den ned over overarmen.

Hvis du får stumpen dypere ned i slynga kan ikke ungen vri seg utav.

Du er nesten helt i mål
Last edited by Bokormen on Wednesday 22. June 2016 kl. 9.18, edited 1 time in total.
Mammaen til Storebror november 2007 og Lillesøster mai 2012

Strikkegal bokorm

Bokormen
Fast inventar

Post by Bokormen »

Lillesøster og jeg likte slynge veldig godt. Kunsten der var å bre den godt utover skuldra og overarmen, spre den skikkelig utover ryggen og få til en fin avrunding på barnets ben.

Her ser du hva jeg mener med benet. Kanten på stoffet går ned på leggen og det er strammere under knærne.

Image

For å stramme stoffet godt (jeg har ringene på venstre side) så holdt jeg barnet inn mot meg med venstre arm, tok tak i stoffet på høyre side og la det inn mot barnet så stramt som jeg ønsket. Arbeidet fra høyre mot venstre og til slutt var alt det overflødige stoffet like ved ringene. Da var det mye enklere å stramme og ringene flytter ikke så mye på seg mens jeg strammer.

Strikkegal bokorm

kariness
TiO-fantast
Tidligere kjent som:

Post by kariness »

Tusen takk for kjempe god forklaring Kudemine! Dette skal jeg da få til to uker til jeg skal til syden, så har litt tid å øve på!

Tasting fra iPhone

kariness
TiO-fantast
Tidligere kjent som:

Post by kariness »

Nye prøvebilder og jeg merker noen problemer.

Image
Problemet jeg ser er beinet hans som er ved den aiden av sjalet som går inn i ringene foran ikke får sjalet helt opp i knehasen, det sklir liksom alltid litt bakover mot låret hans.

Og han driver hele tiden og spenner seg litt, strekker ut beina liksom, og da sklir det jo da og...

Beinet på denne siden er jo lott mer riktig, men virker som det er fordi Det blir dratt oppover av ringene...
Image

Nå startet jeg med ringene oppå skulderen, likevel blir de dratt langt ned :p

Tasting fra iPhone

Bokormen
Fast inventar

Post by Bokormen »

Legg stoffet slik at han har det litt nedpå leggen. Da er det enklere å få det riktig. Jeg ville hatt den mer nedover overarmen din. Jeg pleide å ha ca midten av stoffet på spissen av skulderen. Etter slynga var ferdig strammet brettet jeg opp det som var i veien slik mange gjør med sjal. Da får du mindre vekt på nakken og vinkelen på stoffet fra ringen til barnets ben blir "flatere". Jeg innbiller meg at det sitter bedre da.

Strikkegal bokorm

kariness
TiO-fantast
Tidligere kjent som:

Post by kariness »

Image

Det var ikke helt perfekt, men det fungerte til litt dusjing of bading uten at jeg måtte holde han med begge hender. Fikk ikke vondt i nakken og han satt ganske bra med beina og rompa. Eneste var at den kunne nok vært og strammere over ryggen! Men det fungerte til sin hensikt: duppe oss I bassenget!

Tasting fra iPhone

TuridLaila
JegsåbortetøyeblikkHVORERBABYEN!?!... Åh. På ryggen i dag.

Post by TuridLaila »

Så koselig bilde

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

DronningMargrethe
Fast inventar
Tidligere kjent som:

Post by DronningMargrethe »

Så deilig det så ut!
Skravleglad Bergenser